لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

ظریف: ۵+۱ باید با دیدگاه جدید وارد گفت‌وگو شود


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران در روز ۱۳ مهر ماه، در مورد طرحی که پیشتر شش کشور طرف گفت‌وگوی اتمی به ایران پیشنهاد کرده بودند گفت: «آن طرح به تاریخ پیوسته است و آنها باید با دیدگاه جدیدی وارد بحث شوند».

این تازه‌ترین واکنش در مورد برنامه اتمی ایران و مذاکرات با کشورهای طرف گفت‌وگو پس از بازگشت مقام‌های ایرانی از سفر به نیویورک و در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های غربی گفته‌اند پیشنهاد جدیدی برای تهران ندارند.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، نماینده ۵+۱ در گفت‌وگوها با ایران، پیشتر در گفت‌وگو با رادیو فردا، گزارش‌ها درباره ارائه «پيشنهادهای جديد» برای تشویق تهران به کنار گذاشتن غنی‌سازی اورانيوم را تکذيب کرده بود.

آقای مان، ۱۸ شهريور، گفته بود: «ما پيشنهادی برای ايران بر روی ميز داريم و آن همان پيشنهاد آلماتی است. اين جايی است که ما در آن قرار داريم.»

منظور از «پیشنهاد آلماتی» به گفت‌وگوهایی باز می‌گردد که در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در قزاقستان صورت گرفت و در آن پیشنهاد به تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدر اورانیوم در مقابل برداشتن بخشی از تحریم‌هاست.

در عین حال خبرگزاری رویترز دو هفته پیش به نقل از دیپلمات‌هایی که نامی از آنها نبرده گزارش داده بود «به نظر می‌رسد ایران ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را افزایش نداده و آن را تبدیل به سوخت هسته‌ای می‌کند».

از سوی دیگر وزیر خارجه لیتوانی، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، دهم مهرماه گفته بود دولت‌های غربی این احتمال را بررسی می‌کنند که در چارچوب دستیابی به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، به ایران اجازه دهند که مقداری از غنی‌سازی اورانیوم خود را ادامه دهد.

آقای ظریف در مصاحبه تلویزیونی روز شنبه خود گفته است «مجموعه بحث هایی که این افراد مطرح کردند، مخصوصا جان کری، وزیر خارجه چین و دیگران حرف‌های مثبتی زدند و حق ایران را برای فناوری هسته‌ای را به رسمیت شناختند و همینطور نکاتی از غنی سازی در صحبت‌هایشان مطرح شد که درست نیست بنده در یک بحث علنی به آن اشاره کنم.»

تهران پاسخی به پیشنهادهای آلماتی نداده است.

آقای ظریف در گفت‌وگوی خود با تلویزیون دولتی در عین حال گفته است از نظر تهران سطح مذاکرات در سطح وزیران خارجه است، اما مقام‌های ایرانی، به جز او و کاترین اشتون، به همان ترتیبی که طرف مقابل شرکت کند حاضر خواهند شد.

تازه‌ترین دور مذاکرات اتمی ایران و شش کشور طرف گفت‌وگو نه روز دیگر در ژنو آغاز می‌شود.

این مذاکرات در پی گفت‌وگوهای مقدماتی وزرای خارجه هر هفت کشور در نیویورک در حاشیه نشست عمومی ملل متحد است که برپا می‌شود.

طی گفت‌وگوهای مقدماتی در نیویورک، وزیران خارجه ایران و آمریکا با هم گفت‌وگویی کوتاه داشتند؛ آنچه پیشتر رخ نداده بود.

ظریف در مورد گفت‌وگوی خود با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفته است «اولین صحبت‌ها با وزیر خارجه آمریکا درباره عدم اعتماد بود که ایشان هم پذیرفت و یک مقداری اختلاف نظر درباره زمان وجود داشت . ایشان معتقد بود حدود ۴۰ سال؛ و حساب و کتابی کردیم و گفتیم که ۳۴ سال از انقلاب می گذرد و این بی اعتمادی وجود دارد».

در مورد زمان مذاکرات نیز وزیر خارجه ایران بار دیگر بر زمانی «یک‌ساله برای رسیدن به نتیجه» تاکید کرده است.

خبرگزاری رویترز پنجم مهرماه به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که ایران در مذاکرات روز پنج‌شنبه با گروه ۱+۵ پیشنهاد توافق‌نامه‌ای را داد که بر مبنای آن نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود را در مدت یک سال برطرف کند.
XS
SM
MD
LG