لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

تنزل ایران در جدول رقابت اقتصادی جهان: از جایگاه ۶۶ به ۸۲


«مجمع جهانی اقتصاد» گزارش تازه خود موسوم به «گزارش رقابت‌پذیری جهانی» (GCR) را برای سال جاری و سال آینده میلادی منتشر کرد که بر اساس آن ایران در میان ۱۴۸ کشور مورد بررسی در جایگاه ۸۲ قرار گرفته‌ است.

این در حالی است که در گزارش پیشین این مجمع که مربوط به سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بود ایران در میان ۱۴۴ کشور مورد بررسی در آن سال‌ها در جایگاه ۶۶ قرار داشت.

در جدول منتشرشده جدید در رتبه‌های بهتر از ایران کشورهای مراکش، اسلواکی، ارمنستان، سیشل، و لائوس به ترتیب در رتبه‌های ۷۷ تا ۸۱ قرار گرفته‌اند.

به نوشته تنظیم‌کنندگان این گزارش، برای تهیه آن شاخص‌های بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته و سعی شده‌ است تا بر اساس آن توان رقابت اقتصادی کشورها و توانایی کشورها در تأمین رفاه برای شهروندان خود مشخص شود.

رتبه‌ها در این گزارش، نشان‌دهنده میزان توانایی هر کشور برای فروش و تأمین محصولات و خدمات خود و توان هر کشور در دست‌یابی به رفاه اقتصادی پایدار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت است.

بر اساس این گزارش تازه، کشور سوئیس برای پنجمین سال پیاپی در صدر فهرست رقابت‌پذیری اقتصادی جهان قرار دارد و پس از آن سنگاپور و فنلاند در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

آلمان در سال جاری با دو رتبه ارتقا به رتبه چهارم رسیده و ایالات متحده که رتبه‌اش طی چهار سال گذشته روندی نزولی طی کرده است این بار با دو رتبه ارتقا به جایگاه پنجم در جدول صعود کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که جایگاه رقابت‌پذیری اقتصادی چین در جهان ۲۹، روسیه ۶۴، جایگاه ایران ۸۲، و جایگاه پاکستان ۱۳۳ است.

در خلاصه‌های منتشرشده از این گزارش در مورد وضعیت ایران و چشم‌انداز آینده رقابتی آن توضیح بیشتری داده نشده‌ است.

این گزارش همچنین خبر می‌دهد که در جهان عرب که چهار درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده دوگانگی در شاخص رقابت‌پذیری اقتصادی دیده می‌شود.

بر این اساس، کشورهای عرب شمال آفریقا که با فراز و نشیب‌های سیاسی دست و پنجه نرم می‌کنند با تنزل رتبه رقابت‌پذیری مواجه‌اند، اما در همین حال کشورهای نفت‌خیز عرب حوزه خلیج فارس از شاخص‌های رقابتی بالا و مناسبی برخوردارند.

در بخش دیگری از این گزارش به وضعیت رقابتی قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان موسوم به کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) پرداخته شده‌ است.

در این ارتباط آمده‌ است که با وجود رشد فضای رقابتی این کشورها در دهه‌های گذشته، از سال ۲۰۰۶ به‌ این‌ سو که گزارش رقابت‌پذیری جهانی منتشر می‌شود شاخص رقابتی کشورهای بریکس نشانگر فقدان رشد آنها در این حوزه است.

این گزارش می‌افزاید که شاخص‌های به‌دست‌آمده، چشم‌انداز توسعه پایدار این گروه از کشورها را با شک و تردید روبه‌رو می‌کند.

«مجمع جهانی اقتصاد»، تنظیم‌کننده این گزارش، یک بنیاد غیرانتفاعی است که مقر آن در سوئیس است.
XS
SM
MD
LG