لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

سی بی اس: بشار اسد استفاده از سلاح شيميايی را تکذيب کرد


بشار اسد، رییس جمهوری سوریه هرگونه دست داشتن دولت حاکم در حمله شیمیایی را رد کرده و گفت هیچ مجموعه مدارک مشخصی که نشان دهد وی دستور استفاده از سلاح شیمیایی را صادر کرده، وجود ندارد.

به گزارش روز یکشنبه ۱۷ شهریورماه خبرگزاری رویترز، آقای اسد در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «سی بی اس» آمریکا که در دمشق انجام شده، گفت: «هیچ مدرک و سندی که نشان دهد من سلاح شیمیایی را در مقابل مردم خود به کار گرفته ام، وجود ندارد.»

این گفت وگو که با «چارلی رُز» انجام شده، قرار است دوشنبه به طور کامل پخش شود اما در بخش هایی از این گفت وگو که پیش از پخش منتشر شده، آقای اسد به آمریکا هشدار داده «در صورتی که هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه انجام شود، متحدان سوریه به این حمله پاسخ خواهند داد.»

دولت آمریکا در حال حاضر مشغول رایزنی با کنگره این کشور است تا دستور اقدام نظامی محدود در سوریه را به طور قانونی دریافت کند. کمیته مرتبط در سنای آمریکا این اجازه را صادر کرده اما رایزنی ها با مجلس نمایندگان هنوز در حال انجام است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که در پاریس به سر می برد، پس از گفت وگو با وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب گفت که همگی بدون استثنا توافق دارند که اسد با استفاده از سلاح شیمیایی، از «خط قرمز جامعه جهانی، عبور کرده است.»

آمریکا دولت بشار اسد را متهم کرده که در جریان حمله شیمیایی با گاز سارین، یک هزار و ۴۹۲ شهروند سوریه را کشته است. دولت بشار اسد این حمله را به نیروهای مخالفان نسبت داده است.

چارلی رُز در گفت وگویی تلفنی با خبرگزاری رویترز گفته بشار اسد در این مصاحبه حاضر نشده تایید یا تکذیب کند که سوریه سلاح شیمیایی در اختیار دارد اما گفته اگر سوریه سلاح شیمیایی داشته باشد، کنترل کامل آن در اختیار دولت مرکزی است.

بشار اسد گفته اگر دولت آمریکا اطلاعات مستند و مشخصی از دست داشتن او در چنین مسئله ای دارد، باید این اسناد را ارائه کند. وی همچنین هشدار داده اگر آمریکا دست به هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه بزند، متحدان این کشور ساکت نخواهند ماند و آن را تلافی خواهند کرد. در این گزارش به جزییات بیشتر این متحدان اشاره ای نشده است.

آقای رُز همچنین گفته بشار اسد از موضوع این که ممکن است موقعیت نظامی دولت در مقابله با مخالفان تضعیف شود، ابراز نگرانی کرده است.

تضعیف موقعیت نظامی دولت سوریه، یکی از اهداف پیشنهادی برنامه دولت آمریکا در کسب اجازه از کنگره این کشور است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جلسه با کمیته مجلس سنا و کمیته مجلس نمایندگان گفته بود ما نیرویی زمینی در سوریه پیاده نخواهیم کرد اما فکر می کنیم باید موقعیت نظام حاکم تضعیف شود.

بشار اسد در این گفت وگوی تلویزیونی به مردم آمریکا توصیه کرده در امور خاورمیانه وارد نشوند و در آن دخالت نکنند.

به گزارش روز یکشنبه، ۱۷ شهریورماه خبرگزاری فرانسه، جان کری در کنفرانس خبری در پاریس گفت: «مشخص است که اگر ما دست به کاری نزنیم، متحدان آقای (بشار) اسد مانند حزب الله و ایران این پیام را می گیرند که ما نسبت به شکستن استانداردی با یکصد سال سابقه، بی تفاوت هستیم.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «بحران جنگ داخلی سوریه نیازمند راه حلی سیاسی است. بارها هم گفته ام و باز هم می گویم، سوریه راه حل نظامی ندارد. چیزی که ما به دنبال آن هستیم، اجرای استانداردها در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی است.»

دولت آمریکا می گوید مدارک و شواهد را چند بار بررسی کرده و مطمئن است دولت بشار اسد در حمله شیمیایی دست داشته است. اتحادیه اروپا هم اعلام کرد بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

روسیه هم که ا زمتحدان بشار اسد محسوب می شود، در دو سال گذشته قطعنامه های شورای امنیت در مورد سوریه را وتو کرده و مخالف اقدام نظامی است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم روز یکشنبه در عراق گفت «حمله به سوریه، جنگ علیه کل منطقه است.»
XS
SM
MD
LG