لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

باهنر و بروجردی: قريب به اتفاق وزرای پيشنهادی رأی می‌آورند


علی لاریجانی، رئیس و محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران
علی لاریجانی، رئیس و محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران
محمدرضا باهنر، نايب رئيس اول و علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، در اظهارنظرهای جداگانه‌ای پيش‌بينی کرده‌اند «اکثر قريب به اتفاق» وزرای پيشنهادی حسن روحانی، موفق خواهند شد رأی اعتماد مجلس را به دست بياورند.
آقای باهنر، دوشنبه ۱۴ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس، خانه ملت، «تجربيات فراوان وزرای پيشنهادی در امور اجرايی کشور» را «نقطه قوتی برای دولت يازدهم» توصيف کرده است.
نايب رئيس اول مجلس که از او به عنوان يکی از چهره‌های بانفوذ در ميان نمايندگان ياد می‌شود، گفته «برخی اعتقاد دارند معدل سنی وزرای پيشنهادی کمی بالا است» اما «من معتقدم افرادی که برای تصدی پست وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی شده‌اند تجربيات فراوانی در امور اجرايی کشور دارند که نقطه قوتی برای دولت يازدهم است.»
رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی نيز وزرای پيشنهادی را «دارای تجربه و سابقه کاری تخصصی بسيار چشمگيری در امور مربوطه» توصيف کرده است.
آقای بروجردی هم‌چنين در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس، افزوده که حسن روحانی با ارائه ليست وزرای پيشنهادی خود در مراسم تحليف، «زرنگی و قدرت برنامه‌ريزی» خود را نشان داد و پيش‌بينی کرده که «اکثر قريب به اتفاق» آنها رأی اعتماد مجلس را به دست بياورند.
به گفته او، کارنامه وزرای پيشنهادی امور خارجه، اطلاعات، دفاع و کشور «قابل قبول» است.
رئيس جمهور جديد ايران، روز يکشنبه ۱۳ مرداد و در پايان مراسم تحليف خود، فهرست وزرای پيشنهادی‌اش را به مجلس شورای اسلامی تقديم کرد.
غلامرضا مصباحی‌مقدم، رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم به ايسنا گفته که «اکثر افراد کابينه پيشنهادی، شناخته شده هستند و به احتمال قوی رای می‌آورند.»
چند نماينده مجلس به خبرگزاری‌های مختلف گفته‌اند وزرای پيشنهادی حسن روحانی، امروز و روزهای آينده برای دفاع از برنامه‌های خود در جلسات کميسيون‌ها و فراکسيون‌های مجلس شورای اسلامی حاضر می‌شوند و به پرسش‌های نمايندگان پاسخ می‌دهند.
اما سخنگوی فراکسيون رهروان ولايت که فراکسيون اکثريت مجلس است، از کم‌توجهی رئيس جمهور جديد به جوانان و زنان در ترکيب کابينه انتقاد کرده است.
رمضان شجاعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بيان اينکه «توقع ما از آقای روحانی اين بود که به سبقه جوانگرايی توجه بيشتری داشته باشد»، ميانگين سنی وزرای پيشنهادی دولت يازدهم به مجلس را «بين ۵۵ تا ۶۰ سال» عنوان کرده است.
سخنگوی فراکسيون رهروان ولايت همچنين افزوده که آقای روحانی درباره «حقوق زنان و تکريم اين قشر» از جامعه صحبت کرده ولی «هيچ خانمی در کابينه ايشان حضور نداشت.»
خبرگزاری فارس نيز در گزارش جداگانه‌ای از کابينه پيشنهادی حسن روحانی به مجلس به عنوان «پيرترين دولت پس از جنگ» نام برده است.
اما محمدصالح جوکار، يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی به خبرگزاری مهر گفته است: «خط قرمز اصلی در مورد رای اعتماد به وزيران روحانی فتنه ۸۸ است» و وزيران پيشنهادی که «سابقه‌ای در فتنه ۸۸ داشته باشند قطعا رای اعتماد مجلس را به دست نخواهند آورد.»

رهبر جمهوری اسلامی و تعدادی از حامیان او، از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» نام می‌برند.
حسين شريعتمداری،‌ مديرمسئول روزنامه و نماينده ولی فقيه در مؤسسه کيهان هم در يادداشتی در شماره امروز اين روزنامه، برای چندمين بار از نمايندگان مجلس خواسته تا به افرادی که در «فتنه ۸۸» نقش داشتند، رأی اعتماد ندهند.
آقای شريعتمداری از بيژن زنگنه، وزير نفت پيشنهادی حسن روحانی به عنوان فردی که «در دوران تصدی چندين و چند ساله وزارت نفت، پرونده‌های مفتوح و پاسخ نداده‌ای از انعقاد قراردادهای خسارت‌آفرين و بعضا شبيه ترکمنچای داشته» نام برده است.
به نوشته مديرمسئول روزنامه کيهان، آقای زنگنه از جمله «در قرارداد ننگين کرسنت، گاز ايران را بدون طی مراحل قانونی و از طريق واسطه‌های رشوه‌دهنده با ۱۴ برابر زير قيمت روز به طرف خارجی واگذار کرده است.»
حسين شريعتمداری همچنين از محمدرضا نعمت‌زاده، وزير پيشنهادی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان «صاحب يک شرکت تجاری بزرگ در حوزه نفت با درآمد و ثروت نجومی» نام برده است.
XS
SM
MD
LG