لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

روحانی در تماس با پوتین خواستار تلاش برای جلوگیری از حمله به سوریه شد


حسن روحانی رئیس جمهور ایران، در تماس تلفنی با همتای روس خود ولادیمیر پوتین خواستار اقدام لازم برای جلوگیری از حمله به سوریه شد.

در روزهایی که مخالفان و موافقان حمله به سوریه به شدت به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهند، روحانی در تماس با پوتین ابراز نگرانی کرد که حمله به سوریه می‌تواند عواقب خطرناکی برای منطقه داشته باشد.

روز چهارشنبه محمد جواد ظریف هم با ۱۰ وزیر خارجه تلفنی درباره سوریه گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران و دفتر مطبوعاتی ولادیمیر پوتین دو رئیس جمهور بر راه‌حل دیپلماتیک در مورد سوریه تاکید کرده و استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هر طرفی را محکوم کردند.

روحانی با بیان اینكه استفاده از سلاح شیمیایی از نظر ایران در هر كجا و توسط هركس قویا محكوم است، افزود: «اگر پیش از آنكه ماهیت موضوعی روشن شود، درباره آن قضاوت و داوری زودهنگام صورت گیرد، این می‌تواند خطرناک باشد.»

روسیه و ایران از متحدان سوریه هستند و از دولت بشار اسد حمایت نظامی و مالی می‌کنند.

روحانی گفت: «معتقدم از آنجا كه دولت سوريه پيروزی‌هايی را در درگيری‌ها به دست آورده كشورهای غربی رخدادهای‌اخير را بهانه قرار دادند تا شرايطی ايجاد كنند كه دولت سوريه در مذاكرات آينده از موضع ضعيف برخوردار باشد.»

گفت‌وگوی ویلیام هیگ و سرگئی لاوروف

در همین حال ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا با همتای روس خود سرگئی لاوروف روز چهارشنبه درباره بحران سوریه تلفنی گفت‌وگو کردند.

اینترفکس گزارش داده است که ویلیام هیگ با لاوروف تماس گرفته و درباره پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی لندن به شورای امنیت درباره اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه گفت‌وگو کرده است.

در این مکالمه، سرگئی لاوروف به همتای بریتانیایی خود گفته است نظر مسکو این است که باید تا مشخص شدن نتیجه بازرسی‌های بازرسان سازمان ملل درباره حمله شیمیایی اخیر منتظر ماند.

اد میلیبند: نباید به کامرون چک سفید داد

روز چهارشنبه اد میلیبند رهبر حزب کارگر در بریتانیا در آستانه رای‌گیری مجلس عوام در مورد سوریه اظهار داشت که پارلمان بریتانیا نباید به دیوید کامرون نخست‌وزیر «چک سفید» بدهد.

به گزارش گاردین میلیبند تصریح کرده که پارلمان برای هر اقدامی در مورد سوریه باید معیار تعیین کند و نه اینکه چک سفید بدهد.

گاردین نوشته است به نظر می‌رسد حزب کارگر که در پارلمان در اقلیت است خواستار تاخیر در اقدام علیه سوریه است تا نتیجه بررسی‌های بازرسان سازمان ملل مشخص شود.

روز سه‌شنبه دیوید کامرون نمایندگان را از تعطیلات فراخواند تا پنجشنبه در جلسه‌ای فوق‌العاده درباره اقدام بریتانیا در مورد سوریه رای‌ بدهند. جلسه مجلس عوام ساعت ۱۰ شب پنجشنبه به وقت لندن پایان می‌یابد.

افزایش سطح آمادگی ارتش ترکیه

احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده است ارتش این کشور سطح «آمادگی» خود را بالا برده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه داوود اغلو گفت: «از زمان (حمله) شیمیایی، ما البته در وضعیتی با آمادگی بیشتر هستیم. »

وی تصریح کرد: «در شرایط اینچنینی، همه گزینه‌ها... همه ابعاد، همه سناریوها مورد بحث است.»

ترکیه که از شورشیان حمایت می‌کند روز دوشنبه گفته بود اگر شورای امنیت به تصمیم لازم نرسد، این کشور آماده است که در ائتلاف بین‌المللی علیه دولت سوریه شرکت کند.

داوود اغلو حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق را جنایت علیه بشر توصیف کرده که به گفته او نباید بدون مجازات بماند.

تماس ظریف با ۱۰ وزیر خارجه

در حالی که احتمال حمله به سوریه قوت گرفته است، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه ششم شهریور با ۱۰ وزیر خارجه تلفنی درباره بحران سوریه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، ظریف با وزیران خارجه اردن، کویت، ایتالیا، سوییس، بلژیک، اسپانیا، یونان، فرانسه، جمهوری آذربایجان و الجزایر تماس داشته و استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هرکس را محکوم کرد.

یک روز پیش از آن ظریف با وزیر خارجه آلمان هم تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

برپایه این گزارش ظریف در این تماس‌ها گفت: «هیچ کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران قربانی استفاده از این نوع سلاح‌ها نبوده و از این جهت ما استفاده از سلاح شیمیایی از جانب هر کس که باشد را محکوم می‌دانیم و خواستار آن هستیم که بازرسان سازمان ملل بدون هیچ پیشداوری نسبت به عامل این اقدام دردناک تحقیقات جامعی به عمل بیاورند.»

ظریف همچنین نسبت به اتخاذ تصمیمات «شتابزده» هشدار داده و با اشاره به ماموریت بازرسان سازمان ملل گفت: «نتیجه قطعی این تحقیقات نیازمند بررسی بیشتر بازرسان بین‌المللی است.»

وزیر خارجه ایران در این تماس‌های تلفنی تلویحا شورشیان سوری را متهم به استفاده از سلاح‌ شیمیایی کرده و گفت: «بررسی‌های اولیه نشان داده که مواد استفاده شده دست‌ساز بوده و از نوع بمب‌های شیمیایی معمولی نبوده و از این جهت به نظر می‌رسد که هیچ کس نباید در یک قضاوت عجولانه دولت و ارتش سوریه را مقصر استفاده از مواد شیمیایی بداند.»

وی همچنین گفته است که دنیا تحمل جنگ دیگری را ندارد و خواستار راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه شد.

نماینده سوریه در سازمان ملل قویا استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرد

بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در یک کنفرانس خبری قویا استفاده دولت سوریه از سلا‌ح‌های شیمیایی را رد کرد و آن را به شورشیان این کشور نسبت داد.

بشار جعفری در پاسخ به خبرنگاران گفت چندی پیش رسانه‌های ترکیه از توقیف محموله شیمیایی در ترکیه خبر دادند که از لیبی به سوریه قاچاق می‌شد. بشار جعفری به نقل از رسانه‌های ترکیه گفت که جبهه النصره می‌خواست این مواد شیمیایی را در سوریه استفاده کند.

بشار جعفری گفت سازمان ملل در ماه مارس درخواست سوریه برای شناسایی عاملان حمله شیمیایی در خان العسل را رد کرد چون می‌دانستند شورشیان از سلاح شیمیایی استفاده کردند.

وی اظهار داشت این حوادث نباید فراموش شود و قویا استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم کرد.

نماینده سوریه گفت حتی آمریکا به پیمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی نپیوسته است و آن را «دورویی» و «تزویر» دانست.

جعفری خواستار تحقیق علمی در مورد حمله شیمیایی اخیر در سوریه شد و گفت آنچه که به بهار عربی موسوم است در خدمت منافع اسرائیل است.

بشار جعفری در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا تایید می‌کنید که دولت سوریه برخی اماکن را تخلیه می‌کند، گفت ما در حال جنگ هستیم و برای آن اماده هستیم. جعفری گفت من کارشناس نظامی نیستم ولی در هنگام جنگ امور لازم انجام می‌شود.

افزایش بهای نفت

احتمال حمله به سوریه بهای نفت را به بیشترین میزان در طول شش ماه گذشته رساند. به گزارش رویترز بهای نفت برنت دریای شمای از ۱۱۷ دلار هم تجاوز کرد. بانک سوسیته ژنرال فرانسه پیش‌بینی کرده که بهای نفت می‌تواند به ۱۵۰ دلار در هر بشکه هم برسد.
XS
SM
MD
LG