لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

کری: اسد از خط قرمز جامعه جهانی عبور کرده است


جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب گفت که ما همگی توافق داریم که حکومت سوریه از خطر قرمز جهانی در مورد منع استفاده از سلاح های شیمیایی، عبور کرده است. وی افزود: سوریه راه حل نظامی ندارد اما نمی توان در مورد استانداردهای مشخص در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی، بی تفاوت بود.

به گزارش روز یکشنبه، ۱۷ شهریورماه خبرگزاری فرانسه، جان کری در این کنفرانس خبری در پاریس گفت: «مشخص است که اگر ما دست به کاری نزنیم، متحدان آقای (بشار) اسد مانند حزب الله و ایران این پیام را می گیرند که ما نسبت به شکستن استانداردی با یکصد سال سابقه، بی تفاوت هستیم.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «بحران جنگ داخلی سوریه نیازمند راه حلی سیاسی است. بارها هم گفته ام و باز هم می گویم، سوریه راه حل نظامی ندارد. چیزی که ما به دنبال آن هستیم، اجرای استانداردها در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی است.»

جان کری گفت: «تمامی وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، بدون هیچ استثنایی توافق کرده اند که استفاده از سلاح های شیمیایی، عبور از خط قرمز جهانی است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه، به معنای نقض منشور سازمان ملل است. آقای ظریف روز يکشنبه ۱۷ شهريور در بغداد، پايتخت عراق و در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود، گفته که حمله به سوريه «جنگ عليه کل منطقه است» و «دودش به چشم همه خواهد رفت.»

گزارش‌ها حاکی است شورشیان سوری که در میان آنها جهادگرایان مرتبط با القاعده نیز حضور دارند، در حمله‌ شبانه به شهر مسیحی‌نشینی در شمال دمشق، کنترل آن را در دست گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناظران حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید شورشیان سوری شامگاه شنبه، ۱۶ شهریور، پس از نبرد با نیروهای حکومتی، کنترل شهر کوچک «معلولا» را در دست گرفته‌اند. یکی از ساکنان شهر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه این خبر را تایید کرده است.

شبکه جهانی بی بی سی هم در گزارشی می گوید برخی از کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و قطر موافق اقدام نظامی علیه سوریه هستند اما کشورهای همسایه سوریه مانند لبنان و اردن، نگران چنین اقدامی هستند و می گویند ممکن است دامنه چنین اقدامی ناامنی ها را به مرزهای آن ها گسترش دهد.

آمریکا دولت بشار اسد را متهم کرده که در جریان حمله شیمیایی با گاز سارین، یک هزار و ۴۹۲ شهروند سوریه را کشته است. دولت بشار اسد این حمله را به نیروهای مخالفان نسبت داده است.
XS
SM
MD
LG