لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

باراک اوباما: مطمئنم که مجوز حمله به سوريه را از کنگره می‌گيرم


باراک اوباما (نفر اول از راست) رییس جمهوری آمریکا در نشست با رهبران کنگره در کاخ سفید.
باراک اوباما (نفر اول از راست) رییس جمهوری آمریکا در نشست با رهبران کنگره در کاخ سفید.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، می‌گويد اطمينان دارد که در همکاری با کنگره می‌تواند مجوز دخالت نظامی در سوريه را دريافت کند و آمريکا به منظور شکست دادن نيروهای بشار اسد برنامه وسيعتری را برای کمک به شورشيان در دستور کار دارد.

آقای اوباما روز سه شنبه، ۱۲ شهريور ماه، در جريان ديدار با قانونگذاران آمريکايی در کاخ سفيد به خبرنگاران گفت که آماده است برای گرفتن مجوز حمله از کنگره در درخواست خود تغييراتی دهد.

وی تصريح کرد برای اينکه پيام روشنی از طريق اين مصوبه به حکومت بشار اسد و ايجاد مانع در زمينه استفاده وی از سلاح شيميايی فرستاده شود، در همراهی با کنگره جدی است و نگرانی‌های نمايندگان را برطرف خواهد کرد.

آقای اوباما تاکيد کرد من می خواهم مردم آمريکا بدانند که «اينجا عراق و افغانستان نيست».

به گفته رييس جمهوری آمريکا، حمله به سوريه محدود و بازدارنده خواهد بود و قرار است که توانايی‌های رژيم اسد را تضعيف کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نشست کاخ سفيد با حضور رهبران کنگره از هر دو حزب دمکرات و جمهوريخواه برگزار شد.

در همين رابطه، جان بينر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا گفته که از درخواست باراک اوباما برای اقدام نظامی عليه سوريه حمايت می‌کند و همکاران جمهوريخواه من نيز بايد از آن حمايت کنند.

وی که خود جمهوريخواه است تاکيد کرد که بايد به استفاده حکومت سوریه از سلاح شيميايی واکنش نشان داد.

به گفته آقای بينر، تنها ايالات متحده آمريکا است که قابليت و توانايی متوقف کردن رژيم بشار اسد را دارد و اينکه به ديگران در سراسر جهان هشدار دهد که چنين اقدامی تحمل نخواهد شد.

نانسی پلوسی، رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمايندگان نيز روز سه شنبه اظهار داشت که معتقد است کنگره از درخواست اقدام نظامی عليه سوريه حمايت خواهد کرد.

وی به خبرنگاران گفت که آمريکا بايد به استفاده از سلاح شيميايی در سوريه واکنش نشان دهد.

گزارش دیگری حاکی است که وزيران امور خارجه و دفاع آمريکا قرار است روز سه شنبه برای ادای توضيحات در جلسه کميته روابط خارجی سنای آن کشور حاضر شوند.

اين اقدام اعضای دولت باراک اوباما، به منظور جلب حمايت قانونگذاران آمريکايی برای اقدام نظامی در واکنش به حمله شيميايی در سوريه انجام می شود.

مقام‌های آمريکايی می‌گويند که رژيم بشار اسد در روز ۲۱ اوت با سلاح شيميايی حومه دمشق را هدف حمله قرار داده است که در جريان آن ۱۴۲۹ نفر کشته شده‌اند. بيش از ۴۰۰ نفر از اين افراد، کودک بوده‌اند.

حکومت سوریه و ایران که از حامیان اصلی رژیم بشار اسد است، انجام این حمله را به شورشیان نسبت داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، جان کری وزير امور خارجه آمريکا قرار است در جلسه کمیته روابط خارجی سنا هشدار دهد که اقدام نکردن در مقابل حمله شيميايی، دوستان و متحدان واشینگتن در خاورميانه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

باراک اوباما روز شنبه هفته جاری اعلام کرد که برای اقدام «محدود» در سوريه، منتظر نظر کنگره آمريکا خواهد شد.

در همين زمینه، فرانسه روز دوشنبه اطلاعات امنيتی‌ای را منتشر کرد که دولت بشار اسد را مسئول حمله شيميايی در سوريه می‌داند.

بشار اسد، رييس جمهوری سوریه نسبت به هر گونه اقدام نظامی جامعه جهانی عليه دمشق هشدار داده و گفته است که چنين اقدامی می‌تواند به گسترش تنش در خاورميانه دامن زند.
XS
SM
MD
LG