لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

هواداران دولت اسلام‌گرای حاکم بر تونس به خیابان‌ها آمدند


بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، ده‌ها هزار نفر از هواداران دولت تونس که اسلام‌گرایان رهبری آن را بر عهده دارند، به خیابان‌های پایتخت آمده‌اند تا حمایت خود را از حزب «نهضت» اعلام کنند.

مقام‌های دولتی گفته‌اند که «بیش از ۱۵۰ هزار نفر» از شهروندان حامی دولت روز ۱۲ مرداد ماه در میدان قصبه در تونس، پایتخت این کشور، گرد آمده و شعار «کودتا نه، انتخابات آری» سر داده‌اند.

این تجمع یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش مصر، کشور عربی دیگر در شمال آفریقا، دولت اسلام‌گرای محمد مرسی را سرنگون کرد.

مخالفان دولت تونس، پس از قتل دومین چهره سیاسی مخالف این کشور نارضایتی خود را از دولت اعلام کرده و خواستار کناره‌گیری آن شده بودند.

مخالفان پیشتر در آغاز مرداد ماه و پس از آنکه محمد براهمی، یکی از رهبران مخالف دولت تونس، به قتل رسید به خیابان‌ها آمده و علیه دولت آن کشور شعارهایی سر دادند.

حزب حاکم بر تونس «اتهام» دست داشتن در این قتل را «شدیدا» رد کرده است. این واکنش پس از آن ابراز شد که اعضای خانواده آقای براهمی چنین اتهاماتی را متوجه دولت کردند.

نهضت که یک حزب اسلام‌گرای میانه‌رو به شمار می‌رود، اقدامات خشونت‌بار سلفی‌ها و افراطیون را محکوم کرده است.

نیروهای امنیتی تونس نیز با افراطیون درگیری‌هایی داشته‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد تونس که زمانی آغازگر آنچه به «بهار عربی» موسوم است، شد، اینک با بدترین بحران سیاسی خود از زمان سرنگونی زین‌العابدین بن علی، دیکتاتور پیشین آن کشور روبه‌روست.

نخست وزیر تونس، روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفت کشور او «به همبستگی نیاز دارد»؛ او خواستار آرامش شده تا «نیروهای امنیتی بتوانند با تروریست‌ها مبارزه کنند».

مخالفان دولت گفته‌اند قصد دارند راهپیمایی ضد دولتی جدید برپا کنند.
XS
SM
MD
LG