لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

«ششمین» کشتی جنگی آمریکا در شرق مدیترانه مستقر شد


آمریکا در روزهای گذشته ناوگان جنگی خود در دریای مدیترانه را تقویت کرده و به حال آماده‌باش درآورده است
آمریکا در روزهای گذشته ناوگان جنگی خود در دریای مدیترانه را تقویت کرده و به حال آماده‌باش درآورده است
خبرگزاری رویترز در ساعات پایانی روز جمعه هشتم شهریور از قول مقام‌های دفاعی آمریکا خبر داد ششمین کشتی جنگی آن کشور در بخش شرقی دریای مدیترانه قرار گرفته است.

این کشتی که مجهز به موشک‌های پیشرفته کروز است، به ناوگانی می‌پیوندد که در نزدیکی سوریه قرار دارد و احتمال می‌رود در صورت یک حمله نظامی به آن کشور از آن استفاده شود.

این کشتی جنگی سن آنتونیو نام دارد؛ یکی از مقام‌های رسمی به خبرگزاری رویترز گفته است فرستادن آن به مدیترانه از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما مقام‌ها فکر کردند بهتر است آن را به بخش شرقی در نزدیکی بقیه کشتی‌هایی که در آنجا قرار گرفته‌اند، فرستاد.

این خبر ساعاتی پس از آن منتشر می‌شود که خبرگزاری‌ها از عزیمت «پنجمین کشتی جنگی آمریکا» به شرق مدیترانه خبر داده بودند.

کم و بیش در همین زمان نیز روسیه گفته بود دو کشتی جنگی به دریای مدیترانه فرستاده است؛ دلیل آن هم بحران سوریه عنوان شده است، با این تفاوت که روسیه هم‌پیمان سوریه به‌شمار می‌رود.

گزارش‌ها از آمریکا حاکی از آن است که این کشور خود را برای یک «حمله محدود» به سوریه آماده می‌کند.

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، روز جمعه گفت هنوز در مورد اقدام نظامی علیه حکومت سوریه تصمیم نهایی خود را نگرفته است، اقدام نظامی «محدود» در اين زمينه را بررسی می‌کند.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا چنين اقدامی کمک خواهد کرد تا نه تنها حکومت سوريه، بلکه ديگر کشورها بدانند جامعه بين‌المللی به موضوع هنجار و ممنوعيت استفاده از سلاح شيميايی توجه دارد.

تنها یک هفته پیش از این، زمانی که چند روز از «حمله شیمیایی» سی‌ام مرداد می‌گذاشت، چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، اعلام کرد آمریکا ناوگان خود در دریای مدیترانه را در شرایطی قرار داده تا دست باراک اوباما، رئیس جمهوری آن کشور، برای استفاده از همه گزینه‌ها در مورد سوریه باز باشد.

در همان زمان چهارمین کشتی جنگی به سه کشتی دیگر که در منطقه به طور معمول هستند، اضافه شد.

بایرون کالان، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی «کاپیتال آلفا پارتنرز»، به خبرگزاری رویترز گفته است حمله احتمالی به سوریه با ۲۰۰ تا ۳۰۰ موشک تاماهاک انجام می‌شود؛ این گفته‌ها با مقایسه حمله محدود به لیبی که در آن ۲۲۱ موشک پرتاب شد، بیان می‌شود.

همین خبرگزاری به نقل از منابع دفاعی که نام‌ها آن‌ها را نیاورده می‌گوید حمله‌ای حتی محدودتر ممکن است با شمار کمتری از موشک‌ها انجام شود.

تاماهاک موشک‌هایی‌اند از نوع کروز‌ که سرعت آن‌ها مادون سرعت صوت و قابل استفاده در هرگونه شرایط آب‌وهوایی هستند.

در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ آمریکا، بریتانیا و فرانسه دست به عملیاتی نظامی علیه حکومت معمر قذافی در لیبی زدند. در آن زمان نیز از ناوگان جنگی در دریای مدیترانه استفاده شده بود.

اما در شرایط فعلی با وجود آنکه فرانسه از عملیات نظامی علیه سوریه حمایت کرده است، پارلمان بریتانیا به دولت آن کشور اجازه حمله نظامی به سوریه را نداده است.
XS
SM
MD
LG