لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

آمريکا: مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطينی‌ها دوشنبه از سر گرفته می شود


گفت‌وگوهای صلح اسرائيلی- فلسطينی در سال ۲۰۱۰ به خاطر ناخشنودی فلسطينی‌ها از ساخت و سازهای اسرائيلی در کرانه باختری متوقف شد.
گفت‌وگوهای صلح اسرائيلی- فلسطينی در سال ۲۰۱۰ به خاطر ناخشنودی فلسطينی‌ها از ساخت و سازهای اسرائيلی در کرانه باختری متوقف شد.
وزارت امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه در بيانيه ای اعلام کرده است که مذاکرات صلح بين مقام‌های اسرائيلی و فلسطينی روزهای دوشنبه و سه شنبه به صورت مستقيم از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش رويتر، جن پسکی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در بيانيه ای گفته است: جان کری وزير امور خارجه آمريکا با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل تلفنی گفت وگو کرده و از هيات های مذاکره کننده دو طرف برای از سرگیری مذاکرات در واشينگتن دعوت کرده است.

جن پسکی گفته است که مذاکرات شب دوشنبه ۲۹ ژوئيه و سه شنبه ۳۰ ژوئيه برگزار خواهد شد.

ساعاتی پيش از صدور بيانيه وزارت امور خارجه آمريکا دولت اسرائيل با آزادی ۱۰۴ زندانی فلسطينی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای آغاز دوباره مذاکرات صلح با فلسطيني ها، از زندان موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يک مقام دولت اسرائيل گفته است که اين طرح با ۱۳ رای موافق اعضای کابينه، هفت رای مخالف و دو رای ممتنع به تصويب رسيد.

در بيانيه دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزیر اسرائیل آمده است: کابينه اجازه آغاز گفت وگو های ديپلماتیک بين اسرائيل و فلسطينی ها را صادر کرد.

در بيانيه دفتر نخست وزير اسرائيل تصريح شده است: اين لحظات برای من، اعضای کابینه و برای بسياری از خانواده ها که احساسشان را درک می کنم، آسان نيست.

اين بيانيه اضافه کرده است:اما لحظاتی وجود دارد که می بايست تصميم ها دشواری را برای سعادت کشور اتخاذ کرد و اين از آن لحظات است.

گزارش ها حاکی است که تسيپی ليونی، وزير دادگستری و مذاکره کننده ارشد اسرائيل در گفت وگوهای صلح، به اعضای کابينه گفته است که از سر گيری مذاکرات صلح با فلسطينی ها برای اسرائيل حياتی است.

خانم ليونی گفته است:«تصميم امروز کابينه،‌مهم ترين تصميم برای آينده اسرائيل بود. آغاز روند (صلح) به لحاط استراتژيک و امنيتی به نفع اسرائيل است.»

آزادی زندانيان يکی از خواست های اصلی فلسطينی ها برای از سرگيری مذاکرات صلح با اسرائيل بوده است، به ويژه ۱۰۷ زندانيانی که از پيش از قرارداد اسلو در سال ۱۹۹۳ در زندان اسرائيل به سر می برند.

صائب عريقات، مذاکره کنند ارشد فلسطينی از تصميم کابينه اسرائيل استقبال کرده و گفته است اين تصميم ۱۴ سال دير اتخاذ شد. وی همچنين خواستار آزادی کليه زندانيان فلسطينی از زندان های اسرائيل شده است.

صائب عريقات در بيانيه ای گفته است :«مصوبه کابينه اسرائيل گام دير هنگامی است برای اجرای موافقتنامه صلح شرم الشيخ در سال ۱۹۹۹ است.»

وی اضافه کرده است: «ما از اسزائيل می خواهيم از فرصت استفاده کند و به دهه ها اشغالگری و تبعيد پايان دهد و دوران جديدی از عدالت، آزادی و صلح را آغاز کند.»

کابينه اسرائيل همچنين تصويب کرد که هرگونه توافقی با فلسطينی ها در خصوص واگذاری اراضی که پس از سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائيل در آمده، در اسرائيل به همه پرسی گذاشته شود.

گفت‌وگوهای صلح اسرائيلی- فلسطينی در سال ۲۰۱۰ به خاطر ناخشنودی فلسطينی‌ها از ساخت و سازهای اسرائيلی در کرانه باختری و شرق بيت المقدس متوقف شد.
XS
SM
MD
LG