لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

وزارت خارجه ايران: روحانی برنامه‌ای برای سفر به عربستان ندارد


حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران
حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران
معاون عربی و آفريقای وزير امور خارجه ايران، روز سه شنبه گفته که حسن روحانی، رييس جمهوری اسلامی، برنامه‌ای برای حضور در مراسم حج امسال و سفر به عربستان ندارد.

حسين امير عبداللهيان به خبرگزاری مهر گفته که «با توجه به برنامه‌های فشرده رييس جمهوری، آقای روحانی برنامه‌ای برای حضور در مراسم حج سال جاری ندارد».

اظهارات اين مقام ايرانی پس از آن صورت می‌گيرد که يک منبع ديپلماتيک سعودی روز دوشنبه هشتم مهر به خبرگزاری «يونايتدپرس» گفته بود که حسن روحانی دعوت ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان را برای سفر به اين کشور و ادای مناسک حج در سال جاری پذيرفته است.

اين منبع سعودی که نامش فاش نشده است، زمان انجام اين سفر را دو هفته ديگر اعلام کرده و افزوده بود: «ديدار مهمی ميان رهبران سعودی و ايران در مکه مکرمه مقابل کعبه مشرفه صورت خواهد گرفت».

معاون وزير امور خارجه ايران در واکنش به اين خبر اظهار داشت: «بديهی است با توجه به فضای مثبت موجود در روابط و ابراز تمايل طرفين ديدار و رايزنی مقامات ارشد دو کشور در اولين فرصت مناسب انجام خواهد شد».

مناسبات ميان ايران و عربستان در دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به تيرگی گراييد و مقام‌های رياض بارها ايران را به دست داشتن در ناآرامی‌های بحرين و ساير کشورهای عربی و همچنين حمايت از بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، متهم کرده‌اند. عربستان از نيروهای مخالف حکومت سوريه پشتيبانی مالی و نظامی می‌کند.

دو سال پيش نيز مقام‌های آمريکايی از دستگيری «يک ايرانی مرتبط با نيروی قدس سپاه پاسداران» خبر دادند که به گفته آنها قصد داشت تا سفير عربستان را در آمريکا ترور کند.

مقام‌های ايران اين اتهام را رد کردند ولی انتشار اين خبر تاثير منفی بر روابط تهران و رياض گذاشت.

چهار ماه پيش نيز وزارت کشور عربستان از دستگيری يک تيم جاسوسی مرتبط با سازمان‌های اطلاعاتی ايران خبر داد.

با انتخاب حسن روحانی به مقام رياست جمهوری اسلامی ايران، دو کشور نامه‌هايی با يکديگر رد و بدل کرده‌اند. پادشاه عربستان سعودی انتخاب آقای روحانی را تبريک گفته است و رييس جمهوری ايران نيز پاسخ نامه وی را داده و فرارسيدن روز ملی عربستان را به پادشاه، دولت و ملت اين کشور تبريک گفته است.
XS
SM
MD
LG