لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

نسرین ستوده و تعداد دیگری از زندانيان سياسی در ايران آزاد شدند


گزارش‌های رسيده از ايران حاکی است که شماری از روزنامه نگاران و زندانيان سياسی در ساعات گذشته آزاد شده‌اند که در ميان آنها نام هشت تن از زندانيان سياسی زن به چشم می‌خورد.

بر اساس گزارشی که سايت کلمه، نزديک به مخالفان، منتشر کرده است در ميان نام افراد آزاد شده، فيض الله عرب سرخی، معاون وزير بازرگانی دولت سيد محمد خاتمی و زندانی سياسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوين به چشم می خورد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00
لینک مستقیم

کلمه نوشته که آقای عرب سرخی «دو هفته پيش در بيمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و هم اينک در بيمارستان امام خمينی به سر می‌برد».

نسرين ستوده، فعال حقوق بشر و وکيل دادگستری نيز از جمله آزاد شدگان روز چهارشنبه، ۲۷ شهريور ماه است که رضا خندان، همسرش، خبر آزادی وی را اعلام کرده است.

آقای خندان در صفحه فیس بوک خود نوشت: «نسرین آمد... به او گفتند آزادی...».

وی لحظاتی پس از آزادی نسرین ستوده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که او نمی‌دانسته قرار است همسرش آزاد شود.

آقای خندان افزود: «خیلی خوشحالم که او به جمع ما بازگشت، به خصوص اینکه کوچکترین فرزندمان قرار است به کلاس اول برود».

وی گفت: «ما خیلی خوشحال هستیم ولی خوشحالی ما وقتی بیشتر می‌شود که سایر زندانیان نیز آزاد شوند».

خانم ستوده از سيزدهم شهريور ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی، تبانی و تبليغ عليه نظام و عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر» در زندان بود. وی به تحمل شش سال حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم شده بود.

به گزارش سايت کلمه، محبوبه کرمی و مهسا امرآبادی که از بازداشت شدگان بعد از اعتراضات مردمی سال ۸۸ بودند، نيز به صورت مشروط آزاد شده‌اند، در حالی که تنها چند ماه به اتمام دوران محکوميت آنها مانده بود.

اين گزارش می افزايد: «مريم جليلی، ميترا رحمتی، فرح واضحان، ژيلا مکوندی و کفايت ملک محمدی از زندانيان سياسی بند زنان زندان اوين نيز به طور مشروط آزاد شده‌اند».

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی این خبر را تایید کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که محسن امين زاده، معاون وزير امور خارجه در دولت محمد خاتمی و ميرطاهر موسوی، نماینده کرج در مجلس ششم و از اعضای ستاد میرحسین موسوی، از ديگر آزاد شدگان هستند.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که برخی از محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی را رفع خواهد کرد. هواداران وی نیز از آن زمان خواستار آزادی زندانیان سیاسی بویژه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد شده بودند.

وی اردیبهشت ماه امسال در نشست با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفت: «می‌شود راهی پیدا کرد که همه را آزاد کرد...به نظر من با اجماع‌سازی می‌توان افراد را آزاد کرد و این شکاف‌ها را از بین برد».
XS
SM
MD
LG