لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

اوباما به مرکل اطمینان داد مکالماتش شنود نمی‌شود


رئیس‌جمهوری آمریکا اول آبان ماه به آنگلا مرکل (در تصویر) اطمینان داد که سازمان امنیتی آن کشور مکالمات او را شنود نمی‌کند
رئیس‌جمهوری آمریکا اول آبان ماه به آنگلا مرکل (در تصویر) اطمینان داد که سازمان امنیتی آن کشور مکالمات او را شنود نمی‌کند
اندکی از انتشار تازه‌ترین گزارش‌ها در مورد شنود شهروندان خارجی و مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی دیگر کشورها به دست سازوکارهای امنیتی آمریکا نگذشته است، که نگرانی شدید مقام‌های آلمانی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را به واکنش وا داشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا اول آبان ماه به آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اطمینان داد که سازمان امنیتی آن کشور مکالمات او را شنود نمی‌کند.

این موضوع در گفت‌وگویی تلفنی مطرح شد؛ پس از آنکه خانم مرکل با باراک اوباما تماس گرفت تا در مورد «احتمال شنود» مکالمات خود با او گفت‌وگو کند.

اندکی پیش از آن آلمان چنین اقدامی را «غیر قابل پذیرش» نامیده بود.

تازه‌ترین تنش‌های دیپلماتیک بین مقام‌های کشورهای هم‌پیمان در دو سوی اقیانوس آرام، پس از آن شکل گرفته است که هفته‌نامه اشپیگل در گزارشی که اول آبان منتشر کرد این احتمال را به میان آورد که آمریکا تلفن همراه آنگلا مرکل را شنود می‌کند. این موضوع را سخنگوی دولت نیز مطرح کرد؛ «آلمان اطلاعاتی دریافت کرده است که احتمالا آمریکا تلفن مرکل را شنود کرده است».

اوباما پس از تماس تلفنی مرکل به او گفته است تلفن او شنود نشده و نخواهد شد.

سخنگوی دولت آلمان پیشتر گفته بود «چنین موضوعی اگر ثابت شود، بر اعتماد متقابل تاثیر جدی خواهد گذاشت».

دو روز پیش از گفت‌وگو با مرکل، رئیس‌جمهوری آمریکا با همتای فرانسوی خود نیز گفت‌وگوی تلفنی داشت تا در مورد شنود ده‌ها میلیون شهروند فرانسوی طی تنها یک ماه توضیح دهد؛ موضوعی که با انتشار گزارشی در این مورد در روزنامه لوموند با واکنش مقام‌های فرانسوی روبه‌رو شده بود.

در مورد فرانسه کاخ سفید بیانیه‌ای نیز منتشر کرده است که بنا بر آن رئیس‌جمهوری آمریکا به همتای فرانسوی خود گفته برخی از اخبار انتشار یافته «تحریف» شده‌‌اند.

پیش از آن وزیر خارجه فرانسه گزارش لوموند را «حیرت‌آور» خوانده بود و سفیر آمریکا در پاریس نیز برای ادای توضیحات به وزارت خارجه احضار شده بود.

اما موضوع شنود تنها محدود به هم‌پیمانان اروپایی آمریکا نیست و تازه‌ترین گزارش‌ها، این را در مورد کشورهای جنوبی قاره آمریکا نیز مطرح کرده‌اند.

در همان زمان که لوموند گزارش شنود فرانسوی‌ها را منتشر کرد، اشپیگل آلمانی نیز از قول ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که موضوع شنود را برملا کرده است، نوشت آژانس امنیت ملی آمریکا ایمیل‌های فلیپه کالدرون، رئیس‌جمهوری پیشین مکزیک را تحت نظر داشته است.

یک ماه قبل نیز بک برنامه خبری در برزیل، گزارش داده بود که آژانس امنیت ملی آمریکا به جاسوسی و کسب اطلاعات از ایمیل‌ها، مکالمات تلفنی و پیامک‌های دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل و انریکه پینا نیتو رئیس جمهوری مکزیک پرداخته است.

عمده گزارش‌های جاسوسی و شنود اطلاعاتی بر اساس مدارکی منتشر شده‌اند که ادوارد اسنودن در اختیار رسانه‌های گذاشته است.

آقای اسنودن در حال حاضر در روسیه پناهنده است. آمریکا او را تحت پیگرد قضایی قرار داده است.
XS
SM
MD
LG