لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

حمایت گروه‌های یهودی از عملیات نظامی آمریکا در سوریه


آمریکا می‌گوید حمله شیمیایی ۳۱ مردادماه کار دولت سوریه بوده و قصد دارد در واکنش به آن، طرح حمله «محدود» به سوریه را بررسی کند.
آمریکا می‌گوید حمله شیمیایی ۳۱ مردادماه کار دولت سوریه بوده و قصد دارد در واکنش به آن، طرح حمله «محدود» به سوریه را بررسی کند.
همزمان با بررسی‌های کنگره برای دادن مجوز به حمله نظامی محدود آمریکا علیه حکومت سوریه، لابی اسرائیل در آمریکا و سازمان‌های عمده یهودی آمریکایی با انتشار نامه‌هایی خواهان موافقت کنگره با این حمله شده‌اند.

«اِیپَک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، ۱۲ شهریور در بیانیه‌ای از اعضای کنگره خواست تا در راستای منافع آمریکا و حفظ اسرائیل در برابر خطراتی که از سوی حکومت سوریه متوجه این همپیمان مهم آمریکا در منطقه می‌شود، با حمله نظامی محدود به سوریه موافقت کند.

سازمان‌های بزرگ و بانفوذ یهودی آمریکایی نیز در این روز در نامه‌هایی از اعضای دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا خواستند تا با این تصمیم باراک اوباما همراهی کنند.

این سازمان‌ها نوشته‌اند که واکنش آمریکا باید پیامی قاطع به ایران و حزب‌الله که به گفته این سازمان‌ها دو بازوی اصلی حکومت اسد در بحران اخیر به شمار می‌روند، برساند.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نهم شهریور، حمله نظامی محدود آمریکا به سوریه را به گرفتن مجوز از سوی کنگره منوط کرد.

دولت آمریکا تاکید دارد که برای گوشمالی حکومت بشار اسد در پی کاربرد سلاح شیمیایی علیه مردم غیرنظامی، درصدد حملات نظامی محدود علیه اهداف حکومتی در سوریه است.

در حمله شیمیایی سی‌ام مرداد در حومه دمشق، بر اساس گزارش آمریکا «هزار و ۴۲۹ تن» به قتل رسیدند و هزاران نفر دیگر زخمی شدند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا هشتم مردادماه تأکید کرد که «۴۲۶ تن» از کشته شده‌ها، کودک بودند.

سوریه در این کشتار، از خود رفع اتهام کرده و معارضین را به کاربرد این جنگ افزار غیر متعارف متهم می‌کند.

اسرائیل رسما گفته است که هیچ ارتباطی با بحران سوریه ندارد، با این‌حال سران اسرائیل در روزهای گذشته گفته‌اند اگر پس از آغاز حمله نظامی آمریکا به حکومت سوریه، عواملی در منطقه بخواهند اسرائیل را هدف قرار دهند، این کشور «واکنش سهمگینی» نشان خواهد داد.

شیمون پرز رییس جمهوری اسرائیل دوازدهم شهریور گفت درصورت وارد کردن پای اسرائیل به این بحران، کشورش بر سوریه غلبه خواهد کرد.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ۱۲ شهریورماه با طرح اقدام نظامی محدود در سوریه موافقت کرد و کنگره قرار است ۱۸ شهریورماه درباره این تصمیم بحث و رأی‌گیری کند.
XS
SM
MD
LG