لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

وزیر خارجه عراق: ارسال سلاح‌های ایرانی به سوریه کاهش یافته است


هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق می‌گوید که کشور او امکانات کافی را برای مانع شدن از پرواز هواپیماهای ایرانی حامل سلاح به سوریه در اختیار ندارد
هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق می‌گوید که کشور او امکانات کافی را برای مانع شدن از پرواز هواپیماهای ایرانی حامل سلاح به سوریه در اختیار ندارد
هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، روز جمعه، ۲۵ مرداد، گفت که شمار پرواز هواپیماهای ایرانی حامل سلاح به سوریه کاهش یافته، اما عراق نمی‌تواند آن را به طور کامل متوقف کند و با این حال، نباید کشور او به این خاطر مورد سرزنش قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای زیباری که در جریان دیدار خود با مقامات ایالات متحده در واشینگتن صحبت می‌کرد، با اشاره به اتهام حمایت‌های نظامی تهران از سوریه اظهار داشت، عراق بارها هواپیماهای ایرانی عازم سوریه را بازرسی کرده و حتی شکایات خود را به مقامات ایران نیز منتقل کرده است، اما امکانات کافی را برای مانع شدن از چنین پروازهایی در اختیار ندارد.

مقامات ایالات متحده معتقدند که بغداد به تهران اجازه می‌دهد که هواپیماهای حامل اسلحه را از آسمان عراق عبور دهند و به سوریه برسانند تا نظامیان حامی بشار اسد آنها را در برابر مخالفان حکومت به‌ کار بگیرند.

عراق پیش از این اعلام کرده بود که هواپیماهای ایرانی را به دفعات بازرسی کرده و چیزی نیافته است و از جمله علی الموسوی، مشاور مطبوعاتی نخست وزیر این کشور، تاکید می‌کند که «هیچ سلاح ایرانی از مسیر عراق به سوریه فرستاده نشده و نخواهد شد».

اما وزیر امور خارجه عراق ماه گذشته صورت مسئله را به نوعی تغییر داد و از کمبود امکانات بغداد برای توقف چنین محموله‌هایی، در صورت وجود آن، سخن گفت.

اکنون نیز آقای زیباری به خبرنگاران می‌گوید: «من می‌توانم به شما بگویم که آنها شمار این پروازها را کاهش داده‌اند، اگرچه احتمالا متوقفش نکرده‌اند.»

این مقام عراقی در ادامه سخنان خود گفت که روسیه نیز از طریق دریا تسلیحات نظامی برای حکومت بشار اسد می‌فرستد، اما آنها تمایلی ندارند که عراق به خاطر اعمال دیگران مورد سرزنش قرار بگیرد.

هوشیار زیباری در نهایت تاکید کرد که با این حال عراق همچنان به تعهدات خود پایبند است و در این مورد تلاش بیشتری می‌کند.

سفر کنونی وزیر امور خارجه عراق به ایالات متحده منجر به یک توافق‌نامه همکاری میان دو کشور نیز شده که هدف از آن «بازداشتن ایران از ارسال سلاح به سوریه»، ممانعت از گسترش افراطی‌گری در میان جوانان عراقی است که از جنگ داخلی سوریه تاثیر پذیرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG