لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

کاهش ۶۰ درصدی واردات نفت هند از ایران


واردات نفت هند از ایران طی ماه ژوئن، هم نسبت به ماه قبل آن و هم نسبت به دوره مشابه در سال گذشته به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

خبرگزاری رویترز سه شنبه ۱ مرداد گزارش داد که هند طی ماه ژوئن روزانه ۱۴۰هزار و ۸۰۰ بشکه نفت از ایران خریداری کرده است. این رقم نسبت به ماه مه ۴۵ درصد و نسبت به ژوئن سال ۲۰۱۲ حدود ۶۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

رویترز می‌نویسد که هم‌اکنون پالایشگاه «اسار» تنها مشتری نفت ایران در هند است.

این گزارش می‌افزاید که چهار مشتری عمده نفت ایران، یعنی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی طی ماه گذشته مجموعا روزانه ۸۶۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند که نسبت به سال گذشته بیش از یک سوم کاهش یافته است.

واردات نفت هند از ایران طی نیمسال اول سال جاری روزانه بطور متوسط ۲۱۱ هزار و ۴۰۰ بشکه بوده است که نسبت به نیمه اول سال گذشته تا ۴۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ایران که در شش ماهه اول سال ۲۰۱۲ حدود ۱۰ درصد از نفت وارداتی هند را تامین می‌کرد، در شش ماه اول سال جاری تنها ۴٫۵ درصد در سبد نفت وارداتی هند سهم داشته است.

محاسبات رویترز نشان می‌دهد که مشتریان آسیایی نفت ایران طی نیمسال اول ۲۰۱۳ مجموعا روزانه ۹۷۵ هزار و ۲۸۰ بشکه نفت از ایران خریده‌اند که نسبت به نیمه اول سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در همین حال قانونگذاران آمریکایی طرحی برای کاهش هرچه بیشتر صادرات نفت ایران در دست بررسی دارند و می‌خواهند در قدم بعدی کل نفت صادراتی ایران را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

آمریکا هر شش ماه یک بار مشتریان نفتی ایران را به خاطر ادامه کاهش واردات نفت ایران مشمول معافیت از تحریم می‌کند.
XS
SM
MD
LG