لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

شمار کشته‌های حمله به مرکز تجاری نايروبی به ۶۸ نفر رسيد


صليب سرخ کنيا روز يکشنبه ۲۲ سپتامبر اعلام کرده است که شمار کشته شدگان حمله پيکارجويان اسلام گرای گروه الشباب به يک مرکز خريد در نايروبی پايتخت اين کشور به ۶۸ نفر رسيده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اجساد ۹ تن ديگر از کشته شدگان اين حمله روز يکشنبه به بيرون از اين مرکز خريد منتقل شده است.

طبق اين گزارش جمهور کنيا در واکنش به اين حمله گفته است که کشورش قاطعانه به حمله اين گروه اسلامگرا پاسخ خواهد داد.

به گزارش رويترز در اين حمله دست کم ۱۷۵ نفر نیز زخمی شده اند.

گروهی از پيکارجويان اسلام گرا اواسط روز شنبه به يک مرکز خريد در نايروبی حمله کردند. گزارش ها حاکی بود که تعدادی از پيکار جويان اسلام گرا همچنان در اين مرکز خريد حضور دارند و شماری را به گروگان گرفته اند.

مقام های کنيا گزارشی در خصوص تعداد گروگان ها در اين مرکز خريد ارائه نکردند، اما به گزارش يک شبکه تلويزيونی کنيا افراد مسلح در اين مرکز خريد ۳۰ نفر را به گروگان گرفته بودند.

با این حال تلویزیون کنیا شامگاه یکشنبه به نقل از سخنگوی ارتش این کشور اعلام کرد که کلیه گروگان ها آزاد شده اند و نیروهای دولتی کنترل بخش اعظم این مرکز خرید در نایروبی را در اختیار دارند.

طبق اين گزارش امدادگران صليب سرخ گفته اند که عصر روز يکشنبه توانسته اند که اجساد ۹ نفر ديگر از کشته شدگان اين حادثه را به بيرون از اين مرکز خريد منتقل کنند.

آنها اضافه کرده اتد که اجساد بيشتری در اين مرکز خريد وجود دارد، ولی به دليل ادامه درگيری امکان انتقال انها به بيرون وجود ندارد.

ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا نيز روز يکشنبه تاييد کرده است که سه تن از کشته شدگان حمله به اين مرکز خريد در نايروبی شهروند بريتانيا بوده اند.

پیشتر یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود که شماری از شهروندان آن کشور در پی این یورش زخمی شده‌اند.

دستکم دو شهروند فرانسوی نیز در میان قربانیان‌ هستند. دو شهروند کانادایی که یکی از آنها دیپلمات این کشور بوده نیز در این یورش کشته شده‌اند.

مقام‌های بین‌المللی و کشورهای خارجی به این حمله واکنش نشان داده‌اند.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، در بیانیه‌ای گفته است که رخدادها را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کند.

کنیا پیشتر نیز شاهد حملات تروریستی بوده است . در یکی ازاین حملات مرگبار در سال ۱۹۹۸ و در حمله به سفارت‌خانه آمریکا ۲۲۳ تن کشته شدند.

نیروهای سومالیایی و کنیایی در سال ۲۰۱۲ دست به عملیات مشترکی علیه «الشباب» آغاز زدند. این عملیات به‌شکل رسمی به وسیله نیروهای سومالیایی هدایت می‌شود و کنیا نیز از آن پشتیبانی می‌کند.

بنا بر گزارشی که سفارت آمریکا در نایروبی برای هشدار به جهان‌گردان منتشر کرده است، بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲، دست‌کم ۱۷ حمله تروریستی در این کشور به وقوع پیوسته که حداقل ۴۸ نفر در آن جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG