لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

شورای امنیت خواستار تحقیق درباره «حمله شیمیایی» در سوریه شد


شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه فوق‌العاده روز چهارشنبه ۳۰ مرداد خود، خواستار روشن شدن اتهام‌هایی شد، که روز گذشته مخالفان حکومت سوریه در مورد «حمله شیمیایی مرگباری در حومه دمشق» متوجه دولت آن کشور کردند.

اعضای شورای امنیت جدیت دبیر کل سازمان ملل برای انجام «تحقیقاتی بی‌طرفانه، سریع و کامل» در این مورد را ستوده‌اند.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، پیشتر گفته بود از شنیدن خبر این حمله در بهت فرو رفته است.

ماریا کریستینا پرکوال، نماینده آرژانتین در سازمان ملل متحد، و عضو شورای امنیت این سازمان، در این مورد به خبرنگاران گفته است «نگرانی جدی در میان اعضای شورای امنیت در مورد این اتهامات وجود دارد و احساسی عمومی که باید آن چه اتفاق افتاده، روشن، و قضایا از نزدیک دنبال شود».

جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل به درخواست فرانسه، کره جنوبی، بریتانیا، لوکزامبورگ و ایالات متحده تشکیل شده بود.

برخی از اعضا، از جمله آمریکا و فرانسه از بازرسان شیمیایی سازمان ملل که در حال حاضر در سوریه‌اند، خواسته‌اند تا فورا تحقیقات در این مورد را آغاز کنند.

روز گذشته دو گروه از مخالفان حکومت سوریه، نیروهای بشار اسد را متهم به حمله با «گاز سمی» به محلی در حومه دمشق کردند.

تلویزیون دولتی سوریه این گفته‌های را تکذیب کرده است.
شورای ائتلاف ملی سوریه: در حمله شیمیایی نیروهای سوری صدها نفر کشته شده اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:04 0:00

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است می‌گوید که این «حمله»، «شدید» بوده و محلات زَمَلکا، عَربین، و عین تَرما در شرق دمشق را هدف قرار داده و «ده‌ها» کشته برجای گذاشته است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید آمار حکایت از کشته شدن شماری بین ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر در پی این «حمله» دارد.

در واکنش تلویزیون سوریه به نقل از یک منبع رسمی دولت این کشور گفت که این گزارش‌ها «هیچ صحتی ندارد» و هدف از مخابره آنها «منحرف کردن توجه تیم بازرسان سازمان ملل» است.

بازرسان سازمان ملل متحد برای تحقیق در مورد اتهام‌های استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به سر می‌برند.

دو طرف درگیر در جنگ داخلی آن کشور، اتهام استفاده از این جنگ‌افزارها را متوجه دیگری کرده است.

در حالیکه کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه خواسته‌اند تا بازرسان فورا تحقیات در مورد این تازه‌ترین اتهام‌ها را آغاز کنند، روسیه، اتهام مخالفان دولت اسد را در شرایطی که بازرسان سازمان ملل در سوریه به سر می‌برند، «تحریک‌آمیز» نامیده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید در نامه مشترکی که دیپلمات‌های فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا به دفتر دبیرکل سازمان ملل نوشته‌اند، از بازرسان این نهاد خواسته شده که «هر آنچه می‌توانند، انجام دهند تا فورا به محل و منابع اطلاعات دسترسی پیدا کنند».

مشخص نیست دولت سوریه چنین اجازه‌ای را به گروه بازرسان سازمان ملل در سوریه بدهد یا نه؛ چراکه حکومت آن کشور تنها برای بازرسی از سه منطقه، که از پیش در مورد آنها اتهاماتی وجود داشته، اجازه صادر کرده است.

با این همه بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، گفته است، گروهی که از سوی این نهاد در سوریه است، در مورد اتهام‌های روز چهارشنبه نیز تحقیق خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG