لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

عزای عمومی در ایتالیا در پی مرگ «بیش از ۳۰۰» مهاجر غیرقانونی


کیسه‌های جسد در بندر لامپه‌دوسا
کیسه‌های جسد در بندر لامپه‌دوسا
به دنبال غرق شدن یک قایق حامل پناه‌جویان، در حالی که ایتالیا روز جمعه، ۱۲ مهرماه، را عزای عمومی اعلام کرده است، خبرگزاری‌ها از بیرون کشیدن ۱۱۱ جسد از آب در نزدیکی جزیره لامپه‌دوسا خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام گشت ساحلی ایتالیا در روز جمعه، انتظار می‌رود که بیش از صد جسد دیگر نیز از لاشه این قایق بیرون کشیده شود.

روز پنج‌شنبه خبر رسید که قایقی به طول ۲۰ متر که حدود ۵۰۰ مهاجر غیرقانونی بر آن سوار بوده‌اند در فاصله یک کیلومتری ساحل جزیره لامپه‌دوسا در ایتالیا دچار آتش‌سوزی شده و به زیر آب رفته است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که انتظار می‌رود در مجموع ۳۰۰ نفر از مهاجران غیرقانونی که بیشتر آنها از سومالی و اریتره بوده‌اند جان خود را در این «بدترین حادثه بحران مهاجران اروپا» از دست داده باشند.

حادثه وقتی رخ داده است که مخزن سوخت قایق آتش گرفته و مسافران وحشت‌زده همه به یک طرف قایق هجوم برده‌اند تا خود را از آتش نجات دهند که قایق تعادل خود را از دست داده و در آب واژگون شده است.

در همین حال شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک پزشک محلی می‌گوید که از روز گذشته تاکنون ۱۵۴ نفر از آب گرفته و نجات یافته‌اند.

در سال‌های اخیر، لامپه‌دوسا که نزدیک‌ترین جزیره ایتالیا به خاک آفریقاست به مقصد ده‌ها هزار مهاجر غیرقانونی آفریقایی تبدیل شده که قصد دارند خود را به خاک اتحادیه اروپا برسانند.

در واکنش به تازه‌ترین حادثه مرگ مهاجران غیرقانونی در آب، آنتونیو گوته‌رس، مدیر سازمان مهاجران سازمان ملل، در عین قدردانی از دولت ایتالیا برای تلاش‌هایش در راه نجات مهاجران، از «پدیده روبه‌رشد مهاجرت غیرقانونی... و مرگ مهاجران در آب» ابراز تاسف شدید کرد.

بر اساس تخمین این سازمان، در شش ماه نخست سال جاری ۸۴۰۰ پناه‌جو از این مسیر پا به خاک ایتالیا و جزیره مالت گذاشته‌اند.

دیگر مسیر پرخطر برای مهاجران غیرقانونی راه آبی جنوب اندونزی به استرالیا و جزیره کریسمس است که تاکنون جان عده چشمگیری از این مهاجران، عمدتا از کشورهای ایران و افغانستان و سری‌لانکا، را گرفته است.
XS
SM
MD
LG