لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

حسن روحانی: من پیام‌آور صلح و دوستی برای آمریکاییان هستم


روز چهارشنبه سوم مهرماه شبکه سی ان ان مصاحبه کامل حسن روحانی رئیس جمهور ایران با کریستین امانپور رامنتشر کرد.

در این مصاحبه حسن روحانی به مردم آمریکا درود فرستاد و به زبان انگلیسی هم گفت که برای آمریکاییان «صلح و دوستی» آورده است. بخش‌هایی از این مصاحبه که درباره سوریه بود در خبرگزاری‌های دولتی ایران و پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، منعکس نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری روحانی در آغاز این مصاحبه خطاب به مردم آمریکا گفت: «...می‌خواهم به مردم آمریكا كه مورد احترام مردم ایران هستند، درود بفرستم و وقت بخیر بگویم.»


چرا ملاقات با اوباما صورت نگرفت

امانپور از انتظارات به وجود آمده درباره احتمال ملاقات روحانی و اوباما گفت و سئوال کرد که چرا رئیس جمهور ایران این کار را انجام نداد.

روحانی در این مصاحبه تصریح کرد که پیشتر صحبت‌هایی بود برای اینکه برنامه ملاقاتی بین «پرزیدنت اوباما» و او تنظیم شود و افزود: «آمریكا اعلام تمایل كرده بود برای چنین ملاقاتی. علی‌الاصول از طرف ایران هم می‌توانست در یک شرایطی، برنامه‌ای این چنینی باشد اما فكر می‌كنم فرصت كم بود؛ برای اینكه ما بتوانیم همه این مسائل را هماهنگ كنیم. اما آن یخی كه شما می‌گویید به اعتقاد من تا حدی باز شده، فضا عوض شده، این فضا را مردم ایران بوجود آورده‌اند، یک فضای نو در روابط ملت ایران و جهان، امید و توقع ما این است كه همه ملت‌ها و دولت‌های دیگر به ملت ایران پاسخ مثبت دهند.»

اختیار رئیس جمهور برای مذاکره

در ادامه کریستین امانپور پرسید که آیا روحانی اختیار مذاکرات با آمریکا را دارد و آیا رهبر ایران چنین اختیاری به رئیس جمهور داده است؟

حسن روحانی در پاسخ گفت که رئیس جمهور ایران این اختیار را دارد که هرجا منافع ملی‌اش اقتضا کند و لازم بداند برای احقاق حقوق ملتش با هر کسی حرف بزند.

وی در عین حال اظهار داشت که «آمریكا ویژگی خاص خودش را دارد»، و افزود: «۳۵ سال است كه چنین رابطه‌ای بین دو كشور نبوده و مقامات عالی دو دولت هیچ وقت با هم صحبت نكرده‌اند، آن هم در سطح بالاترین مقام دو كشور یعنی دو رئیس جمهور. بنابراین باید به دیپلماسی، گفت‌وگو و فضای سیاسی فرصت بدهیم تا شرایط لازم برای این كار فراهم شود.»

رئیس جمهور ایران گفت اگر برای منافع ملی کشور ضرورت داشته باشد، رهبر جمهوری اسلامی «مخالفتی ندارند».

وی در ادامه گفت: «ایشان در سخنانی به صراحت اعلام كرده‌اند كه من نسبت به مذاكره با آمریكا خوشبین نیستم اما در موضوعات خاص، مقامات دولتی می‌توانند با طرف آمریكایی خود صحبت كنند. اگر امروز فرصتی فراهم و همه مقدمات كار آماده می‌شد احتمالاً عمده مذاكرات پیرامون موضوع هسته‌ای یا منطقه خاورمیانه می‌بود. بنابراین ایشان از قبل، این را اجازه دادند كه دولت بتواند دستش در این زمینه باز باشد.»

موضوع هسته‌ای در اولویت است

گزارشگر سی ان ان در ادامه با اشاره اظهارات باراک اوباما در سازمان ملل و ماموریت جان کری برای پیگیری مسئله هسته‌ای و تماس با محمد جواد ظریف، گفت که آیا دولت ایران درباره مسائل دوجانبه دیگری غیر از موضوعات اتمی و خاورمیانه با آمریکا گفت‌وگو خواهد کرد؟

حسن روحانی درپاسخ گفت: «مسائل فراوانی می‌تواند مورد گفت‌وگوی دو دولت قرار گیرد اما بنای من، كه گمان می‌كنم اولویت طرف آمریكایی هم اینگونه باشد، بر این است كه در ابتدا موضوع هسته‌ای است كه می‌تواند آزمایش مهمی برای دو دولت و همچنین برای به ثمر نشستن و تامین منافع مشترک دو دولت باشد، فعلاً موضوع هسته‌ای است. اگر موضوع هسته‌ای به حل و فصل نهایی برسد، به اعتقاد من راه برای موضوعات متعدد دیگری كه می‌تواند بر مبنای اولویت در لیست بحث و مذاكره دو طرف قرار گیرد، باز می‌شود.»

پیشتر باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در سخنرانی خود در سازمان ملل هم گفته بود که حل‌ و فصل مسئله هسته‌ای ایران، می‌تواند، زمینه‌ساز بازسازی روابط ایران و آمریکا باشد

اعتمادسازی

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به این پرسش که حل‌وفصل مسائل هسته‌ای را در «چارچوب یک معامله» چگونه می‌بیند تاکید کرد که «...باید برای همه جهانیان روشن باشد» که «ایران به دنبال سلاح‌ هسته‌ای نیست و نخواهد بود.»

وی افزود: « ایران سلاح كشتار جمعی را بر خلاف باورهای دینی، مذهبی و اصول اخلاقی خود می‌داند و شما می‌دانید كه رهبری معظم انقلاب، تولید یا انباشت یا كاربرد هر گونه سلاح كشتار جمعی به ویژه هسته‌ای را حرام اعلام كردند...»

به گفته روحانی از دو راه حقوقی و سیاسی می‌توان برای برنامه هسته‌ای ایران اعتمادسازی کرد.

روحانی اظهار داشت که ایران عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و از این رو مواد هسته‌ای زیر نظر آژانس هستند.

وی گفت: «ما پادمان را امضا كردیم و مقررات آژانس بین‌المللی را اجرا می‌كنیم و بازرسان آنها مرتبا به ایران سر می‌زنند و گزارش تهیه می‌كنند، دوربین‌های آنها همه جا نصب شده و كلیه تحركات را ضبط می‌كنند.»

این اظهارات در حالی است که آژانس در گزارش‌های خود اعلام کرد نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند. یکی از موارد مورد اختلاف آژانس با ایران مجتمع صنایع نظامی پارچین است و از آنجا که یک مکان هسته‌ای نیست، می‌گوید طبق ان پی تی می‌تواند اجازه دسترسی به این مکان را ندهد. آژانس در مقابل می‌گوید مظنون است که در گذشته فعالیت‌هایی در ارتباط با برنامه هسته‌ای نظامی در این محوطه صورت گرفته باشد. ایران یک بار هنگام ریاست محمد البرادعی اجازه بازدید از این محوطه را به بازرسان آژانس داده بود.

حسن روحانی در ادامه این مصاحبه گفت: «آژانس بعد از صدها ساعت بازرسی‌های متنوع و كار مداوم در سال ۲۰۰۴ در قطعنامه ای به صراحت اعلام كرد كه هیچ قرینه ای بر انحراف برنامه هسته ای ایران وجود ندارد و این قطعنامه به تصویب همه اعضای شورای حكام از جمله آمریكا رسید؛ چون این قطعنامه به اتفاق آرا تصویب شد. بنابراین آژانس در این زمینه بازرسی‌های محكمی كرده كه با اطمینان می‌تواند بگوید هیچ شاهد و هیچ قرینه‌ای برای انحراف وجود ندارد.»

روحانی توافق با ۱+۵ را راه‌ سیاسی اعتمادسازی در مورد برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد.

رئیس جمهور ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ایران حاضر است، اورانیوم ۲۰ درصد فعلی غنی‌سازی شده را بدهد و از خارج آن را تهیه كند، گفت: «...اینها بحث‌هایی است كه روی میز مذاكرات قرار می‌گیرد تا طرفین با هم بحث كنند».

امانپور در ادامه از حساسیت نسبت به تاسیسات غنی‌سازی فردو گفت و پرسید آیا ایران حاضر است که این مرکز را تعطیل کند؟

روحانی در پاسخ گفت که این تاسیسات با تاسیسات دیگر غنی‌سازی فرقی ندارند و از تهدیدهای صورت گرفته علیه ایران انتقاد کرد.

روحانی گفت: «شما وقتی كشوری را تهدید می كنید، پاسخ آن تهدید اینهاست. وقتی كشورهایی برخلاف همه اصول مذاكراتی می‌گویند همه چیز روی میز است، این به معنای تهدید ملت ایران است... اگر از اعتماد بحث می‌كنیم حتما باید دو جانبه باشد...بحث این است كه در مذاكرات ما با هم بحث كنیم و ببینیم اعتماد چگونه از دو طرف افزایش پیدا می‌كند، آنها چه اعتمادی می‌دهند و ما چه اعتمادی می‌دهیم.»

رئیس جمهوری ایران تاسیسات اراک را که هنوز راه‌اندازی نشده، «برای تامین نیازمندی‌های دارویی و پزشكی» دانست و گفت: «ممكن است در آینده بحث‌هایی راجع به این موضوعات هم بین ایران و ۱+۵ مطرح شود؛ تاكنون مساله اراک روی میز مذاكرات قرار نگرفته است.»

حسن روحانی اظهار داشت که تهران در مذاکرات جدی است و خواستار آن است که این مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: «مسئولیت مذاكرات هسته‌ای را در اختیار وزارت خارجه و مسئول مذاكره را وزیر خارجه قرار دادم... ۱+۵ هم مسئول بالای مذاكراتشان می‌تواند وزرای خارجه آنها باشد، كما اینكه قبلا هم در دوره ای كه من مسئول پرونده بودم، طرف گفتگوی من وزرای خارجی سه كشور اروپایی بودند. ما معتقدیم این مذاكرات سریعتر باید آغاز شود و ‌جدی‌تر باید ادامه پیدا كند و هر چه سریع‌تر به پایان برسد، به دلیل اینكه شرایط فعلی به ضرر همه است. شرایط فعلی، شرایط باخت-باخت است، همه ضرر می‌كنند ما باید شرایط برد-برد را فراهم كنیم كه همه سود ببرند.»


تحریم‌ها

وقتی گزارشگر سی ان ان از تحریم‌های وضع شده علیه ایران پرسید، روحانی، این تحریم‌ها را «خلاف مقررات بین‌المللی» دانست و گفت: «وقتی شما بانک یک كشور را تحریم می‌كنید، معنایش روشن است یعنی داروی مردم و تجهیزات پزشكی آن را تحریم می‌كنید؛ یعنی حتی غذای مردم را نیز تحریم می‌كنید. این كار غیرانسانی است. این كار برخلاف همه اصول و مقررات بین‌المللی است.»

توییتر و فیسبوک

کریسیتن امانپور از بکارگیری تیم روحانی از توییتر و فیسبوک پرسید و یادآور شد که این شبکه‌های اجتماعی برای مردم فیلتر شده‌اند.

روحانی گفت که می‌خواهد به وعده‌هایش عمل کند و فضای اطلاع‌رسانی را بازتر سازد.
وی اظهار داشت: «...تلاش من این است كه در ماه‌های آینده ،همه آن قول‌هایی كه در تبلیغات انتخاباتی به مردم داده‌ام را عملی كنم. ... در دوران تبلیغات انتخاباتی‌ام حامیان و طرفداران من، از این شبكه‌ها به طور وسیع استفاده كردند و الان هم ،حامیان، طرفداران و حتی منتقدین از این شبكه‌ها استفاده می كنند و من، هم از نظرات حامیان و هم از منتقدین استفاده می‌كنم، چون دولت نیاز به انتقاد دارد...»

یهودیان، هولوکاست و اسرائیل

روحانی در مورد تبریک سال نوی یهودیان و آوردن نماینده یهودی مجلس به نیویورک هم گفت: «ما می‌خواستیم به افكار عمومی دنیا بگوییم كه ایران نه تنها ضدیهود نیست بلكه معتقدیم یهودی‌ها دارای آیینی هستند كه آن آیین مورد احترام ماست...»

امانپور سپس اظهارات محمد احمدی‌نژاد درباره هولوکاست را یادآور شد و نظر روحانی را در این باره پرسید.

رئیس جمهور ایران درپاسخ گفت که تاریخ‌دان نیست و «ابعاد حوادث تاریخی را تاریخ دانان باید تبیین و بیان كنند.»

وی تصریح کرد: «اما به طور كلی هر گونه جنایتی كه در تاریخ علیه بشریت اتفاق افتاده، از جمله جنایتی كه نازی‌ها انجام دادند، چه نسبت به یهود و چه نسبت به غیریهود، از نظر ما كاملا محكوم است. همانطور كه امروز هم اگر جنایتی علیه هر ملتی، دین و یا هر قومیتی و اعتقادی انجام بگیرد، ما آن جنایت و نسل‌كشی را محكوم می كنیم.»

روحانی افزود: «بنابراین كار نازی‌ها محكوم است، ‌ابعادی كه شما می‌گویید،آن ابعاد به عهده مورخین و محققین است كه ابعادش را روشن كنند، من محقق تاریخی نیستم، اما این نكته باید روشن باشد كه جنایتی اگر اتفاق افتاده، سرپوشی نشود، برای اینكه یک ملت و یا یک گروهی بخواهند علیه دیگران جنایت یا ظلم خودشان را توجیه كنند. بنابراین اگر نازی‌ها جنایت كردند ،هر مقداری كه بوده ما آن را محكوم می‌كنیم، چرا كه نسل‌كشی و آدم‌كشی محكوم است.»

گزارشگر سی ان گفت فرد قبل از شما، اسرائیل را تهدید می‌كرد كه باید از نقشه جهان پاک شود؛ ... آیا سیاست ایران این است كه اسرائیل را به نابودی تهدید كند؟

روحانی در پاسخ اظهار داشت: «شما می‌دانید كه نه در طول این ۳۵ سال بلكه در طول ۲۰۰ سال گذشته، ایران به هیچ كشوری حمله نكرده و ما قصد حمله به هیچ كشوری و قصد جنگ هم نداریم... نسبت به مساله فلسطین هم اعتقاد ما، صندوق آراء است ...»

زندانیان

مصاحبه‌کننده سی ان ان در ادامه به آزادی شماری از زندانیان سیاسی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت دولت روحانی برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و دیگر زندانیان عقیدتی-سیاسی چه برنامه‌ای دارد.

روحانی در پاسخ گفت که وی درصدد تنظیم «منشور حقوق شهروندی» است تا آن را به قانون تبدیل کند.

رئیس جمهور ایران تصریح کرد: «خوشحالم از اینكه هر زندانی كه از زندان آزاد شود موجب مسرت من است . امیدوارم روزی بیاید كه زندان‌های ما خالی شود، ... من همه تلاشم را در این زمینه انجام می‌دهم كه افرادی را كه در زندان هستند راه‌گشایشی برای آنها فراهم شود.»

امانپور به باب لوینسن مامور سابق اف بی آی که ناپدید شده ، امیر حکمتی زندانی ایرانی-آمریکایی و همچنین سعید عابدینی کشیش ایرانی آمریکایی که در زندان است، اشاره کرد و پرسید آیا كاری می‌كنید كه آنها آزاد شوند؟

روحانی گفت که ایران اطلاعی ندارد که لوینسن کجاست اما آماده همکاری در این زمینه است.

وی افزود: «اما اگر فردی دستگیر و محاكمه شده است می‌دانید كه در اختیار قوه قضاییه است و ما تفكیک قوا را پذیرفته‌ایم...اما این كه دولت‌ها بتوانند كمكی انجام دهند بسیار كار شایسته‌ای است اگر كمكی از دست دولت‌ها برآید.»

روحانی در مقابل به ایرانی‌هایی اشاره کرد که در آمریکا زندانی‌اند و گفت: «... دولت آمریكا باید به افرادی كه تابعیت ایرانی دارند و در اینجا زندانی هستند،كمک كند، ما هم باید به فرد آمریكایی كه تابعیت آمریكایی دارد، كمک كنیم.»

سوریه

محور دیگر مصاحبه سی ان ان با روحانی سوریه بود. بخشی از این پرسش و پاسخ که درباره حضور نیروهای سپاه پاسداران در سوریه است، در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری و خبرگزاری ایرنا منعکس نشده است.

امانپور با اشاره به اظهارات فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه که گفته بود که اگر ایران به فکر انتقال قدرت در سوریه باشد می‌تواند در کنفرانس ژنو دو شرکت کند، سئوال کرد که آیا ایران این چارچوب را می‌پذیرد.

روحانی گفت که تهران پیش‌شرط نمی‌پذیرد اما حاضر است در هر جمع بین‌المللی درباره سوریه شرکت کند.

وی گفت: «من به آقای اولاند گفتم كه ما آماده‌ایم با هر كشوری همكاری داشته باشیم برای اینكه جنگ داخلی در سوریه هر چه سریعتر پایان بپذیرید، من به صراحت به آقای اولاند گفتم؛ ایشان هم قبول داشتند كه تصمیم‌گیر اصلی نسبت به سوریه فقط مردم سوریه هستند.»

رئیس جمهور ایران در ادامه به حضور «تروریست‌ها» و نیروهای «القاعده» در سوریه اشاره کرد و گفت: «تقریبا هر چه القاعده یا سایر گروه های تروریستی در منطقه بودند، فعلا همه در سوریه جمع شدند...چیزی كه ما طرفدار آن هستیم، مذاكره "سوری - سوری" است، یعنی مذاكره بین معارضین سوریه و دولت سوریه است كه باید انجام شود و در نهایت به یک انتخابات منتهی شود.»

در بخشی دیگری از این مصاحبه که در رسانه‌های دولتی منتشر نشده امانپور به قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس اشاره کرد و گفت هزاران نفر از نیروهای وی در سوریه می‌جنگند.

روحانی پاسخ داد که وی این آمار را از کجا آورده است و گفت کسانی که در سوریه هستند از جمله مستشاران نظامی‌اند و سال‌هاست که در سوریه بوده‌اند.

روحانی مطابق متنی که سی ان ان منتشر کرده، گفته است که ایران به سوریه اسلحه می‌فرستد اما به گفته او این در حالی است که کشورهای دیگر علناً می‌گویند به شورشیان سلاح می‌دهند اما با این واقعیت برخورد دوگانه می‌شود. روحانی همچنین گفت بسیاری از کمک‌های ایران دارویی و غذایی است.

روحانی در عین حال ارقام و اعدادی را که درباره کمک ایران یا حضور نیروهای ایرانی در سوریه گفته می شود تبلیغاتی خواند.

پیام‌آور صلح و دوستی

کریستین امانپور در پایان مصاحبه از رئیس جمهور ایران خواست که به زبان انگلیسی با مردم آمریکا سخن بگوید.

رئیس جمهور ایران گفت: «می‌خواهم به مردم آمريكا بگويم كه من پيام‌آور صلح و دوستی از سوی ايرانيان برای آمريكاييان هستم.»
XS
SM
MD
LG