لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

سوریه قویا استفاده از سلاح‌های شیمیایی را رد کرد

نماینده سوریه در سازمان ملل در یک کنفرانس خبری قویا استفاده دولت سوریه از سلا‌[ح‌های شیمیایی را رد کرد. حسن روحانی در تماس تلفنی با پوتین خواستار انجام هرگونه اقدام لازم برای جلوگیری از حمله به سوریه شد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، با همتای روس خود ولادیمیر پوتین چهارشنبه درباره بحران سوریه تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس در این تماس تلفنی رئیسان جمهور ایران و سوریه مخالفت خود را با استفاده از سلاح شیمیایی از سوی هر طرفی اعلام کردند.

ایتارتاس گزارش داده است در این تماس تلفنی که به ابتکار حسن روحانی صورت گرفت، رئیسان جمهوری ایران و روسیه به ویژه به بحران سوریه پرداختند.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه در بیانیه خود آورده است در حالی که طرف‌هایی خواستار مداخله نظامی در سوریه هستند روحانی و پوتین بر حل‌وفصل بحران سوریه از راه‌دیپلماتیک تاکید کرده‌اند.

برپایه این گزارش دو رئیس جمهور درباره مناسبات دوجانبه دو کشور و همچنین زمان تماس‌های آتی گفت‌وگو داشتند.

ایران و روسیه از متحدان سوریه هستند و از این کشور پشتیبانی نظامی و مالی می‌کنند.

پایگاه ریاست جمهوری ایران نیز گزارش داد روحانی و پوتين بر ضرورت بكارگيری «همه تلاش‌ها و راه‌ها برای جلوگيری از حمله نظامی به سوريه و جلوگيری از آسيب رسيدن به مردم اين كشور» تاكيد كردند.

برپایه این گزارش روحانی با بیان اینكه استفاده از سلاح شیمیایی از نظر ایران در هر كجا و توسط هركس قویا محكوم است، افزود: «اگر پیش از آنكه ماهیت موضوعی روشن شود، درباره آن قضاوت و داوری زودهنگام صورت گیرد، این می‌تواند خطرناک باشد.»

روحانی اخبار مربوط به اقدام نظامی احتمالی كشورهای غربی علیه سوریه را موجب نگرانی دانست و گفت، سوریه موقعیتی حساس و راهبردی دارد كه هرگونه تجاوز نظامی به آن موجب بی‌ثباتی در كل منطقه خاورمیانه خواهد شد.

روحانی، با تاكید بر اینكه باید تلاش كرد تا مانع از حمله نظامی به سوریه شد، گفت: «بی‌تردید حمله نظامی به سوریه همه دستاوردهایی كه كشورهای صلح‌دوست به دنبال تحقق آن بوده‌اند را به خطر خواهد انداخت.»
در بخش دیگر از این مکالمه روحانی به پوتین گفت: «معتقدم از آنجا كه دولت سوریه پیروزی‌هایی را در درگیری‌ها به دست آورده كشورهای غربی رخدادهای اخیر را بهانه قرار دادند تا شرایطی ایجاد كنند كه دولت سوریه در مذاكرات آینده از موضع ضعیف برخوردار باشد.»

رئیس جمهوری ایران در ادامه گفت: «از آنجا كه اقدام نظامی هزینه‌های بسیاری برای منطقه خواهد داشت، لازم است همه تلاش‌ها برای ممانعت از وقوع آن انجام شود و جمهوری اسلامی در این راستا آماده همكاری گسترده با دولت روسیه است.»
ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا با همتای روس خود سرگئی لاوروف روز چهارشنبه درباره بحران سوریه تلفنی گفت‌وگو کردند.

اینترفکس گزارش داده است که ویلیام هیگ با لاوروف تماس گرفته و درباره پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی لندن به شورای امنیت درباره اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه گفت‌وگو کرده است.

در این مکالمه سرگئی لاوروف به همتای بریتانیایی خود گفته است نظر مسکو این است که باید تا مشخص شدن نتیجه بازرسی‌های بازرسان سازمان ملل درباره حمله شیمیایی اخیر منتظر ماند.
اد میلیبند رهبر حزب کارگر در بریتانیا در آستانه رای‌گیری مجلس عوام در مورد سوریه اظهار داشت که پارلمان بریتانیا نباید «چک سفید» به دیوید کامرون نخست‌وزیر بدهد.
به گزارش گاردین میلیبند تصریح کرده است که پارلمان برای هر اقدامی در مورد سوریه باید معیار تعیین کند و نه اینکه چک سفید بدهد.
گاردین نوشته است به نظر می‌رسد حزب کارگر که در پارلمان در اقلیت است خواستار تاخیر در اقدام علیه سوریه است تا نتیجه بررسی‌های بازرسان سازمان ملل مشخص شود.
روز سه‌شنبه دیوید کامرون نمایندگان را از تعطیلات فراخواند تا در روز پنجشنبه در جلسه‌ای فوق‌العاده درباره اقدام بریتانیا در مورد سوریه رای‌ بدهند. جلسه مجلس عوام ساعت ۱۰ شب پنجشنبه به وقت لندن پایان می‌یابد.
احتمال حمله به سوریه بهای نفت را به بیشترین میزان در طول شش ماه گذشته رساند. به گزارش رویترز بهای نفت برنت دریای شمای از ۱۱۷ دلار هم تجاوز کرد. بانک سوسیته ژنرال فرانسه پیش‌بینی کرده که بهای نفت می‌تواند به ۱۵۰ دلار در هر بشکه هم برسد.
احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد ارتش این کشور سطح «آمادگی» خود را بالا برده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه داودد اغلو گفت: «از زمان (حمله) شیمیایی، ما البته در وضعیتی با آمادگی بیشتر هستیم.»

وی تصریح کرد: «در شرایط اینچنینی، همه گزینه‌ها،... همه ابعاد، همه سناریوها مورد بحث است.»

ترکیه که از شورشیان حمایت می‌کند روز دوشنبه اعلام کرد اگر شورای امنیت به تصمیم لازم نرسد، این کشور آماده است که در ائتلاف بین‌المللی علیه دولت سوریه شرکت کند.

داوود اغلو حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق را جنایت علیه بشر توصیف کرده که به گفته او نباید بدون مجازات بماند.
در حالی که احتمال حمله به سوریه قوت گرفته است، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه ششم شهریور با ۱۰ وزیر خارجه تلفنی درباره بحران سوریه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، ظریف با وزیران خارجه اردن، کویت، ایتالیا، سوییس، بلژیک، اسپانیا، یونان، فرانسه، جمهوری آذربایجان و الجزایر تماس داشته و استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هرکس را محکوم کرد.

برپایه این گزارش ظریف در این تماس‌ها گفت: «هیچ کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران قربانی استفاده از این نوع سلاح ها نبوده و از این جهت ما استفاده از سلاح شیمیایی از جانب هر کس که باشد را محکوم می‌دانیم و خواستار آن هستیم که بازرسان سازمان ملل بدون هیچ پیشداوری نسبت به عامل این اقدام دردناک تحقیقات جامعی به عمل بیاورند.»

ظریف همچنین نسبت به اتخاذ تصمیمات «شتابزده» هشدار داده و با اشاره به ماموریت بازرسان سازمان ملل گفت: «نتیجه قطعی این تحقیقات نیازمند بررسی بیشتر بازرسان بین‌المللی است.»

وزیر خارجه ایران در این تماس‌های تلفنی تلویحا شورسان سوری را متهم به استفاده از سلاح‌ شیمیایی کرده و گفت: «بررسی‌های اولیه نشان داده که مواد استفاده شده دست‌ساز بوده و از نوع بمب‌های شیمیایی معمولی نبوده و از این جهت به نظر می‌رسد که هیچ کس نباید در یک قضاوت عجولانه دولت و ارتش سوریه را مقصر استفاده از مواد شیمیایی بداند.»

وی همچنین گفته است که دنیا تحمل جنگ دیگری را ندارد و خواستار راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه شد.
جعفری گفت که وضعیت عراق یکی از نمونه‌های حمله به یک کشور در منطقه است.
بشار جعفری: کسانی که در منطقه زندگی می‌کنند می‌دانند که پیامدهای حمله به سوریه چه خواهد بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG