لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

آغاز جلسه ایران با آژانس انرژی اتمی پس از انتقاد شدید از آمانو


رضا نجفی، نماینده دائم ایران در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، اتریش
رضا نجفی، نماینده دائم ایران در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، اتریش
جلسه نمایندگان جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش، در نخستین ساعت بعدازظهر روز جمعه آغاز شد، یک روز پس از آن که آژانس پاسخ انتقادی تهران به آخرین گزارش این نهاد رسمی را در وب‌سایت خود منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، ساعتی پیش از آغاز این جلسه مهم در روز جمعه، پنجم مهرماه، در پاسخی نه چندان خوش‌بینانه به خبرنگاران گفته است که «نمی‌توان انتظار داشت که فقط در یک جلسه» مسائل حل شود.

جلسه روز جمعه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخستین جلسه‌ای است که بین این دو از زمان آغاز به کار حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری اسلامی و به کار گماردن رضا نجفی به جای علی‌اصغر سلطانیه در مقر آژانس در شهر وین برگزار می‌شود.

آقای نجفی روز جمعه همچنین به خبرنگاران درباره اهداف این جلسه گفت: «انتظار داریم ضمن بررسی مسائل موجود درباره راه‌های همکاری در زمینه حل مسائل تبادل نظر کنیم.»

اما این نخستین جلسه نمایندگان حسن روحانی با دیدبان اتمی سازمان ملل در وین تنها یک روز پس از آن برگزار می‌شود که آژانس پاسخ مکتوب ایران به آخرین گزارش این نهاد رسمی حاوی حمله انتقادی به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، را در وب‌سایت خود منتشر ساخت.

نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی در آژانس در پاسخ ۲۰ صفحه‌ای خود ضمن آن که به بند بند گزارش آژانس درباره فعالیت‌های اتمی تهران پاسخ می‌دهد در آخرین پاراگراف به اقای آمانو تاخته و او را به «قضاوت‌های بی‌پایه و اساس» متهم کرده است.

در وب‌سایت آژانس انرژی اتمی اشاره شده است که این سند مکتوب به درخواست دفتر نمایندگی ایران در آژانس منتشر شده است.

در این نامه درباره موضع یوکیا آمانو آمده است: «مدیرکل نباید وارد مباحثی که از حیطه اختیارات او خارج است، قضاوت بی‌پایه و تشویق به اقدامات غیرقانونی شود که مطلقا در جایگاه آن نیست.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز چهارشنبه، ششم شهریورماه گذشته، منتشر کرد اعلام کرد که ایران با نصب حدود هزار سانتریفیوژ دیگر توانایی خود برای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

در این گزارش همچنین آمده بود که جمهوری اسلامی تولید سوخت برای رآکتور آب سنگین اراک را نیز آغاز کرده است.

یوکیا آمانو در این گزارش همچنین برای چندمین بار از سر باز زدن تهران از اطلاع‌رسانی شفاف درباره فعالیت‌های اتمی خود ابراز نگرانی کرده بود.

ایران به‌واسطه‌ فعالیت‌های هسته‌ای خود و سوءظن‌هایی که نسبت به ماهیت آن وجود دارد، تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی است. اما با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران در ماه گذشته امیدها برای حل این مناقشه هسته‌ای افزایش یافته است.

امیدها به حل مناقشه اتمی ایران با غرب زمانی فزونی یافت که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه در کنار همتای آمریکایی خود سر میز نشست و پس از آن نیز نیم ساعتی را با او پشت درهای بسته گفت‌وگو کرد.

جدا از مذاکرات تهران با گروه ۵+۱ متشکل از کشورهای غربی به علاوه روسیه و چین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از آغاز سال ۲۰۱۲ تاکنون ده دور مذاکره با نمایندگان ایران داشته که به گواه کارشناسان و تحلیل‌گران هیچ یک تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

با این حال به دنبال دیدار روز پنج‌شنبه محمدجواد ظریف با جان کری، به گفته خبرگزاری رویترز بسیاری امیدوارند که جلسه روز جمعه آژانس با ایران که یازدهمین دور از مذاکرات آن دو به شمار می‌رود دست‌کم بیانگر تغییر در مواضع جمهوری اسلامی باشد.
XS
SM
MD
LG