لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

علی لاريجانی: نرمش قهرمانانه تغيير تاکتيک‌ها است نه استراتژی نظام


علی لاريجانی، رييس مجلس روز شنبه با اشاره به اين که «نرمش قهرمانانه» به معنی استراتژی «عزت‌مندانه» با تاکتيک جديد است، گفته که در اين اصطلاح تاکتيک‌ها تغيير کرده اما استراتژی نظام تغيير نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، علی لاريجانی که در مراسم افتتاح فاز دوم بيمارستان فوق تخصصی رضوی در مشهد صحبت می کرد، گفت که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چند روز اخير «به موضوع نرمش قهرمانانه اشاره کرده‌اند از اين رو مسئولان بايد از اين فرصت به صورت معقول استفاده کنند. اما نبايد از اين اصطلاح برداشت غلطی صورت گيرد».

رييس مجلس ايران با اشاره به اين که «نرمش قهرمانانه تغيير تاکتيک‌ها است نه استراتژی نظام»، تصريح کرده است: «در شرايط کنونی دولت دارد منطق گفت‌وگو را دنبال می‌کند اما به طور حتم استراتژی نظام در حوزه هسته‌ای هيچ وقت تغيير نمی‌کند.»

علی لاريجانی در عين حال تاکيد کرده است: «به طور حتم دستاوردهای ۲۰ ساله کشور در حوزه هسته‌ای با هيچ موضوعی تغيير نمی‌کند.»

هفته گذشته آيت‌الله علی خامنه‌ای در ديدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن استقبال از « حرکت‌های صحيح ديپلماتيک» گفته بود که به «نرمش قهرمانانه» معتقد است.

مناقشه هسته ای ايران طی سال های اخير محور رويارويی ايران با جامعه بين‌المللی بوده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت‌های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و زمينه راستی‌آزمايی در خصوص ماهيت برنامه هسته‌ايش را فراهم کند.

ايران طی اين مدت با ناديده گرفتن اين قطعنامه‌ها برنامه غنی‌سازی اورانيوم را توسعه داده است.

در همين زمينه، آمريکا و اتحاديه اروپا نيز تحريم‌های يکجانبه‌ای را عليه ايران اعمال کرده‌اند.

تغيير رويکرد هسته‌ای ايران يکی از شعارهای اصلی حسن روحانی در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری بود و از زمان پيروزی وی دولت يازدهم بر رويکرد سازنده جمهوری اسلامی در مساله هسته‌ای تاکيد کرده است. وی همچنین از آمادگی تهران برای «شفاف‌سازی بیشتر» خبر داده است.

در همین حال، کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که آماده مذاکره با ایران بر اساس احترام متقابل است.

کاخ سفيد پيشتر از احتمال ديدار حسن روحانی و باراک اوباما در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده بود.

تحريم ها و سوء مديريت

علی لاريجانی همچنين در خصوص تاثير تحريم‌ها گفته است: «از طرفی ديگر در گزارش سازمان اطلاعات آمريکا آمده است که تحريم‌های اعمال شده عليه ملت ايران به اقتصاد اين کشور آسيب زده و تاثيرات خود را گذاشته است اما بايد گفت که در شرايط کنونی تصورات غربی‌ها نتيجه سوء مديريت مسئولان و دولت‌های قبلی بوده است.»

پیشتر مقام‌های آمریکایی گفته بودند که تحريم‌ها عرصه را بر ايران تنگ کرده، باعث انزوای بين‌المللی اين کشور شده، به اقتصاد جمهوری اسلامی لطمه زده است و در نهايت اين فشارها آنها را وادار کرده است به ميز مذاکره برگردند.
XS
SM
MD
LG