لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

ظریف: از نتانیاهو به‌ جز دروغگویی و ایجاد ترس انتظاری نداریم


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، نهم مهر، نخست وزیر اسرائیل را به «دروغ‌گویی» درباره برنامه اتمی ایران متهم کرد و به کشورهای دنیا هشدار داد که سخنان بنیامین نتانیاهو را باور نکنند.

آقای نتانیاهو ساعاتی دیگر قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند و این در حالی است که او اعلام کرده قصد دارد با «سیاست لبخند» حسن روحانی مقابله کند و تاثیرات احتمالی سخنان رییس جمهوری ایران در سازمان ملل و حاشیه آن را خنثی سازد.

در همین زمینه محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، نخست وزیر اسرائیل را «منزوی‌ترین فرد» در سازمان ملل متحد نامید و اظهار داشت: «از نتانیاهو به‌جز دروغ‌گویی، فریب و ایجاد ترس انتظاری نداریم، ولی از مردم دنیا انتظار داریم که این دروغ‌ها را بی‌پاسخ نگذارند.»

به گفته وزیر امور خارجه ایران، اسرائیل «۲۲ سال است به دروغ می‌گوید که ایران تا شش ماه دیگر سلاح هسته‌ای خواهد داشت و اکنون دنیا بعد از این همه سال باید واقعیت دروغ‌ها را بفهمد و اجازه ندهد که او با این دروغ‌ها، هوش و فهم جامعه بین‌المللی را به سخره بگیرد».

آقای نتانیاهو روز دوشنبه، هشتم مهر ماه، در دیدار با باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده بر ضرورت تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در صورت ادامه برنامه هسته‌ای آن تاکید کرد.

نخست وزیر اسرائیل در این دیدار همچنین از دولت آمریکا خواست که برای فشار به ایران دست به یک «تهدید نظامی باورپذیر» بزند، چنان‌چه اوباما هم خاطرنشان ساخت که گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است.

اما محمدجواد ظریف در نقطه مقابل، خود اسرائیل را متهم به در اختیار داشتن سلاح اتمی می‌سازد.

او اظهار داشت: «نباید اجازه دهیم کسانی که در ۶۰ سال گذشته مردم فلسطین را به خاک و خون کشیده‌اند، بیشترین ظلم‌ها و تجاوزها را کرده‌اند و امروز با سلاح اتمی خود بیشترین خطر را برای منطقه و دنیا ایجاد کرده‌اند، بخواهند خود را طرفدار خلع سلاح و یا حمایت از حقوق بشر معرفی کنند و از دنیا باج بگیرند.»

واکنش ایران به اظهارات اوباما

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به سخنان رییس جمهوری آمریکا و تاکید او بر گزینه نظامی به عنوان یکی از راه‌حل‌های مناقشه هسته‌ای تهران، واکنش نشان داد و از دولت ایالات متحده خواست که «واقع‌بینانه» با جمهوری اسلامی رفتار کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۹ مهر به خبرنگاران گفت: «همچنان ما انتظار داریم مقامات آمریکایی بر اساس سیاست‌های واقع‌بینانه با جمهوری اسلامی رفتار کرده و با زبان تکریم با ملت ایران سخن بگویند.»

اشاره خانم افخم به سخنان روز دوشنبه باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده است که در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تلاش کرد به او اطمینان دهد که مذاکرات اخیر مقامات تهران و واشینگتن، تاثیری در سیاست‌های آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران ندارد و تحریم‌ها علیه تهران تا زمانی که در «عمل» ثابت نشود این برنامه صرفا صلح‌آمیز است، ادامه خواهد داشت.

آقای اوباما در این دیدار تاکید کرد: «ما هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنمی‌داریم، از جمله اقدامات نظامی تا اطمینان یابیم که ایران صاحب سلاح هسته‌ای نخواهد شد.»

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این گفته‌ها را ناشی از فشار گروه‌های «جنگ‌طلب» می‌داند و می‌گوید: «امروز آمریکا در مقابل یک آزمون بزرگ قرار گرفته که چه میزان توان ایستادگی و مقاومت در مقابل جنگ‌طلبان را دارد. هرچه این توان بیشتر باشد امکان تعامل با آمریکا و حرکت به سمت رویکردهای سازنده قابل بررسی خواهد بود.»

به گفته خانم افخم، فشارهای اسرائیل به این خاطر است که سیاست‌های «دولت اعتدال» در سطح جهانی پذیرفته شده و همین نیز آنها را «عصبانی و منزوی» ساخته است.

سخنان آقای اوباما واکنش محمدجواد ظریف را نیز به دنبال داشته است. وزیرامور خارجه ایران امروز، سه‌شنبه، در توییتر خود نوشت: «استنباط رییس جمهور اوباما این است که ایران به خاطر تهدیدات غیرقانونی او و تحریم‌ها مذاکره می‌کند که این توهین به یک ملت، گستاخانه و اشتباه است.»

به گفته او، آقای اوباما باید اعتماد دو جانبه را تقویت کند در حالی که چرخش در مواضع به اعتماد آسیب می‌رساند و اعتبار ایالات متحده را نیز از بین می‌برد.

مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در روزهای اخیر به‌طور مستقیم با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند که بی‌سابقه بودن آن در چند دهه اخیر توجه رسانه‌های جهانی را به خود جلب کرد، به‌ویژه گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری دو کشور که امیدها را برای حل مناقشه هسته‌ای ایران افزایش داده است.
XS
SM
MD
LG