لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

اوباما: روحانی می‌خواهد باب گفت‌وگو با آمریکا را باز کند


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه ۲۶ شهریور ماه در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان «تله‌موندو» گفت نشانه‌هایی وجود دارد که حسن روحانی می‌خواهد باب گفت‌وگو با غرب و ایالات متحده را باز کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید تهران باید جدیت خود را در مورد اینکه به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای نیست، نشان دهد.

اوباما در این گفت‌وگوی تلویزیونی ابراز امیدواری می‌کند که ایران از فرصت پیش آمده استفاده کند؛ فرصتی که آن را بختی برای دیپلماسی می‌نامد؛ «نشانه‌هایی وجود دارند که روحانی، کسی‌ست که می‌خواهد باب گفت‌وگو با غرب و ایالات متحده را باز کند؛ به شکلی که پیشتر ما شاهدش نبوده‌ایم».

باراک اوباما می‌گوید: «ما باید این را بیازماییم.»

خبرگزاری رویترز، تازه‌ترین گفته‌های اوباما در مورد ایران را نشانه‌هایی نامیده است که رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال گذشتن از موضوع سوریه و جست‌وجوی راهی دیپلماتیک در برابر تهران است.

تازه‌ترین گفته‌ها در مورد برنامه اتمی ایران یا دیپلماسی تنها از کاخ سفید شنیده نمی‌شود.

علاوه بر گفته‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، برای تعامل با غرب، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز روز سه‌شنبه در دیداری با فرماندهان سپاه پاسداران ایران گفت موافق «نرمشی قهرمانانه» در دیپلماسی‌ست.

رهبر جمهوری اسلامی گفته است با «حرکت‌های صحیح دیپلماسی» مخالف نیست؛ گفته‌هایی که در رسانه‌های غربی نیز بازتاب پیدا کرده و از آن به طور عمومی با عنوان «انعطاف» رهبر ایران نام برده شده است.

برخی تحلیلگران ایرانی نیز می‌گویند چنین گفته‌هایی می‌تواند «دست رئیس‌جمهوری ایران را در مذاکرات باز بگذارد».

خود آقای روحانی نیز در یکی از تازه‌ترین سخنان خود در مورد مذاکرات اتمی روز جمعه، ۲۲ شهریورماه، در سيزدهمين اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، در قرقیزستان گفت «با عزم سياسی و احترام متقابل و تامين منافع مشترک و از طريق تحقق عینی حقوق ايران می‌توان صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمين كرد».

از سوی دیگر برخی گزارش‌ها، خبر از آماده شدن ایران برای تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی می‌دهند؛ غنی‌سازی ۲۰ درصدی حساسیت زیادی را طی سال‌های گذشته برانگیخته و ایران همواره با توقف آن مخالفت کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دو روز پیش گفته بود تهران برای مذاکره برای چنین موضوعی آماده می‌شود و نشریه آلمانی اشپیگل نیز از قول منابع اطلاعاتی خود، روز گذشته، خبر داد که حسن روحانی قصد دارد فعالیت‌های سایت فردو را متوقف کند. غنی‌سازی ۲۰ درصدی در این سایت انجام می‌شود و فعالیت‌های اتمی در آن پیشتر نیز با انتقادهای غرب روبه‌رو بوده است.

به گفته اشپیگل قرار است یک‌شنبه آینده، کاترین اشتون، نماینده شش کشور طرف گفت‌وگو با ایران و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و نماینده ایران، با یکدیگر در نیویورک دیدار کنند. به گفته اشپیگل، آقای ظریف در این دیدار رئوس کلی طرح ایران و توافق با غرب را مطرح خواهد کرد.

پرونده برنامه اتمی تهران طی هشت سال گذشته -در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد- پس از راه یافتن به شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌های بین‌المللی را برای ایران به دنبال داشته است. علاوه بر اینها، کشورهای غربی تحریم‌های یک‌جانبه سخت‌گیرانه‌تری را نیز اعمال کرده‌اند که فروش نفت و کسب درآمد از آن را برای دولت جمهوری اسلامی مشکل‌تر کرده است.

غرب نگران است که هدف تهران ساخت سلاح اتمی‌ست؛ ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های اتمی خود تاکید کرده است.
XS
SM
MD
LG