لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

شورای عالی امنیت ملی به علی شمخانی سپرده شد


علی شمخانی
علی شمخانی
آخرین احکام رئیس جمهور ایران حاکی از ورود علی شمخانی و معصومه ابتکار به کابینه حسن روحانی و در اختیار گرفتن مسئولیت شورای عالی امنیت ملی و سازمان حفاظت از محیط زیست است.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، آقای روحانی در احکامی که روز سه‌شنبه، ۱۹ شهریور، صادر شد، علی شمخانی را به سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی و معصومه ابتکار را نیز به سمت معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست منصوب کرد.

آقای شمخانی و معصومه ابتکار از چهره‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند که در کابینه محمد خاتمی نیز حضور داشتند.

علی شمخانی که از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران محسوب می‌شود در هر دو دولت آقای خاتمی سمت وزیر دفاع را برعهده داشت. فرماندهی نیروی دریایی ارتش و رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح نیز از دیگر سمت‌های او در گذشته است.

آقای شمخانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۰ به رقابت با محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت، پرداخت که در نهایت شکست خورد، اما علی‌رغم آن توانست موقعیت خود را به عنوان وزیر دفاع در کابینه آقای خاتمی حفظ کند.

او چندی پیش در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران نسبت به حذف برخی از چهره‌های سیاسی از حکومت هشدار داد و از جمله به‌ طور ضمنی اشاره‌ای به میرحسین موسوی و مهدی کروبی داشت، نخست وزیر سابق و رئیس مجلس سابق ایران که اکنون در حصر خانگی به‌ سر می‌برند و برخی محافظه‌کاران آنها را «فتنه‌گر» و «عامل اسرائیل و آمریکا» می‌نامند.

علی شمخانی اکنون جایگزین سعید جلیلی شده است که در سال‌های اخیر تحت عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مسئولیت مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را برعهده داشت.

معصومه ابتکار در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی سمت معاونت او و ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست را بر عهده داشت.

خانم ابتکار عضو سومین شورای شهر تهران هم بود، اما در چهارمین انتخابات شهر و روستاهای ایران به خاطر رد صلاحیت امکان حضور نیافت.

انتصاب معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد

گذشته از انتصابات در کابینه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز سه‌شنبه، ۱۹ شهریور، حسین انتظامی را به عنوان معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی خود برگزید.

آقای انتظامی پیش از این مسئولیت روزنامه‌های جام‌جم، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، و روزنامه همشهری، وابسته به شهرداری تهران را برعهده داشت.

عضویت در هیئت منصفه مطبوعات و مشاور رسانه‌ای ریاست مجلس شورای اسلامی هم از دیگر سمت‌های او بوده است.

آقای انتظامی جایگزین محمدجعفر محمدزاده شده است.
XS
SM
MD
LG