لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

رییس جمهوری جدید ایران وزرای پیشنهادی خود را معرفی کرد


حسن روحانی، ریيس جمهوری جدید ايران، فهرست وزرای پيشنهادی دولت یازدهم را در پايان مراسم تحليف خود به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.
در اين فهرست، بيژن زنگنه برای وزارت نفت، عبدالرضا رحمانی فضلی برای وزارت کشور، علی طيب‌نيا برای وزارت امور اقتصادی و دارايی، سيدمحمود علوی برای وزارت اطلاعات، محمود حجتی برای وزارت جهاد کشاورزی، محمدرضا نعمت‌زاده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسين دهقان برای وزارت دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح، علی ربيعی برای وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی، حميد چيت‌چيان برای وزارت نيرو، جعفر ميلی منفرد برای وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوری، عباس آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی نجفی برای وزارت آموزش و پرورش، سيدحسن قاضی‌زاده هاشمی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسعود سلطانی‌فر برای وزارت ورزش و جوانان، محمدجواد ظريف برای وزارت امور خارجه، مصطفی پورمحمدی برای وزارت دادگستری، علی جنتی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود واعظی برای وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات معرفی شده‌اند.
علی لاريجانی، ریيس مجلس پس از دريافت فهرست کابينه گفت که مجلس يک هفته ديگر درباره وزرای پيشنهادی تصميم می‌گيرد.
در مراسم تحليف ریيس جمهوری جديد ايران، روسای جمهور، نخست وزير و فرستادگان و نمايندگان بيش از ۴۰ کشور جهان حضور داشتند.

برخی سوابق وزیران پیشنهادی

محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه، در دوران دولت اصلاحات مدتی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه بود و چندی هم ریاست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را به‌عهده داشته است.

در میان وزرای پیشنهادی آقای روحانی سه وزیر یعنی محمود حجتی، محمدرضا نعمت‌زاده، و بیژن زنگنه از وزرای پیشین کابینه‌های محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب پیشین ایران هستند.

در همین حال محمدعلی نجفی که هم‌اینک برای وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده در دولت محمد خاتمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب شده‌بود.

علی ربیعی، وزیر پیشنهادی آقای روحانی برای وزارت کار نیز عضو کمیته سه‌نفره ‏تعیین شده از سوی محمد خاتمی برای تحقیق پیرامون قتل‌های زنجیره‌ای بود.

در همین حال چهار تن از وزیران پیشنهادی تازه، یعنی نجفی، آخوندی، نعمت‌زاده، و زنگنه نیز از وزیران سابق در کابینه‌های هاشمی رفسنجانی هستند.

علاوه بر آن علی جنتی وزیر پیشنهادی جدید برای وزارت ارشاد برخلاف پدرش احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، از چهره‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی است.

در این میان، سابقه کاری حمید چیتچیان، وزیر پیشنهادی وزارت نیرو، بیشتر در وزارت اطلاعات و بخش اطلاعاتی سپاه پاسداران بوده است.

حسین دهقان، که برای وزارت دفاع پیشنهاد شده نیز از فرماندهان پیشین رده‌های مختلف سپاه پاسداران است.

مصطفی پورمحمدی که از سوی حسن روحانی برای وزارت دادگستری پیشنهاد شده رئیس فعلی سازمان بازرسی کشور است که سابقه معاونت برون‌مرزی علی فلاحیان در وزارت اطلاعات و ریاست گروه سیاسی اجتماعی دفتر علی خامنه‌ای را دارد.

محمود علوی، وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات عضو فعلی مجلس خبرگان است که چندی پیش به‌عنوان نماینده حسن روحانی به دیدار مراجع قم رفت.

عبدالرضا رحمانی فضلی (پیشنهادی برای وزارت کشور) رئیس کل دیوان محاسبات کشور است. محمود واعظی (وزارت ارتباطات) عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه است. مسعود سلطانی‌فر (وزارت ورزش و جوانان) مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارد اما معاون اسبق سازمان تربیت بدنی نیز بوده است.

حسن قاضی‌زاده هاشمی (پیشنهادی وزارت بهداشت) متخصص چشم‌پزشکی و فوق‌تخصص جراحی قرنیه است و مشاور وزیر بهداشت و موسس و عضو هیات مدیره انجمن پزشکی لیزری ایران بوده است.

علی طیب‌نیا (وزارت اقتصاد) به مدت یک سال معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بود.

جعفر میلی‌منفرد (وزارت علوم) پیش از این به مدت یک ماه سرپرست وزارت علوم بوده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:56 0:00
لینک مستقیم

روحانی: نماینده همه ایران هستم

آقای روحانی پس از سخنرانی ریيس مجلس و ریيس قوه قضائيه، به قرآن سوگند ياد کرد.
ریيس جمهوری ايران در سخنرانی خود مجددا تاکيد کرد که «دولت راستگويان، امانتداران، اخلاق‌مداران و مردمداران» را تشکيل می‌دهد.
وی گفت که «مردم در اين انتخابات به وضوح مشخص کردند که به کدام مشی و انديشه پای می‌فشارند و آن را ادامه راستين آرمان‌های انقلاب می‌دانند.»
او تاکيد کرد که «همه آنهايی که به اينجانب رای دادند و ديگرانی که به ديگران رای دادند يا حتی کسانی که پای صندوق‌های رای نيامدند، همه شهروندان ايرانی هستند و از حقوق برابر شهروندی برخوردارند.»
ریيس جمهوری ايران وعده داد «دولت تدبير و اميد» خود را مکلف می‌داند که «خواسته‌های قانونی همه آنها را مدنظر قرار دهد.»
او گفت که «نماينده همه مردم ايران» است.
آقای روحانی گفت که «اعتدال‌گرايی» را به معنی «توازن ميان آرمان‌ها و واقعيت‌ها» می‌داند.

به گفته ریيس دولت يازدهم، اعتدال‌گرايی «ترجيح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی» است.

وعده‌های اجتماعی و زنان
آقای روحانی همچنين وعده داد که از طريق «گفت‌وگو، تفاهم و تدوين برنامه‌های کوتاه‌مدت و ميان‌مدت» سعی می‌کند «شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی را به حداقل ممکن» برساند.
او گفت که «دولت تدبير و اميد بر حاکميت قانون، رعايت حقوق و آزادی‌های همه شهروندان، پاسخگويی به جامعه تاکيد دارد» و افزود که دولتش «دنبال استيفای حقوق زنان و ايجاد فرصت‌های برابر برای زنان است.»
ریيس جمهوری ايران تاکيد کرد که «مردم تغيير و تحول و تعالی می‌خواهند، مردم می‌خواهند از فقر و تبعيض به دور باشند، مردم می‌خواهند کرامت داشته باشند و در فضای آزاد،‌ معنوی و عقلانی زندگی کنند.»

دنبال آرامش و ثبات
حسن روحانی درباره اصول سياست خارجی دولت خود گفت که جمهوری اسلامی ايران به دنبال «صلح و ثبات منطقه» است.
او ايران را «لنگرگاه ثبات در اين منطقه پرآشوب» خواند و افزود: «ما در پی تغيير مرزها و دولت‌ها نيستيم. نظام سياسی هر کشور به خواست و اراده عمومی مردم آن کشور بستگی دارد و ما با هرگونه دگرگونی در نظام‌های سياسی از طريق مداخلات خارجی مخالفيم و به کارگيری زور را نقطه مقابل مردم سالاری و حق تعيين سرنوشت ملت‌ها می‌دانيم.»
به گفته آقای روحانی، آرامش و ثبات در همه مناطق پيرامونی، نياز و ضرورتی همه جانبه برای جمهوری اسلامی ايران است.
ریيس جمهوری ايران گفت: «در تعاملات بين‌المللی، دولت تلاش خواهد نمود تا با ايجاد اعتماد متقابل بهتر و بيشتر، بين ايران و کشورهای منطقه و جهان امنيت ملی و پيرامونی خود را گسترش دهد.»
وی با بيان اينکه شفافيت، کليد گشودن باب اعتماد است، افزود: «شفافيتی که از آن سخن می‌گوييم نمی‌تواند يک طرفه و بدون ساز و کارهای اجتماعی و عملی در روابط در روابط دوجانبه و چند جانبه باشد.»
روحانی همچنين با بيان اين‌که تنش‌زدايی، ايجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسير حرکت ما را روشن خواهد کرد، گفت: «با صراحت تاکيد می‌کنم که ايران هيچ‌گاه سرجنگ با دنيا نداشته است و ما تمامی تلاش‌های خود را معطوف به مهار جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزان خواهيم کرد.»

انتقاد از تحریم و تهدید
وی با بيان اين‌که ايران بهای سنگينی برای استقلال خود پرداخت کرده و همچنان برای عزت و سربلندی خود ارزش فراوانی قائل است، افزود: «اگرچه تحريم‌ها فشار اقتصادی زيادی به مردم وارد کرده است، اما مشارکت فعال مردم در اين انتخابات نشان داد که آنها در حراست از حقوق منافع ملی خود جدی و هوشيار هستند.»
رييس‌جمهوری ایران گفت: «ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنيت در انتخابات شرکت می‌کند نمی‌توان با تحريم به تسليم واداشت و يا به جنگ تهديد کرد.»
روحانی در ادامه سخنانش در جمع مهمانان شرکت‌کننده در مراسم تحليف خود در ادامه تشريح اصول سياست خارجی دولت يازدهم، گفت: «تنها راه تعامل با ايران، گفت‌وگو از جايگاه برابر و اعتمادسازی متقابل و احترام دو جانبه و کاستن از خصومت‌هاست.»
اين سخنان حسن روحانی با استقبال نمايندگان مجلس و حاضران مراسم و تشويق و فريادهای «احسنت» آنها همراه بود.
وی در ادامه افزود: «تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر مبنای روابط ما با ساير کشورها را تشکيل می‌دهد و متناسب با رفتار و برخورد طرف‌های مقابل در جهت بهبود و ارتقای روابط حرکت می‌کنيم.»
رييس‌جمهوری ايران در ميان تشويق و احسنت گفتن نمايندگان مجلس و ميهمانان تاکيد کرد: «‌به صراحت می‌گويم اگر پاسخ مناسبی می‌خواهيد، نه با زبان تحريم بلکه با زبان تکريم با ايران سخن بگوييد.»
XS
SM
MD
LG