لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

آمریکا ارسال بخشی از کمک‌های نظامی به مصر را متوقف کرد


ایالات متحده آمریکا، از ۱۷ مهر ماه، ارسال بخشی از سلاح‌ها و کمک‌های نظامی و مالی خود به مصر را در پی تازه‌ترین دور خشونت‌ها در آن کشور متوقف کرد.

دولت باراک اوباما، بخشی از کمک‌های نظامی پیشرفته خود را مانند هلیکوپترهای آپاچی، موشک‌های هارپون و یا قطعات تانک‌های ام ۱-ای ۱ را و نیز ارسال ۲۶۰ میلیون دلار کمک مالی، متوقف کرده است.

کاخ سفید به این شکل «نگرانی» خود را از ادامه خشونت‌ها و سرکوبی‌ها در مصر که از زمان سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری، ادامه دارد نشان داده است.

در عین حال کمک‌ها برای عملیات ضدتروریسم، مراقبت از مرزهای مصر و نیز مبارزه با پیکارجویان اسلام‌گرایی که صحرای سینا را به پایگاهی برای برنامه‌ریزی و ترتیب دادن حملات خود تبدیل کرده‌اند، ادامه پیدا می‌کنند.

واشینگتن اعلام کرده است که کمک‌های نظامی معمول در صورت آنکه گام‌هایی برای ترمیم دموکراسی در آن کشور برداشته شود به حالت پیشین خود باز می‌گردند.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است تا زمانی‌که پیشرفتی در شکل‌گیری دولتی غیرنظامی برآمده از انتخاباتی آزاد به وجود نیاید، توقف کمک‌های نظامی، به‌ویژه بخش نقدی ادامه پیدا می‌کند.

جن ساکی، این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است به اعتقاد واشینگتن روابط دو کشور مستحکم‌تر خواهد بود اگر مصر با دولتی برآمده از انتخابات آزاد، پایه‌گذاشته شده بر حکومت قانون، آزادی‌های بنیادین و اقتصادی رقابتی و آزاد اداره شود.

طی تازه‌ترین دور درگیری‌ها در مصر تنها در ۱۴ مهرماه دست‌کم ۵۰ نفر کشته و ده‌ها نفر نیز در مصر زخمی شدند.

این درگیری‌های تازه در گراميداشت سالگرد جنگ اعراب عليه اسرائيل را در سال ۱۹۷۳ رخ داد؛ زمانی که هواداران حکومت انتقالی مصر در میدان تحریر جمع شده بودند و هوادارن محمد مرسی تلاش داشتند با گذشتن از سد ماموران امنیتی خود را به آن مکان برسانند.

هر چند این تنها بخشی از درگیری‌های خونین در قاهره بود. علاوه بر این در آن روز شهرهای دیگر مصر نیز صحنه درگیری میان هواداران و مخالفان محمد مرسی و نیز ارتش آن کشور بود.

ارتش مصر سوم ژوئيه امسال در پی گسترش اعتراضات عليه محمد مرسی، او را از قدرت برکنار و قانون اساسی را معلق کرد. پس از آن يک دولت انتقالی مسئولیت امور اجرایی را تا زمان انتخابات بر عهده گرفته است. ولی از همان زمان تاکنون شهر های مختلف مصر صحنه درگيری هواداران مرسی از یک سو و نيروهای امنيتی و مخالفان مرسی از سوی دیگر بوده است.

از زمان برکناری محمد مرسی تا کنون صدها نفر در درگيری‌ها کشته شده‌اند.

کل کمک‌های آمریکا به مصر مبلغی نزدیک به ۱.۳ میلیارد دلار است. آمریکا رخدادهای مصر را «کودتا» خطاب نکرده است، اما پیشتر و در پی خشونت‌ها در آن کشور اعلام کرده بود، این کمک‌ها را تحت بررسی دارد.

آمریکا از زمان صلح میان مصر و اسرائیل در پایان دهه هفتاد میلادی سده گذشته به مهم‌ترین کشوری برای مصر تبدیل شد که کمک‌های نظامی و مالی گسترده‌ای را در اختیارش گذاشته است.
XS
SM
MD
LG