لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

زیان هنگفت رنو به خاطر تحریم‌های ایران


گروه خودروسازی فرانسوی رنو طی گزارشی از افت چشمگیر سود این شرکت در نیمه اول سال جاری به خاطر تحریم‌های ایران خبر داده است.

گروه خودروسازی رنو طی گزارشی که جمعه، ۴ مرداد، منتشر کرده علت افت سود این شرکت را قطع تجارت با ایران و تغییرات در ساختار شرکت در فرانسه عنوان کرده است.

این گزارش می‌افزاید که «سود خالص» شرکت رنو در نیمه اول سال جاری میلادی تنها ۳۹ میلیون یورو (معادل پنجاه و دو میلیون دلار) بوده است، در حالی که این رقم برای نیمه اول سال ۲۰۱۲ برابر ۷۴۶ میلیون یورو بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هزینه های استثنایی باعث شده است که به رغم سود ۵۱۹ میلیون یورویی در نیمه دوم سال گذشته، شرکت با زیان ۲۴۹ میلیون یورویی در نیمه اول سال جاری مواجه شود.

گروه خودروسازی رنو می‌گوید که هزینه قطع رابطه با بازار خودرو ایران برای این شرکت از اول ژوئیه که تحریم‌های غرب علیه ایران شدت گرفت و هم‌اکنون به بخش خودروسازی رسیده است، کلا ۵۱۲ میلیون یورور برآورد می‌شود.

اتحادیه اروپا از اول ژوئیه سال گذشته تحریم‌های سختگیرانه‌تری علیه ایران وضع کرد و در پی آن بسیاری از شرکت‌های خودروسازی اروپا مانند رنو، پژو، فیات و غیره مجبور به قطع همکاری با ایران شدند تا اینکه اول ژوئیه سال جاری آمریکا کلا همکاری شرکت‌های خارجی با بخش خودروسازی ایران را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد.

خبرگزاری فرانسه با استناد به چند منبع گزارش داده است که به رغم افت چشمگیر «سود خالص» این شرکت در شش ماهه اول سال ۲۰۱۳، قیمت پایه سهام این شرکت با افزایش ۳٫۷ درصدی به ۶۱٫۸۹ یورو رشد کرده که علت آن تاکید مدیران شرکت بر چشم‌انداز مثبت فعالیت‌های رنو برای سال جاری است.

گروه خودروسازی رنو گفته است که در نیمه اول سال جاری، کل فروش خودرو شرکت با افت ۲٫۴ درصدی به رقم ۲۰٫۴ میلیارد یورو رسیده است، اما چشم‌انداز فروش برای کل سال جاری را مثبت ارزیابی کرده‌اند. رنو دومین شرکت بزرگ خودروسازی فرانسه بعد از پژو است.

«اس‌ ای پژو سیتروئن»، بزرگترین شرکت خودروسازی فرانسه که دومین شرکت بزرگ خودروسازی اروپا نیز است، اکتبر سال گذشته اعلام کرد که درآمد گروه «پی. اس.‌ای» در سه ماه سوم سال ۲۰۱۲ نزدیک به چهار درصد نسبت به مدت سال گذشته پیش از آن کاهش یافته و به ۱۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیون یورو رسیده است. این گزارش توقف فروش خودروهای مونتاژ نشده به ایران را یکی از عوامل اصلی کاهش درآمد خود عنوان کرده است.

شرکت پژو از اوایل فروردین ماه سال جاری رسما تمام فعالیت‌های خود در بازار خودرو ایران را تعطیل کرد. این شرکت پیشتر طی گزارشی از اخراج ۸ هزارتن از کارکنان خود به خاطر کاهش تولید و فروش خودرو خبر داده بود.

بازار خودرو ایران نیز در پی قطع همکاری خودروسازان بین‌المللی دچار بحران شده است.
خبرگزاری ایسنا ۱۶ خردادماه گزارش داد که براساس جدیدترین آمارهای رسمی در حالی تولید انواع خودرو در سه ماهه نخست امسال به ۱۲۲ هزار و ۱۸ دستگاه رسید که این تعداد در سه ماهه نخست سال گذشته ۲۴۱ هزار و ۵۸۷ دستگاه بوده است که از افت ۴۹٫۴۹ درصدی تولید انواع خودرو در کشور نشان دارد.

بر اساس این گزارش تولید سواری در سه ماهه اول سال ۹۲ حدود ۴۹٫۲۸ درصد، تولید وانت ۴۷٫۹۵ درصد و تولید کامیون ۶۷ درصد نسبت به دور مشابه سال گذشته در ایران کاهش داشته است.
XS
SM
MD
LG