لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

درخواست دولت اوباما از کنگره برای تأخیر در افزایش تحریم‌ ایران


وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا.
وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا.
وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا، خبر داد که دولت اوباما از کنگره آمریکا خواسته است تا تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در سنا را به تأخیر بیندازد.

خانم شرمن که روز جمعه، سوم آبان، با بخش فارسی «صدای آمریکا» گفت‌وگو داشت در پاسخ به این پرسش که «آیا دولت اوباما می‌کوشد تصویب تحریم‌های جدید در سنا را به تأخیر بیندازد؟» گفت که دولت اوباما در این زمینه با مجلس نمایندگان و سنا رایزنی‌هایی داشته‌ است.

وی افزود: «ما بر این عقیده هستیم که الان زمانی است که باید برای تصویب تحریم‌ها دست نگه داریم تا ببینیم که مذاکرات هسته‌ای به کجا می‌رسد.»

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «البته کنگره اختیار خودش را دارد و قرار نیست که ما آنها را مدیریت کنیم، اما گفت‌وگوهای فوق‌العاده جدی در جریان است و در این راستا با کنگره شریک و همکاریم و به نظر من آنها در ارتباط با رویکرد ما به گفت‌وگوهای هسته‌ای همراهی خیلی مؤثری داشته‌اند.»

وندی شرمن در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «چند روز پیش به اعضای مجلس نمایندگان محرمانه گزارش اوضاع را دادم، با نمایندگان سنا هم گفت‌وگو کرده‌ایم، البته سنا چند روزی جلسه نداشت ولی چند روز آینده برای رایزنی به آنجا خواهم رفت.»

دو روز پیش از آن، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نیز به خبرگزاری رویترز گفته بود که دولت اوباما خواستار انعطاف کنگره در خصوص مسئله افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران است.

وی گفت که کاخ سفید از قانون‌گذاران آمریکایی خواسته تا پیش از تکمیل هرگونه مصوبه مربوط به تحریم‌های جدید، پیشرفت مذاکرات هسته‌ای با ایران را نیز در نظر داشته باشند.

بن رودز در زمینه مذاکرات اخیر اتمی با ایران در ژنو گفت که «فرصتی فراهم شده که قصد داریم آن را بیازماییم».

معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا با این حال در ادامه سخنانش افزود که «ایالات متحده قصد ندارد در مراحل آغازین مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی از شدت تحریم‌ها علیه ایران بکاهد».

وی تأکید کرد که پیش از آن‌ که واشینگتن بتواند در مورد کاهش تحریم‌ها تصمیمی بگیرد جمهوری اسلامی باید «گام‌هایی ملموس» در زمینه رفع نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای خود بردارد.

در همین زمینه دیوید پرایس از نمایندگان حزب دموکرات در کنگره آمریکا به تازگی در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت که اکنون زمان تشدید تحریم‌ها نیست، بلکه باید زمینه دیپلماسی را به خوبی فراهم آورد.

به گفته او، «تمامی نشانه‌ها حاکی از تأثير تحريم‌ها بر دولت ايران است و شايد زمانی برسد که لازم شود دور جديدی از تحريم‌ها را هم وضع کرد، اما بهتر است در حال حاضر چنین کاری نشود.»

نخستین دور از مذاکرات اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ پس از روی کار آمدن دولت جدید ایران به رهبری حسن روحانی بیست و سوم و بیست و چهارم مهر در ژنو سوئیس برگزار شد.

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان، برای روزهای شانزدهم و هفدهم آبان در ژنو تعیین شده و پیش از آن نیز نشست دو روزه‌ای در روزهای ششم و هفتم آبان در وین میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG