لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

آمریکا: از ملاقات دو جانبه با هیات ایرانی در ژنو استقبال می‌کنیم


ماری هَرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا .
ماری هَرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا .
ماری هرف از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۳ مهر گفت که ایالات متحده از انجام یک دیدار دو جانبه با هیات ایرانی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ژنو استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به موضوع دیدار با هیات ایرانی گفت: «ما از ایجاد فرصتی که بتوانیم طی آن دیداری دوجانبه داشته باشیم استقبال می‌کنیم و پیش از این هم این آمادگی را ابراز کرده‌ایم.»

مذاکرات دو روزه هسته‌ای ژنو روز سه‌شنبه میان ایران و شش قدرت جهانی آغاز شد و از جمله ایالات متحده نیز هیاتی به این مذاکرات اعزام کرده که شامل یکی از کارشناسان اصلی آمریکا در امور مربوط به تحریم نیز می‌شود.

اعلام تمایل مقامات آمریکایی برای دیدار با هیات ایرانی در حالی بیان می‌شود که در همین روز عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در ژنو، در جمع خبرنگاران گفت که «درخواست ملاقات‌های دوجانبه در حاشیه چنین نشست‌هایی معمول است اما تاکنون نه ما و نه طرف آمریکایی این درخواست را نداشتیم.»

وی درباره حضور یک کارشناس تحریم در هیات آمریکایی گفت: «طبق آن چه در جلسه صبح عنوان شد یک کارشناس تحریم و یک کارشناس مسایل اقتصادی در هیات آمریکا حضور دارند که البته در نشست صبح این دو حضور نداشتند و احتمالا در نشست عصر حاضر شوند.»

عراقچی دراین باره اضافه کرد: «مشهور است که این دو تن برای بحث و بررسی بر سر ورود به بحث لغو تحریم‌ها هستند.»

ماه گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا ملاقاتی دوجانبه با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف در نیویورک داشت که از جمله تحولات کم‌سابقه در روابط تیره و تار ۳۴ ساله دو کشور به شمار می‌آید.

این دیدار و هم‌چنین تماس تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی، روسای جمهوری آمریکا و ایران، امیدهایی را در دو کشور برای حل و فصل سریع پرونده هسته‌ای ایران به‌وجود آورده است.

محمد جواد ظریف پیش از این به شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا گفته است که تهران آماده مذاکره با آمریکا است اما حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم قابل مذاکره نیست.

جان کری نیز پس از آن با اشاره به باز بودن پنجره دیپلماسی در قبال ایران گفت که توافق نکردن با ایران، بهتر از یک مصالحه ضعیف و ناکافی با این کشور است.

موضوع بهبود روابط ایران با آمریکا در هفته‌های اخیر از موضوعات مطرح در میان مقامات ایرانی بوده و در این میان مسئله لغو یا ادامه دادن به شعار «مرگ بر آمریکا» از موضوعات جنجالی داخلی شده است.
XS
SM
MD
LG