لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

تورم بیش از ۶۰ درصدی اقلام خوراکی در یک سال


بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بیش از ۲۵ درصد کل هزینه های خانوار شهری در سال ۹۰ و نزدیک به ۴۰ درصد کل هزینه‌های خانوارهای روستایی در همان سال به هزینه های خوراکی و دخانی اختصاص داشته است.
سهم قابل توجه هزینه‌های خوراکی و دخانی از کل هزینه‌های خانوارهای شهری و روستایی، اهمیت افزایش قیمت‌های مواد خوراکی و آشامیدنی در سبد هزینه خانوار را دوچندان می‌کند.
روزنامه شرق در گزارشی که در هفته جاری منتشر کرده به استناد آمار رسمی بانک مرکزی، تاکید کرده است که هزینه تأمین خوراک به عنوان نیازهای اولیه خانوار در طول یک سال گذشته، بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است.
در این گزارش تاکید شده است که بررسی روند تغییر درآمد خانوارها نشان می‌دهد در این مدت دستمزد تعیین‌شده فقط ۲۴ درصد رشد یافته است.
تورم در ماه‌های اخیر چنان با شتاب افزایش یافته که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری از برگزاری نشست‌هایی در نهاد ریاست‌جمهوری با حضور مسوولان اقتصادی دولت با موضوع کنترل تورم خبر داده است.
قرار است تا جزییات آنچه در این نشست‌ها می‌گذرد در اختیار فعالان بخش خصوصی و مدیران بانک‌ها قرار گیرد تا شاید روند رو به رشد قیمت‌ها تا حدی کنترل شود.
اگرچه با اعمال سیاست‌های دولت جدید و توقف روند پیشین در سیاست‌های پولی و بانکی، این امیدواری به وجود آمده که نرخ تورم از آبان ماه امسال با شیبی آهسته‌تر افزایش پیدا کند، اما آن چه غیرقابل انکار است، تحمل‌ناپذیر شدن سنگینی بار تورم بر شانه‌های خانوارهای ایرانی است.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در شهریورماه امسال به بیش از ۴۰ درصد رسیده است، اما از مقایسه قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در یک سال گذشته می‌توان نتیجه گرفت که قیمت این اقلام با شتابی بیش از نرخ تورم افزایش یافته است.
از سوی دیگر با توجه به حجم و اهمیت سهم هزینه‌های خوراکی در سبد هزینه خانوار، نرخ تورم خوراکی‌ها به سرعت قدرت خرید مردم را کاهش میدهد و روزگاری دشوارتر برای آن‌ها رقم می‌زند.
مقایسه متوسط قیمت ده قلم خوراکی از سبد هزینه خانوار که از پرمصرف‌ترین اقلام خوراکی به شمار می‌روند، گویای رشد قیمتی بیش از متوسط نرخ تورم در یک سال گذشته است.
در جدول شماره یک، متوسط قیمت کالایی این سبد ده‌گانه در مهرماه پارسال با متوسط قیمت همین کالاها در هفته سوم مهر ماه امسال و بر اساس گزارش‌های رسمی بانک مرکزی مقایسه شده است. میانگین ساده رشد قیمت این ده قلم خوراکی در دوره یک ساله، رقمی در حدود ۶۴ درصد است.

جدول شماره یک: مقایسه قیمت ده قلم کالای خوراکی بر اساس گزارش بانک‌مرکزی
ردیف کالا / کیلوگرم متوسط قیمت
مهرماه ۹۱
متوسط قیمت
هفته‌سوم مهرماه۹۲
رشدقیمت‌ / درصد
۱ برنج داخله درجه یک ۴۶۱۱ ۷۴۳۷ ۶۱.۲۸
۲ لوبیا چیتی ۵۴۷۱ ۱۰۶۲۱ ۹۴.۱۳
۳ روغن مایع/یک لیتری ۳۲۱۷ ۴۵۹۸ ۴۲.۹۲
۴ قند ۱۹۶۷ ۲۶۲۷ ۳۳.۵۵
۵ سیب‌زمینی ۸۰۳ ۲۱۰۹ ۱۶۲.۶۴
۶ پیاز ۱۰۳۸ ۱۲۳۱ ۱۸.۵۹
۷ گوجه‌فرنگی ۹۱۲ ۱۹۸۵ ۱۱۷.۶۵
۸ تخم‌مرغ/شانه ۳۰عددی ۷۴۰۲ ۹۱۷۳ ۲۳.۹۲
۹ گوشت مرغ ۴۷۱۰ ۷۰۳۳ ۴۹.۳۲
۱۰ گوشت‌گوساله بی‌استخوان ۲۲۷۷۹ ۳۰۸۵۰ ۳۵.۴۳

در جدول شماره دو، همان متوسط قیمت ده قلم کالای مورد گزارش در مهرماه پارسال با متوسط قیمتی این کالاها که توسط رادیو فردا انجام گرفته، مقایسه شده است.

طبیعی است که رادیو فردا مدعی انجام یک کار علمی و همه‌جانبه، شبیه به آنچه در بانک مرکزی انجام می‌گیرد نیست. با این حال رادیو فردا کوشش کرده تفاوت‌های قیمتی در نقاط مختلف شهر تهران را نیز لحاظ کند تا روایتی غیررسمی از افزایش قیمت این سبد ده کالایی به مخاطب ارایه شود.
مقایسه این قیمت‌‌ها در جدول دو، از شتابی مشابه با روایت رسمی خبر می‌دهد. میانگین ساده رشد قیمتی این سبد کالایی نیز کمی کمتر از ۶۴ درصد (۶۳.۸۲) بوده است.

جدول شماره دو: مقایسه قیمت ده قلم کالای خوراکی بر اساس گزارش میدانی رادیو فردا
ردیف کالا / کیلوگرم متوسط قیمت
مهرماه ۹۱/ تومان
متوسط قیمت
مهرماه ۹۲ / تومان
رشد قیمت‌ /درصد
۱ برنج داخله درجه‌ یک ۴۶۱۱ ۷۴۰۴ ۶۰.۵۷
۲ لوبیا چیتی ۵۴۷۱ ۱۱۶۴۶ ۱۱۲.۸۶
۳ روغن مایع / یک لیتری ۳۲۱۷ ۴۷۱۳ ۴۶.۵۰
۴ قند ۱۹۶۷ ۲۷۶۱ ۴۰.۳۹
۵ سیب‌زمینی ۸۰۳ ۲۱۰۹ ۱۶۲.۶۴
۶ پیاز ۱۰۳۸ ۱۰۷۴ ۳.۴۶
۷ گوجه‌فرنگی ۹۱۲ ۱۹۷۵ ۱۱۶.۵۵
۸ تخم‌مرغ / شانه ۳۰ عددی ۷۴۰۲ ۸۸۷۴ ۱۹.۸۸
۹ گوشت مرغ ۴۷۱۰ ۶۷۴۱ ۴۳.۱۲
۱۰ گوشت گوساله بی‌استخوان ۲۲۷۷۹ ۳۰۱۳۷ ۳۲.۳۰

«رادیو فردا» در ماه‌های آتی نیز روند قیمتی این سبد ده‌گانه را دنبال می‌کند، شما مخاطبان رادیو فردا که در ایران زندگی می‌کنید می‌توانید با ارایه نظریات و تجربیات خود از روند تغییر قیمت این سبد ده‌گانه ما را در ارایه تصویری نزدیک‌تر به واقعیت یاری کنید.
XS
SM
MD
LG