لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

دیپلمات‌ها: ایران ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را افزایش نداده است


خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی که نامی از آنها نبرده می‌نویسد به نظر می‌رسد ایران ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را افزایش نداده و آن را تبدیل به سوخت هسته‌ای می‌کند.

گروه ۱+۵ در گفت‌وگوهای نافرجام خود با ایران خواستار توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات فردو شده بودند. ایران با این حال می‌گوید غنی‌سازی ۲۰ درصدی را برای خوراک‌دهی به رآکتور تحقیقاتی امیرآباد می‌خواهد. کشورهای غربی پیشتر از تحویل سوخت ۲۰ درصدی برای رآکتور امیرآباد تهران خودداری کرد‌ه‌ بودند.

ایران از سال ۲۰۱۰ غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات فردو را آغاز کرد. غنی‌سازی ۲۰ درصدی حساسیت کشورهای غربی و اسرائیل را برانگیخته چراکه این کشورهای بارها ایران را متهم کرده‌اند که به دنبال ساخت بمب اتم است.

برپایه گزارش آژانس، ایران از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۲۴۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی تولید کرده است.

اکنون رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی که نامی از آنها نبرده می‌نویسد ایران ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی را افزایش نداده و آن را تبدیل به سوخت کرده است.

یکی از این دیپلمات‌ها گفته است که به نظر می‌رسد در طول سه ماه گذشته ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران افزایش اندک یا حتی بدون افزایش بوده است.

به نوشته رویترز این دیپلمات‌ها که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، می‌گویند احتمالا ایران حتی سرعت تبدیل اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی به سوخت را در ماه‌های اخیر افزایش داده است.

رویترز می‌نویسد مطابق با گزارش آژانس، ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران از ماه فوریه (شش ماه پیش) ۹ درصد افزایش داشته اما هنوز از «خط قرمزی» که بنیامین نتانیاهو ترسیم کرد، کمتر است.

تماس اشتون با ظریف

در همین حال کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، روز یکشنبه در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف انتصاب وی در وزارت خارجه را تبریک گفت.

اشتون که به نمایندگی از گروه ۱+۵ طرف مذاکره ایران در مذاکرات هسته‌ای است ابراز امیدواری کرد به محض تشکیل تیم جدید مذاکره‌کننده ایران، گفت‌وگوهای هسته‌ای از سر گرفته شود.

آنچنانکه در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده، محمدجواد ظریف در این گفت‌وگوی تلفنی از آمادگی تهران برای «مذاكرات هدفمند در یک چارچوب زمانی معین» خبر داده است.

برپایه این بیانیه کاترین اشتون ابراز امیدواری کرده است که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با محمد جواد ظریف دیدار داشته باشد.

وزارت خارجه یا شورای عالی امنیت ملی

در حالی که هنوز تیم مذاکره‌کننده ایران مشخص نشده، برخی از رسانه‌های ایران از احتمال انتقال مسئولیت مذاکرات از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه خبر داده‌اند.

خبرگزاری مهر نوشت بر اساس برخی شواهد و قرائن پيگيری پرونده هسته‌ای به وزارت امور خارجه سپرده شده و احتمالا محمد جواد ظريف به عنوان وزير خارجه پيگيری مذاكرات با اشتون را بر عهده خواهد گرفت.

روز دوشنبه ۲۸ مرداد، عوض شهریارپور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت که مسئولیت مذاکرات به وزارت خارجه سپرده شده است.

با این حال جواد جهانگیرزاده یک عضو دیگر کمیسون امنیت ملی مجلس در این باره گفت: «نباید اخبار مطرح شده در رسانه‌ها در این باره را جدی گرفت زیرا موضوع پرونده هسته‌ای ایران از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است و مطرح کردن این گونه اخباری که از واقعیت به دور هستند بازتاب بین‌المللی خواهد داشت و در نهایت در مجامع بین‌المللی به ضرر ما خواهد بود.»

در مبارزه‌های انتخاباتی یکی از محورهای اصلی بحث‌ها، مذاکرات هسته‌ای بود؛ در این میان روحانی، ولایتی، رضایی و قالیباف همگی روی «ناکارآمد» بودن تیم مذاکره‌کننده ایرانی توافق داشتند.

روحانی که خود زمانی مذاکره‌کننده ارشد ایران بود، در آن مناظره‌ها وعده داد که این مذاکرات را در چارچوب منافع ملی ایران به پیش ببرد و ایران را از کمند تحریم‌ها برهاند.
XS
SM
MD
LG