لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

پزشکان بدون مرز: ۳۵۵ نفر در حمله شیمیایی در سوریه کشته شدند


سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرده است دست کم ۳۵۵ بيمار در سه بيمارستان در شرق دمشق که اين سازمان با آنها مرتبط است،‌ بر اثر عوارض حمله شيميايی در روزهای اخير جان خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سازمان پزشکان بدون مرز که مقر آن در پاريس است، گفته است که در بامداد روز چهارشنبه در ظرف سه ساعت در حدود سه هزار و ۶۰۰ بيمار به اين سه بيمارستان مراجعه کردند که دچار عوارض گازهای اعصاب بودند.

اين سازمان تصريح کرده است که ۳۵۵ نفر از اين بيماران جان خود را از دست دادند.

در همين زمينه، گروه نظارت بر حقوق بشر سوريه که مقر آن در بريتانيا است می گويد تحمين می زند که در حمله شيميايی روز چهارشنبه ۳۲۲ نفر کشته شده اند که در بين آنها ۵۴ کودک و ۸۲ زن وجود دارد.

اين گروه طرفدار حقوق بشر پيشتر شمار قربانيان حمله شيميايی را ۱۳۶ نفر اعلام کرده بود.

اين گروه روز شنبه اعلام کرده است، پس از آن که فعالان مرتبط با اين گروه توانسته اند طی روز های اخير با ساکنان و همچنين پزشکان در بيمارستان ها منطقه تماس برقرار کنند، ارزيابی خود از شمار قربانيان حمله شيميايی روز چهارشنبه تغيير داده است.

گروه های مخالف حکومت بشار اسد، رييس جمهوری سوريه،‌ نيروهای دولتی را متهم می کنند که در مناطق حاشيه دمشق از سلاح های شيميايی استفاده کرده اند. گروه های مخالف حکومت سوريه شمار قربانيان اين حمله شيميايی را بين ۳۲۲ تا ۱۳۰۰ نفر اعلام کرده اند.

اين در حالی است که تلويزيون دولتی سوريه روز شنبه ۲۴ اوت اعلام کرده است که نيروهای نظامی اين کشور در تونل هايی در حومه دمشق که در کنترل گروه های مخالف مسلح بوده، مقاديری مواد شيميايی کشف کرده اند و شماری از سربازان سوری در جريان اين عمليات دچار «خفگی» شده اند.

همزمان با اين تحولات، گزارش ها حاکی است که ناوگان نيروی دريايی آمريکا به سواحل سوريه نزديک می شود. اين اقدام در راستای اجرای تصميم احتمالی رئيس‌جمهوری آمريکا برای حملات نظامی به سوريه ارزيابی شده است.

يک مقام وزارت دفاع آمريکا به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که چهارمين کشتی جنگی مسلح به موشک های بالستيک به شرق مديترانه اعزام شده است.

در همين حال، اورن فابيوس، وزير خارجه فرانسه روز شنبه در رام الله، در کرانه باختری رود اردن گفت: شواهد نشان می دهد که دولت سوريه در جنگ عليه مخالفان خود از سلاح شيميايی استفاده کرده است.

خبرگزاری های فرانسه و آلمان به نقل از وزير خارجه فرانسه نوشتند که تمام شواهد نشان از يک «قتل عام» در نزديکی دمشق دارد و دولت بشار اسد مسئول اين «قتل عام» است.

وزير خارجه فرانسه از سازمان ملل خواست تا هرچه زودتر تحقيقات خود را در اين زمينه آغاز کند.
XS
SM
MD
LG