لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

کاخ سفيد: احتمال دیدار باراک اوباما و حسن روحانی وجود دارد


جی کارنی،سخنگوی کاخ سفيد
جی کارنی،سخنگوی کاخ سفيد
سخنگوی کاخ سفيد روز پنجشنبه، ۲۸ شهريور، گفت که احتمال دارد باراک اوباما و حسن روحانی در نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کنند منوط به اينکه ايران در خصوص دست کشيدن از برنامه هسته‌ای-نظامی خود جدی باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی در طول هفته جاری بارها با پرسش خبرنگاران درباره احتمال دیدار رهبران ایران و آمریکا در جریان نشست سازمان ملل روبرو شده بود.

وی روز پنجشنبه تغییر لحن ایران و غرب از زمان روی کار آمدن حسن روحانی را تایید کرد و گفت که احتمال دیدار میان اوباما و روحانی وجود دارد ولی برای آن برنامه ریزی نشده است.

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: «این اتفاق ممکن است، ولی خب همیشه چنین احتمالی وجود دارد. رییس جمهوری (آمریکا) از زمانی که سوگند خورده، دست خود را دراز کرده است».

جی کارنی اظهار داشت که رييس جمهوری ايران در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» رویکرد مثبتی نشان داد ولی «اقدامات عملی مهم‌تر از حرف هستند».

آقای اوباما در مبارزات انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۸ گفته بود که تصميم دارد تا تحت شرايطی مستقيماً با ايران گفت‌وگو کند. جی کارنی روز پنجشنبه گفت که رييس‌جمهوری همچنان آن موضع را حفظ کرده است.

به گفته سخنگوی کاخ سفيد، آقای اوباما مايل است گفت‌وگوهای دو جانبه با ايران داشته باشد مشروط به اينکه ايرانی‌ها در پاسخ دادن به خواست جامعه بين‌المللی مبنی بر اينکه تهران از برنامه نظامی- هسته‌ای خود دست خواهد کشيد، جدی باشند.

وی اظهار داشت: «موضع امروز ما همین است».

آقای کارنی افزود: «ترديدی وجود ندارد که حکومت جديد ايران رويکرد متفاوتی را در قبال مسائل مطرح انتخاب کرده است. در واقع برخی اقدامات صورت گرفته نشان از يک رهيافت جديد است».
ايرانی‌ها در حال چرخيدن در رسانه‌ها هستند واين يعنی اينکه سانتريفوژهای آنها همچنان می‌تواند بچرخد.
دفتر نخست وزیر اسرائیل در واکنش به مصاحبه حسن روحانی با شبکه «ان‌بی‌سی»
در همين حال، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، گفت که اظهارات اخير رييس جمهوری ايران مثبت است ولی اين اظهارات بايد محک زده شوند.

به رغم استقبال مقام‌های آمريکايی از رويکرد دولت جديد ايران، اسرائيل گفته است که وعده حسن روحانی در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی»، مبنی بر اينکه ايران دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، اقدامی برای فريب جهان است.

به گزارش رویترز، دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در بيانيه‌ای گفته است: «هيچ کسی نبايد با کلمات گول‌زننده رييس‌جمهوری ايران دچار حماقت شود».

اين دفتر افزوده است: «ايرانی‌ها در حال چرخيدن در رسانه‌ها هستند و اين يعنی اينکه سانتريفوژهای آنها همچنان می‌تواند بچرخد».

اسرائيل از مخالفان جدی برنامه هسته‌ای ايران است و در سال‌های گذشته تلاش‌های فراوانی انجام داد که تحريم‌های ايران تشديد شود.

قرار است روز ۳۰ سپتامبر، بنيامين نتانياهو در آمريکا با باراک اوباما ديدار و گفت‌وگو کند که برنامه هسته‌ای ايران يکی از محورهای مذاکرات وی با رييس جمهوری آمريکا خواهد بود.

وعده حسن روحانی درباره برنامه هسته‌ای ایران

حسن روحانی در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی «ان‌بی‌سی» که روز چهارشنبه پخش شد، گفت که ايران در پی توليد سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای نيست و برای مذاکره با غرب بر سر پرونده هسته‌ای تهران اختيارات کامل دارد.

وی قرار است هفته آینده برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نيويورک سفر کند و اکنون گمانه‌زنی‌هايی در خصوص ديدار اتفاقی آنها در راهروهای سازمان ملل مطرح شده است.

جی کارنی می‌گويد که هيچ ديداری برای رهبران دو کشور تنظيم نشده است. با اين حال، حسن روحانی در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا اين احتمال را مطرح کرد که ممکن است چنين ملاقاتی صورت گيرد.

رييس جمهوری ايران اظهار داشت: «ديدار با اوباما در دستور کار سفر من نيست اما هر چيزی در دنيای سياست امکان‌پذير است البته بسته به شرايطی که به وجود می آيد».

تهران و واشينگتن از سال ۱۳۵۸ و به دنبال اشغال سفارت آمريکا در ايران توسط دانشجويان موسوم به «پيرو خط امام» مناسبات ديپلماتيک با یکدیگر ندارند ولی از طريق سفارت سوئيس در تهران با هم در تماس هستند.

آخرين تماس دو کشور به تبادل نامه ميان باراک اوباما و حسن روحانی باز می‌گردد که رييس جمهوری آمريکا هفته جاری خبر آن را اعلام کرد.

سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه محتوای نامه رييس جمهوری آمريکا به همتای ايرانی‌اش را فاش کرد و گفت که آقای اوباما به حسن روحانی گفته است: «آمريکا آماده است تا منازعه هسته‌ايش با ايران را خاتمه دهد مشروط به اينکه ايران نشان دهد به دنبال ساخت سلاح اتمی نيست».

رييس جمهوری ايران نيز در گفت و گو با «ان‌بی‌سی» در تشريح نامه همتای آمريکايی‌اش گفت: «بعد از انتخابات رياست جمهوری و شروع به کار رسمی‌ام، آقای اوباما نامه‌ای خطاب به من نوشتند و تبريک گفتند و برخی مسائل را مطرح کردند. من هم به آن نامه پاسخ دادم، از ايشان تشکر کردم و مواضع جمهوری اسلامی ايران را نسبت به برخی مواردی که ايشان مطرح کرده بودند و برخی موارد ديگر، مطرح کردم».

استقبال دبیرکل سازمان ملل از رویکرد دولت ایران

گشايش تازه در مناسبات ميان ايران و آمريکا و لحن ملايم رهبران دو کشور با استقبال برخی از شخصيت‌های بين‌المللی روبرو شده است. از جمله، بان کی مون دبيرکل سازمان ملل روز پنجشنبه، ۲۸ شهريور ماه، تلاش‌های دولت حسن روحانی برای تعامل با جامعه بين‌المللی و آزادی برخی از زندانيان سياسی را ستود.

آقای بان که بامداد پنجشنبه با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، ديدار کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «من به آقای ظريف گفتم که تلاش‌های دولت جديد ايران در گفت‌وگو با جامعه بين‌المللی ستودنی است. من قرار است هفته آينده با آقای روحانی ديدار کنم... تا تمام مسائل منطقه‌ای را از نزديک مورد بحث قرار دهم».

وی در مورد آزادی برخی از زندانيان سياسی ايران در روز چهارشنبه گفت: «پارسال که از ايران ديدار کردم اين موضوع را مطرح و از مقامات خواستم تا اين دسته از زندانيان را آزاد کنند. خيلی خوشحالم که سرانجام چنين اقدامی صورت گرفت».

خبرگزاری‌ها و سايت‌های ايرانی روز چهارشنبه خبر دادند که نسرين ستوده، فعال حقوق بشر و وکيل دادگستری، همراه با ۱۰ زندانی سياسی ديگر از زندان آزاد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG