لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

روسیه: توافقی برای تحویل سامانه آنتی-۲۵۰۰ به ایران صورت نگرفته


آناتولی ایسایکین مدیر عامل کمپان «روس آبارون اکسپورت»
آناتولی ایسایکین مدیر عامل کمپان «روس آبارون اکسپورت»
روسیه اعلام کرده است که تاکنون هیچ توافقی با ایران برای جایگزین کردن تحویل سیستم دفاع موشکی «آنتِی-۲۵۰۰» به جای سامانه دفاع موشکی «اس-۳۰۰» حاصل نشده است.

آناتولی ایسایکین مدیر عامل کمپانی انحصاری صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی موسوم به «روس آبارون اکسپورت» سه شنبه، ۲۲ مرداد ماه اعلام کرد که هنوز توافقی برای تحویل سامانه ضد موشکی «آنتِی-۲۵۰۰» به ایران وجود ندارد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس روسیه گفت که صحبت درباره جایگزین کردن سیستم دفاعی «آنتِی-۲۵۰۰» با «اس-۳۰۰» مشکل است و تنها زمانی می‌توان در خصوص این موضوع صحبت کرد که یا قراردادی موجود باشد، یا قرار باشد که قراردادی به امضا برسد.

اظهارات ایسایکین درحالی است که محمود رضا سجادی سفیر ایران در روسیه ۹ مردادماه طی کنفرانس خبری اعلام کرد که موضوع جایگزینی این دو سیستم دفاعی «در چهارچوب شکایت ایران از روسیه» م‌ تواند مذاکره شود.

سجادی در ادامه گفت که ایران در انتظار پیشنهادات مشخص از طرف روسیه برای تحویل سیستم «آنتِی-۲۵۰۰» است و دولت مسکو باید پس از بررسی نهایی، پیشنهادات مشخص خود را ارائه دهد.

قرارداد تحویل سیستم‌های موشکی پدافند هوایی «اس-۳۰۰» روسیه به ایران در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی امضا شد و قرار بود روسیه ۵ سامانه را به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار به ایران تحویل دهد.

اما دولت مسکو ۷ اکتبر ۲۰۱۰، بعد از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در ژوئن این سال اعلام کرد که این قرارداد را بصورت یکطرفه لغو کرده است.

ایران در واکنش به لغو این قرارداد علیه «روس آبارون اکسپورت» به دادگاه بین‌المللی داوری ژنو در سوئیس شکایت کرده و خواستار دریافت غرامت ۴ میلیارد دلاری شده است.

ایران قبلا گفته بود که سیستم «آنتِی-۲۵۰۰» با تجهیزات دفاعی کشور همخوانی ندارد و مصرا خواستار تحویل سامانه «اس-۳۰۰» بود.
XS
SM
MD
LG