لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

«۷۵ نفر» در درگیری‌های خیابان نصر در قاهره کشته شده‌اند


به گزارش خبرگزاری رسمی مصر، در پی تظاهراتی که از روز جمعه هواداران و مخالفان محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سرنگون شده مصر در آن کشور برگزار کردند، دست‌کم ۷۵ نفر در خیابان نصر در قاهره کشته شده و صدها نفر زخمی شدند.

بنا بر گزارش‌ها این درگیری عمدتا میان نیروهای امنیتی و هواداران محمد مرسی رخ داده است. پیشتر منطقه نصر به عنوان محل اصلی تجمع هواداران محمد مرسی عنوان شده بود.

شمار زخمی‌شدگان بیش از هزار نفر عنوان شده است.

خبرگزاری رسمی مصر آمار خود را با استناد به گفته‌های «پزشکانی در محل» که کشته‌ها و زخمی‌ها را تحویل گرفته‌اند، اعلام کرده است.

خبرگزاری‌ها می‌گویند بخشی از خشونت‌های مرگبار نیز در شهر اسکندریه رخ داده است، جایی‌که بین تظاهرکنندگان و کسانی که از روی سقف خانه‌ها به سوی آنها سنگ پرتاب می‌کرده‌اند درگیری رخ داده است.

خبرنگار رویترز شاهد درگیری و تیراندازی میان نیروهای ارتش و هواداران اخوان‌المسلمین در ساعات اولیه روز شنبه در قاهره بوده است.

هنوز آمار رسمی از کل کشته‌شدگان تظاهراتی که از روز جمعه آغاز شد، منتشر نشده است.

رویترز به نقل از صفحه فیس‌بوک اخوان‌المسلمین می‌گوید این گروه ارتش را به حمله به آنها و اعمال خشونت متهم کرده است. یک مقام نظامی آن کشور در گفت‌وگو با این خبرگزاری چنین چیزی را رد کرده و گفته است درگیری در نزدیکی محل تجمع نشسته اخوان‌المسلمین رخ داد. این مقام نظامی گفته بود ارتش قصد ندارد طی شب به تجمعات نشسته گروه‌ها حمله کند.

تصاویری که بر شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب منتشر شده‌ نشانگر درگیری میان نیروهای پلیس و هواداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی‌اند.

تظاهرات روز چهارم مرداد ماه در میان نگرانی‌ها از درگیری میان گروه‌های رقیب در صحنه سیاسی برگزار شد.

در قاهره، پایتخت، راهپیمایان از یک سو به دعوت عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش و از سوی دیگر به دعوت اخوان‌المسلمین به خیابان‌ها آمدند.

رویترز شمار هواداران ارتش را در قاهره صدها هزار نفر عنوان کرده است. روزنامه اهرام مصر می‌گوید میلیون‌ها نفر از آنها به خیابان‌های قاهره و شهرهای دیگر آمده‌اند.

فرمانده ارتش مصر پیشتر از شهروندان آن کشور خواسته بود روز جمعه دست به تظاهرات سراسری بزنند و از این طریق به او «اختیار مقابله با خشونت و تروریسم» را بدهند. اخوان‌المسلمین این فراخوان را «اعلام جنگ» ارتش نامیده و فراخوانی برای تظاهرات حمایتی از مرسی منتشر کردند.

طی سه هفته گذشته و پس از سرنگونی مرسی، بحران سیاسی و اجتماعی در مصر شدت گرفته و ده‌ها نفر نیز در این بین کشته شده‌اند.

هواداران محمد مرسی، سرنگونی او را کودتا نامیده و خواهان بازگشت او به قدرت هستند. مخالفان مرسی، او را به تمامیت‌خواهی متهم کرده و از ارتش پس از سرنگونی مرسی حمایت کرده‌اند.

محمد مرسی در حال حاضر در بازداشت به‌سر می‌برد. قاضی تحقیق پرونده محمد مرسی، روز جمعه و در آستانه تظاهرات مخالفان و حامیان رئیس جمهور برکنار شده مصر، حکم به تمدید ۱۵ روزه بازداشت او داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی مصر، منا، این قاضی اتهام آقای مرسی را «همکاری با حماس» در جریان انقلاب سال ۲۰۱۱ علیه حکومت حسنی مبارک عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG