لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

معاون گمرک: انباشت ۳۳۰ تن دارو در فرودگاه امام


گزارش‌های مختلف از کمبود دارو در کشور حکایت دارد، به‌ویژه داروی بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج
گزارش‌های مختلف از کمبود دارو در کشور حکایت دارد، به‌ویژه داروی بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج
یک مقام اداره گمرک ایران با تایید گزارش‌ها درباره انباشت دارو در گمرکات کشور گفت که ۳۳۰ تن دارو در فرودگاه امام خمینی بلاتکلیف مانده است.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا که روز سه‌شنبه، ۸ مرداد منتشر شد، محمدرضا نادری، معاون فنی گمرک ایران اظهار داشت که هم‌اکنون حجم زیادی دارو در گمرک فرودگاه امام خمینی وجود دارد در حالی که گمرک حاضر است این داروها را با تعهد وزارت بهداشت ترخیص کند.

به گفته او، بانک مرکزی ایران خواسته است که واردکنندگان این داروها مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای را پرداخت کنند تا امکان ترخیص داروها را بیابند، اما در این ‌رابطه هم گمرک پیشنهاد داده ۵۰ درصد این کالاها ترخیص شوند تا واردکنندگان آن بتوانند پول لازم را برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز به دست بیاورند.

بحث بر سر انباشت دارو در گمرکات کشور هفته گذشته و در پی انتقادات رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از تصمیمات بانک مرکزی بالا گرفت.

ناصر ریاحی گفته بود که به خاطر «عدم همکاری» بانک مرکزی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار دارو در گمرک‌های داخلی رو به فاسد شدن است و شرکت‌های واردکننده دارو نیز نقدینگی لازم برای ترخیص این داروها را ندارند.

این در حالی است که گزارش‌های مختلف از کمبود دارو در کشور حکایت دارد، به‌ویژه داروی بیماری‌های خاصی مانند تالاسمی، هموفیلی و یا بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند سرطان.

بخش عمده‌ای از این معضل نتیجه تحریم‌های بین‌المللی است که با هدف متوقف کردن برنامه اتمی ایران انجام می‌شود.

اما تبدیل نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی به ارز مبادله‌ای ۲۴۷۷ تومانی نیز عامل تاثیرگذار دیگری در این میان شد به‌طوری که ناصر ریاحی می‌گوید این تغییرات نیاز شرکت‌های واردکننده دارو به نقدینگی را «دست‌کم دو برابر» کرد و اکنون آنها با «کمبود شدید نقدینگی» مواجه هستند.

در چنین شرایطی مقامات گمرک پیشنهاد دخالت وزارت بهداشت در ماجرا را می‌دهند تا داروها با وساطت این وزارتخانه اجازه ترخیص پیدا کند، اما با این وجود چنانچه معاون فنی گمرک می‌گوید، وزارت بهداشت هیچ درخواستی دراین‌باره نداده است.

آقای نادری در نهایت اظهار داشت: «ظاهرا تاکنون تنها یک درخواست از سوی رئیس سازمان غذا و دارو به منظور ترخیص داروهای یک شرکت به گمرک ارسال شده و درخواست دیگری هنوز به دست گمرک نرسیده است.»
XS
SM
MD
LG