لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

نویسنده ۲۸ ساله نیوزلندی برنده جایزه ادبی «من بوکر» شد


النور کتن، نویسنده رمان «اجرام آسمانی»
النور کتن، نویسنده رمان «اجرام آسمانی»
هیات داوران جایزه ادبی «من بوکر»، سه‌شنبه، ۲۳ مهر ماه، النور کتن، نویسنده نیوزلندی را به عنوان برنده این جایزه در سال ۲۰۱۳ انتخاب کرد و رمان او را اثری «خیره‌کننده» و «جادویی» نامید.

النور کتن ۲۸ ساله جوان‌ترین نویسنده‌ای است که تاکنون توانسته جایزه ۵۰ هزار پوندی «من بوکر» را از آن خود کند، جایزه‌ای که از سال ۱۹۶۹ به این سو، هر سال به بهترین رمان انگلیسی که نویسندگان کشورهای مشترک المنافع و جمهوری ایرلند نگاشته‌اند، تعلق می‌گیرد.

اما رمان «اجرام آسمانی» النور کتن که توانست نظر هیات داوران جایزه «من بوکر» سال ۲۰۱۳ را به خود جلب کند، اثری حجیم با ۸۳۲ صفحه است که وقایع آن در نیوزلند قرن ۱۹ می‌گذرد، دوره‌ای که معادن طلای این سرزمین هدف ماجراجویان قرار داشت.

در عین حال ماجرای اسرارآمیز چندین قتل نیز ابعاد دیگری به این رمان و سرنوشت قهرمان آن می‌بخشد که در جست‌وجوی ثروت به آن منطقه سفر کرده بود.

به گفته رابرت مک‌فارلان، رئیس هیات داوران این دوره جایزه «من بوکر»، رمان «اجرام آسمانی» اثری «خیره‌کننده» است، «یک رمان فوق‌العاده» که «پیچیدگی ساختاری آن باعث هراس می‌شود».

او همچنین با ستایش از شیوه قصه‌گویی النور کتن، رمان «اجرام آسمانی» را رمانی «جادویی» نامید که که قصه آن مخاطب را معتاد به خود می‌کند.

آقای مک‌فارلان در نهایت تاکید کرد که رمان النور کتن از هر جهت کامل محسوب می‌شود و این که نویسنده، مخاطب خود را به خاطر معلوماتی که دارد و کشش داستان، متحیر می‌کند.

النور کتن تنها ۲۵ سال داشت که نگارش این رمان را آغاز کرد که پس از دو سال به پایان رسید.

او دومین نویسنده نیوزلندی محسوب می‌شود که به عنوان برنده جایزه «من بوکر» انتخاب شده و همین مسئله‌ ملیت نیز باعث شده که جان کی، نخست وزیر نیوزلند در بیانیه‌ای از او ستایش کند.

در بیانیه نخست وزیر نیوزلند از تصاحب جایزه «من بوکر» سال ۲۰۱۳ توسط النور کاتن رمان «اجرام آسمانی» به عنوان «دستاوردی بسیار مهم برای نیوزلند در عرصه جهانی» یاد شده است.

این بیانیه همچنین می‌گوید که اقدام هیات داوران جایزه من بوکر در انتخاب رمان «اجرام اسمانی» رشد شگرف جوانان نیوزلندی در عرصه هنر را به همراه خواهد داشت و نیز تاییدی است بر استعداد و کوشش النور کاتن.

النور کتن پیش از این نیز در ۲۲ سالگی رمان «تمرین» را منتشر کرده بود.
XS
SM
MD
LG