لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

تداوم در گیری ها در مصر؛‌ «ده ها تن» در قاهره کشته شدند


خبرگزاری ها گزارش دادند که در تيراندازی نيروهای امنيتی مصر به هواداران محمد مرسی، رئيس جمهوری برکنار شده اين کشور،‌در قاهره در روز شنبه دهها تن کشته شده اند.
روز جمعه نيز در درگيری بين هواداران آقای مرسی و نيروهای امنيتی،‌دهها تن در قاهره و اسکندريه کشته شده بودند.
چند ساعت پس از سخنان محمد ابراهيم،‌وزير کشور مصر،‌نگذشته بود که درگيری های جديدی در پايتخت اين کشور روی داد.
آقای ابراهيم ضمن اعلام اين مطلب که محمد مرسی ‌به زندانی در قاهره منتقل شده است که حسنی مبارک در آن نگهداری می شود،‌گفته بود:تحصن شماری از حاميان رئيس جمهوری برکنار شده مصر به زودی از طريق قانونی به پايان خواهد رسيد.
اين تحصن از زمان برکناری آقای مرسی در سه هفته پيش در اطراف مسجد «رباه عداويه» در شرق قاهره شروع شده بود.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس،در درگيری های روز شنبه در قاهره که در اطراف اين مسجد شروع شد،‌حداقل ۳۸ تن کشته و بيش از ۱۸۰ تن زخمی شده اند.
در اين ميان،‌سخنگوی وزارت بهداشت به اين خبرگزاری گفت که در يک بيمارستان نظامی قاهره،‌اجساد ۲۱ کشته نگهداری می شود.
به گزارش خبرگزاری رويترز،‌سخنگوی اخوان المسلمين اعلام کرده است که ۱۲۰ تن کشته و بيش از ۴۵۰۰ تن زخمی شده اند.
اما به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌سخنگوی وزارت امور اضطراری مصر گفت که حدود ۳۵ تن کشته و حدود ۱۸۰ تن ديگر زخمی شده اند.
از طرف ديگر،‌به گزارش خبرگزاری ها،‌سخنگوی وزارت کشور مصر اعلام کرد که در اين درگيری ها،‌۱۴ مامور پليس و ۳۷ نيروی نظامی نيز زخمی شده اند.به گفته او،‌ به سوی آنها تيراندازی شده بود.
روز جمعه نيز درگيری هايی بين طرفداران محمد مرسی و نيروهای امنيتی و نظامی مصر در قاهره و اسکندريه روی داده بود که حدود ۸۰ کشته و حدود يک هزار زخمی برجای گذاشت.
طی سه هفته گذشته و پس از سرنگونی محمد مرسی، بحران سياسی و اجتماعی در مصر شدت گرفته است و بيش از ۲۰۰ تن نيز در اين بين کشته شده‌اند.
هواداران آقای مرسی، برکناری او توسط ارتش را کودتا می نامند و خواهان بازگشت او به قدرت هستند. اما مخالفان محمد مرسی، او را به تماميت‌خواهی متهم کرده و از ارتش پس از سرنگونی مرسی حمايت کرده‌اند.
در اين حال،‌به گزارش خبرگزاری رويترز،‌کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، با ابراز تاسف از حوادث اخير در مصر، بارديگر خواستار آزادی محمد مرسی و اعضای زندانی اخوان المسلمين شد.
سخنگوی خانم اشتون گفت که اتحاديه اروپا از مقام های مصر می خواهد زمينه گذار سريع به حکومت غير نظامی و تشکيل دولتی فراگير را فراهم کنند.
XS
SM
MD
LG