لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

کاخ سفيد: باراک اوباما برنامه‌ای برای ديدار با حسن روحانی ندارد


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد
سخنگوی کاخ سفيد گزارش‌های مربوط به ديدار اتفاقی باراک اوباما با حسن روحانی در حاشيه نشست سازمان ملل را تکذيب کرد و گفت که رييس جمهوری آمريکا برنامه‌ای برای ديدار با آقای روحانی ندارد.

جی کارنی روز دوشنبه، ۲۵ شهريور، به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر برنامه‌ای برای ديدار پرزيدنت (اوباما) و حسن روحانی در نشست هفته آينده مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندارد».

وی همچنين به پرونده هسته‌ای ايران اشاره کرد و گفت که «آماده‌ايم تا بر پايه احترام متقابل و برای رسيدن به يک راه حل مسالمت آميز در زمينه مسائل هسته‌ای (ايران) با دولت روحانی همکاری کنيم».

سخنگوی کاخ سفيد افزود: «اکنون، اقدام عملی مهمتر از حرف است و هميشه گفته‌ايم که حاضريم در چارچوب گروه پنج به علاوه يک يا به صورت دو جانبه به توافق برسيم. اما همچنين روشن کرده‌ايم که ايران آشکارا در همراهی با قطعنامه‌های بين‌المللی و نياز به راستی‌آزمايی برنامه هسته‌ای خود تخطی کرده است».

پيشتر، برنادت ميهان، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، انجام ديدار ميان روسای جمهوری آمريکا و ايران در حاشيه نشست سازمان ملل را رد کرده بود.

خانم ميهان در عين حال گفته بود: «همان طور که گفته‌ايم، اميدواريم که رييس جمهوری جديد ايران در مسير دست يافتن به يک راه حل ديپلماتيک گام بر دارد، به گونه‌ای که به نگرانی‌های جامعه بين‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ايران پايان دهد».

اظهارات سخنگوی کاخ سفيد و شورای امنيت ملی آمريکا واکنشی به گزارش روزنامه بريتانيايی «گاردين» است که روز يکشنبه نوشته بود: اوباما و روحانی ممکن است در حاشيه نشست سازمان ملل به طور غير رسمی و در راهروی سازمان ملل با هم برخورد کنند، که اين نخستين ديدار رهبران بلندپايه دو کشور از زمان ملاقات جيمی کارتر، رييس جمهوری پيشين آمريکا، با شاه در سال ۱۹۷۷ خواهد بود.

از زمان اشغال سفارت آمريکا در ايران توسط دانشجويان موسوم به «پيروان خط امام»، تهران و واشینگتن مناسبات ديپلماتيک با يکديگر ندارند. دو کشور از طريق سفارت سوئيس در تهران با يکديگر پيام رد و بدل می‌کنند.

باراک اوباما روز يکشنبه در گفت‌وگو با شبکه «ای بی سی» آمريکا خبر داد که درباره بحران سوريه با حسن روحانی نامه رد و بدل کرده است.

آمريکا در سال‌های اخير به دليل برنامه هسته‌ای ايران تحريم‌های شديدی ضد تهران وضع کرده است. حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، اعلام کرده که در زمينه شفافیت و ایجاد اعتماد، همکاری بيشتری با جامعه جهانی خواهد داشت.

وی اولويت اصلی خود را رفع تحريم‌های بين‌المللی دانسته که منجر به کاهش ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی و ضبط دارايی‌های ايران در بانک‌های خارجی شده است.
XS
SM
MD
LG