لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

اخوان‌المسلمین: فراخوان فرمانده ارتش برای تظاهرات دعوت به جنگ داخلی است


قاهره ۱۹ ژوییه
قاهره ۱۹ ژوییه
ائتلاف اسلامگرای «حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا» که آن را گروه اخوان‌المسلمین رهبری می‌کند، فراخوان عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر برای تظاهرات در روز جمعه را به مثابه «اعلام جنگ داخلی» دانست.

سیسی چهارشنبه ۲ مرداد در سخنانی که به نظر می‌آید علیه اخوان‌المسلمین بیان شده، خواستار برپایی تظاهرات سراسری در روز جمعه شد تا به گفته او به ارتش این کشور این «اختیار و فرمان» را بدهد تا با خشونت‌های پس از برکناری محمد مرسی مقابله کند.

ارتش مصر، حدود سه هفته پیش، محمد مرسی از اعضای گروه اخوان المسلمین را که سال گذشته با انتخابات آزاد به مقام ریاست جمهوری رسیده بود، از قدرت برکنار کرد. این اقدام پس از چند روز تظاهرات مخالفان مرسی با خواست استعفای او صورت گرفت.

این اقدام ارتش را هواداران مرسی «کودتا» می‌دانند و بر ادامه اعتراض‌های خود تا بازگشت رئیس جمهوری مخلوع به قدرت، تاکید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا» که اخوان‌المسلمین پس از سرنگونی مرسی تشکیل داده، آمده است: «تهدیدهای سیسی فرمانده کودتای خونین نظامی، اعلام جنگی داخلی است که احتمال انجام کشتارهای وسیع با پوشش دروغین مردمی را به وجود آورده است. این تهدید مردم مصر را نمی‌ترساند و تنها بر عزم و اراده آنها می‌افزاید.»

این ائتلاف در بیانیه خود، با اعلام برگزاری تظاهراتی «پرشور» پس از نماز جمعه در قاهره، افزوده است: «آنچه که بر زبان سیسی رانده شد، مهر تاییدی است بر سخنان سابق ما مبنی بر اینکه سیسی مغز متفکر کودتا است و اوست که حکومت می‌کند و جنگی وحشیانه را علیه ملت و مردم خود اداره می‌کند.»

این بیانیه ادامه داده است: «سخن گفتن درباره جنگ علیه تروریست‌ها نشان‌دهنده این است که انفجار‌ها و جنایت‌هایی که در حق نظامیان و غیر نظامیان صورت می‌گیرد، چیزی نیست جز تلاش‌های اطلاعاتی برای خلق سناریویی به منظور توجیه نقض‌های صریح حقوق و قلع و قمع انقلاب مسالمت‌آمیز.»

ائتلاف اسلامگرایان هوادار مرسی، از جامعه بین‌الملل و سازمان‌های مختلف از جمله سازمان ملل و نهادی حقوق بشری خواسته‌ است «موضع مخالف خود» را با «توطئه خونینی» که آن را «عبدالفتاح سیسی» به منظور «به آتش کشیدن منطقه» اجرا می‌کند، اعلام کنند. این ائتلاف همچنین از دادگاه بین‌المللی جنایت‌های جنگی خواسته است، تمام اقدامات لازم را برای محاکمه عبدالفتاح سیسی به دلیل دست داشتن او در «جنایت علیه بشریت» عملی کند.

از سوی دیگر، حزب سلفی نور که برکناری مرسی از مقام ریاست جمهوری را تایید کرده بود، با فراخوان فرمانده کل نیروهای مسلح مصر برای تظاهرات در روز جمعه، اعلام مخالفت کرد.

حزب نور در بیانیه‌ای که بر روی صفحه رسمی خود در فیس بوک منتشر کرده، تاکید کرده است: «حکومت برای انجام وظایف خود تا زمانی که در چارچوب قانون باشد، نیاز به دریافت اختیار و فرمان نیست. از همین رو حزب با صدور فرمانی ویژه از راه به خیابان کشاندن مردم، مخالف است.»

در همین حال خبرگزاری الشرق الاوسط گزارش داده است که ساعاتی پس از فراخوان سیسی، هشام برکات دادستان مصر، دستور بازداشت احمد بدیع رهبر گروه اخوان‌المسلمین و هشت تن دیگر از رهبران این گروه را به اتهام دعوت به خشونت، صادر کرد.
XS
SM
MD
LG