لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

آيت‌الله صافی گلپايگانی:اعدام دوباره يک محکوم جايز نيست


آيت الله لطف الله صافی گلپايگانی در پاسخ به پرسش جمعی از «مومنين» از وی در خصوص اعدام دوباره يک محکوم در بجنورد، گفته است اعدام اين فرد جايز نيست.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دفترآيت الله صافی گلپايگانی در بخشی از اين پرسش آمده است:« اگر شخصی به واسطه قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام شده و بعد از اجرای حکم، حيات خود را باز يافته باشد، آيا چنين شخصی را می‌توان اعدام کرد؟ خواهشمند است حکم شرعی آن را بيان فرماييد»

آيت الله صافی گلپايگانی در پاسخ گفته است:«در فرض سؤال، اعدام چنين شخصی جايز نمی‌باشد؛ والله العالم».

اشاره اين پرسش به شخصی است که در خبر های از او به نام «عليرضا- م» نام برده می شود که ۳ سال پيش به اتهام حمل و نگهداری يک کيلو شيشه به مجازات اعدام محکوم شده بود. روز چهارشنبه حکم اعدام او با چوبه دار در بجنورد اجرا شد. «عليرضا- م» پس از آن‌که ۱۲ دقيقه بر چوبه دار بوده و پزشک زندان مرگ او را تایید کرده بود، به سردخانه منتقل می شود. اما کارکنان سردخانه متوجه زنده بودن وی شده و او را به بيمارستان منتقل کردند.

به گزارش روز نامه جام جم، کارگر سردخانه «در يک لحظه با ديدن بخاری که مقابل بينی يکی از اجساد در زير نايلون به وجود آمده بود، دچار وحشت شده و متوجه می‌شود، او همان مرد اعدامی است که هنوز نفس می‌کشد».

بنا بر اين گزارش اين مرد اعدامی بلافاصله به بيمارستان امام علی بجنورد منتقل شد و پزشکان اقدامات لازم برای نجات او را انجام دادند و شرايط جسمی وی رو به بهبودی است.

اعضای خانواده مرد اعدامی نيز به اين روزنامه گفته‌اند که «اکنون از اين اتفاق بيش از همه دو دختر اين فرد خوشحال هستند.»

محمد عرفان، قاضی ديوان عدالت اداری، اما گفته است که چون «حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب، حکم مرگ بوده و اصالت رای مشخص است و در چنين مواردی حکم بار ديگر با بهبود مرد محکوم، اجرا خواهد شد».

این در حالی است که سازمان عفو بين‌الملل روز چهارشنبه ۲۴ مهر با انتشار بيانيه‌ای اعدام دوباره «علیرضا .م» را «وحشتناک» خوانده و خواستار توقف اين اقدام شد.

عفو بين‌الملل اضافه کرده است : «چشم‌انداز هولناک اعدام دوباره اين مرد، بعد از اين‌که يک‌بار اين رنج و عذاب را تجربه کرده، بيش از پيش نشانگر قساوت و غيرانسانی بودن حکم اعدام است.»

این سازمان حقوق بشری از مقامات ایران خواسته است تا بی درنگ روند اجرای اعدام دوابره «عليرضا م. » را متوقف کرده و تمامی اعدام‌های ديگر را نيز به تعويق بيندازند.
XS
SM
MD
LG