لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

روحانی:‌ در مسئله هسته‌ ای بايد بازی برد - برد را پيگيری کرد


حسن روحانی، رييس جمهوری ايران،‌ سه شنبه شب در اولين گفت و گوی تلويزيونی خود پس از آغاز به کار دولتش درباره مذاکرات اين کشور با گروه پنج به علاوه يک بر سر برنامه اتمی بحث برانگيز ايران و‌ تحولات سوريه سخن گفت.
مشکلات اقتصادی ايران و نخستين اقدامات انجام شده توسط دولت در سه هفته ای که از آغاز به کار دولت می گذرد نيز از ديگر محورهايی بود که آقای روحانی در مورد آنها صحبت کرد.
رييس‌جمهوری ايران در مورد مذاکرات هسته ای بين ايران و گروه پنج به علاوه يک گفت که مقدمات اين مذاکرات آماده شده است و تهران برای گفت‌وگوی جدی با دنيا آماده‌است.
بر اساس گزارش ها،‌ قرار است محمد جواد ظريف،‌وزير امور خارجه ايران،‌در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک،‌با کاترين اشتون،‌مسئول ديپلماسی اتحاديه اروپا و نيز نماينده گروه پنج به علاوه يک،‌ ديدار و گفت و گو کند.
حسن روحانی اشاره کرد که ايران بر اساس حقوق خود طبق مقررات بين‌المللی و ان‌. پی‌. تی عمل می‌کند و هيچ کس نمی‌تواند ملت ايران را از حق غنی‌سازی در خاک خود محروم کند و افزود:‌ اين غنی‌سازی با شرط صلح‌آميز بودن و قرار داشتن تحت نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.
وی بر آمادگی ايران برای برطرف کردن نگرانی‌های دنيا تاکيد کرد و گفت:‌ «‌ چارچوب فعاليت‌های ما، مقررات بين‌المللی است و اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد، مساله هسته ای در زمانی نه چندان طولانی قابل حل خواهد بود.»
کشورهای غربی به هدف برنامه اتمی ايران مظنون هستند ولی تهران می گويد هدف اين برنامه ، توليد برق است.
آقای روحانی گفت که هيچ وقت در مورد مذاکرات هسته ای بدبين نبوده است و اضافه کرد:‌ شرايط دولت جديد به نحوی است که حتما نبايد بدبين بود، چون اراده کافی وجود دارد و همچنين در طرف مقابل شيوه مناسب منطقی قوی نيز وجود دارد. پس اگر طرف مقابل هم اراده جدی داشته باشد، در جهت حل مسئله حرکت خواهيم کرد.
رئيس جمهوری ايران با تاکيد بر اينکه در مسئله هسته‌ ای بايد بازی برد - برد را پيگيری کرد، گفت: « طبيعی است کسی که بازنده باشد تحمل نمی‌کند و کار را ادامه نمی‌دهد. پس برای ادامه کار و برای بازی برد برد آمده‌ايم که شروع کار در نيويورک خواهد بود و وزير خارجه ملاقات‌هايی را با وزرای مربوطه خواهد داشت و بنده هم ملاقات‌هايی را با برخی وزرای گروه پنج به علاوه يک که درخواست داده‌اند، خواهم داشت.»


«‌استفاده از سلاح شيميايی را در هر کشوری محکوم می‌کنیم»
حسن روحانی همچنين شرايط منطقه خاورميانه را حساس توصيف کرد و در مورد تحولات اخير در سوريه گفت:‌ سوريه برای منطقه در خط مقدم مقاومت است و در سوريه شرايط به جنگ داخلی تبديل شده است.
او با اشاره به اينکه در سوريه شاهد طايفه‌گری، افراطگری، تروريسم و مداخله خارجی هستيم، موضوع استفاده از سلاح شيميايی در سوريه را « بهانه آمريکا و حاميانش» توصيف کرد و افزود که آنها به اين بهانه می خواهند در سوريه مداخله کنند.
رئيس جمهوری ايران اعلام کرد که تهران به طور قاطع استفاده از سلاح شيميايی را در هر کشوری محکوم می‌کند و گفت: ايران با موضوع نظارت بر سلاح‌های شيميايی موافق است و اعتقاد دارد کل منطقه بايد عاری از سلاح‌های شيميايی شود.
آقای روحانی اشاره کرد که ايران به معاهده منع سلاح‌های شيميايی پيوسته است و اعتقاد دارد که کشورهای منطقه نيز بايد به اين معاهده بپيوندند.
سوريه يکی از کشورهايی است که به اين معاهده نپيوسته است.
او با اشاره به اين‌که ايران در زمينه تحولات اخير در سوريه بسيار فعال بوده است، ابراز اميدواری کرد که جنگی آغاز نشود و گفت: « البته علامت‌هايی مشاهده می‌کنيم و اگر موفق شويم منطقه و سوريه را از حمله نظامی دور کنيم ،قدمی مهم برای ثبات منطقه برداشته‌ايم.»
رئيس جمهوری ايران درباره طرح روسيه برای نظارت بين المللی بر سلاح های شيميايی سوريه افزود: «ما از هر اقدامی که در سطح بين‌الملل برای جلوگيری از جنگ در چارچوب مقررات بين‌المللی صورت بگيرد حمايت می‌کنيم.»
وی گفت:«ايران هر تلاشی را که موجب جلوگيری از جنگ شود انجام خواهد داد و اگر اين جنگ آغاز شود، آثار مخربی به همراه خواهد داشت و موضوع خطرناکی است. از سوی ديگر، اول از همه دامن کسانی را می‌گيرد که شروع‌کننده جنگ بودند.»

«ایران در شرایط رکود تورمی قرار دارد»
مسايل و مشکلات اقتصادی ايران نيز توسط آقای روحانی مورد اشاره قرار گرفت.
او در اين مورد که بخش قابل توجهی از سخنان تلويزيونی اش را به خود اختصاص داده بود،‌ گفت که ايران در شرايط رکود تورمی قرار دارد و به گفته گزارش های مرکز آمار و بانک مرکزی، رشد اقتصادی در سال گذشته منفی بوده است.
پيشتر درگزار شهای خبری گفته شده بود که رشد اقتصادی ايران در سال گذشته حدود منفی ۵/۵ درصد بوده است.
رئيس جمهوری ايران همچنين ميزان تورم نقطه به نقطه را ۴۴ درصد و همچنين ميزان تورم سالانه را تا پايان مرداد سال جاری،‌ ۳۹ درصد اعلام کرد.
حسن روحانی گفت که کار در زمانی که رکود تورمی حاکم باشد، ‌سخت است و با اشاره به بحث بودجه اضافه کرد: «بودجه کشور طی ۱۰ سال گذشته از ميزان ۲۵ هزار ميليارد تومان به ۲۱۰ هزار ميليارد تومان رسيد که تقريبا هشت برابر شده است در حالی که قيمت اجناس در اين مدت متوسط پنج برابر شده و در واقع، هزينه‌های دولت از قيمت کالاها و اجناس پيشی گرفته است.»
او در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به تکيه اقتصاد ايران به درآمد نفت در سال‌های اخير گفت: «‌اکنون که منبع اصلی درآمد يعنی نفت دچار مشکل شده است، يک راهکار اين است که ماليات‌ها را بالا ببريم که اين موضوع در شرايط رکود کار سختی است و راهکار ديگر اين است که مثلا خدمات را تقليل دهيم از جمله در زمينه بهداشت، آموزش، مسائل اجتماعی، امنيت و دفاع که اين نيز شدنی نيست.»
رييس‌جمهوری ايران با بيان اينکه بودجه سال جاری، ۲۱۰ هزار ميليارد تومان پيش‌بينی شده و بر اساس گفته معاونت برنامه‌ريزی دولت قبلی، در خوش‌بينانه‌ترين حالت ۱۳۰ هزار ميليارد تومان آن محقق می‌شود،‌ اضافه کرد: در اصلاحيه بودجه دولت به مجلس، ميزان رقم بودجه ۱۵۰ هزار ميليارد تومان پيش‌بينی شده است.
آقای روحانی همچنين اعلام کرد که طرح رونق اقتصادی برای کوتاه‌مدت به اجرا در خواهد آمد که اساس آن، روان‌سازی توليد، اشتغال‌زايی و کاهش تشريفات اداری است.
وی پس از اشاره به سه برابر شدن نرخ دلار در سال‌های اخير گفت که اين موضوع مشکلات بسياری را برای توليدکننده ايجاد کرد و ‌از جمله رقم اعتبارات اسنادی از ۱۰ درصد تا ۱۳۵ درصد افزايش يافت.
رئيس جمهوری ايران اعلام کرد که از طريق سيستم بانکی قرار شده است که رقم اعتبارات اسنادی حداکثر تا ۳۰ درصد افزايش يابد. ضمن آنکه تشريفات گمرکی کاهش خواهد يافت و بدهی دولت به پيمانکاران پرداخت خواهد شد.
حسن روحانی افزود: «‌ با مسئولان بخش خصوصی جلسه‌ای برگزار کرديم و تلاش دولت اين است که همه تسهيلات لازم را در اختيار بخش خصوصی قرار دهد.
او مجموعه اين اقدامات را به سود مصرف کنندگان دانست و گفت: دولت مکلف به حل مشکلات اشتغال و معيشت همه مردم است.»
رييس‌جمهوری ايران همچنين ارائه گزارش‌های واقعی به مردم را از وعده‌های خود در دولت يازدهم عنوان کرد و گفت: اين دولت، دولت پاسخگو خواهد بود و گزارش‌هايش بر مبنای تبليغات نيست بلکه بر مبنای تشريح واقعيت‌ها از تلخ و شيرين است.
حسن روحانی اشاره کرد که کشور مال مردم و دولت نيز خادم مردم است و گفت:‌ «‌خادم بايد برابر اربابان خود در هر بخش گزارش دهد. مردم بايد بدانند که چه می‌گذرد و ما چه عملکردی داريم و انتظارمان اين است که مردم ما را نقد و نصيحت کنند و ضمن حمايت و ياری دولت، آن را هدايت کنند تا در مسير خواسته‌هايشان گام برداريم.»
XS
SM
MD
LG