لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

انتقاد نمايندگان اصولگرا از جمع آوری بنرهای ضد مذاکره با آمریکا


دو عضو شورای شهر تهران به همراه تعدادی از نمايندگان اصولگرای مجلس از جمع آوری بنرهای تبليغاتی با مضمون ضد مذاکره با آمريکا، انتقاد کرده اند.

طی چند روز اخير نصب و برچيدن بنرهايی با عنوان «صداقت آمريکايی» در تهران واکنش هايی در پی داشته است.

اين بنرها حاوی اين پيام بودند که مذاکره با آمريکا سودی ندارد چرا که آمريکايی‌ها «فاقد صداقت» هستند.

مدير روابط عمومی سازمان زيباسازی فضای شهری تهران در گفت وگو با روزنامه روزنامه «شرق» ضمن ابراز بی اطلاعی از متولی نصب اين بنرها گفته بود: «سازمان زيباسازی در اين موضوع دخيل نبوده و اين پوسترها بر روی بيلبوردهای تبليغاتی سازمان زيباسازی نبوده است.» وی اضافه کرده بود:«امشب شب گذشته اين پوسترها جمع آوری می‌شود.»

به دنبال جمع آوری این بنرها شماری از نمایندگان اصولگرا مجلس و اعضای شورای تهران از این اقدام انتقاد کرده اند.

اسماعيل کوثری، نماينده اصولگرای مجلس در گفت وگو «نسيم» تصريح کرده است: «جمع‌آوری بيلبوردهای ضدآمريکايی از سطح شهر يک 'اشتباه' در روند سياست خارجی ما است.»

اين نماينده اصولگرای مجلس اضافه کرده است:«فشار اصلاح‌طلبان يا دولت برای جمع‌آوری اين بيلبوردها اشتباه است.»

ابراهيم رضايی، نايب‌رئيس کميسيون شوراها و امور داخلی مجلس، نيز به «نسيم» گفته است:« مجلس جمع‌آوری بيلبوردهای ضدآمريکايی از سطح شهر تهران را محکوم می‌کند.»

وی اضافه کرده است:« جمع‌آوری اين بيلبوردها نشان از تحت تاثير تبليغات کاذب قرار گرفتن است. »

محمد حسن آصفری، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس با انتقاد از جمع آوری بنرهای گفته است: جمع‌آوری بنرهايی با اين مضمون اشتباه بوده است؛ مسئولين با رای مردم انتخاب شدند و نبايد خيانت در امانت کنند.

عليرضا سليمی، نماينده مجلس نيز با انتقاد از جمع آوری بنرهای «صداقت آمريکايی» گفته است:« جمع‌آوری بيلبوردهای ضدآمريکايی از سطح شهر تهران اقدامی نسنجيده است و محتوای اين بيلبوردها خواست مردم است، چرا آنها نمی‌خواهند اجازه دهند که خواست مردم در سطح شهر به نمايش دربيايد؟»

در همین زمینه ، پرويز سروری، عضو شورای شهر تهران، از جمع آوری اين بنرهای انتقاد کرده و از شهرداری تهران خواسته است تا تابلوهای «صداقت آمريکايی» را با توجه به نزديکی روز ۱۳ آبان دوباره نصب کند.

اين عضو اصولگرای شورای شهر تهران گفته است:عده ای با فشار می خواهند جلوی پخش سرودهای ضد آمريکايی را از صدا و سيما بگيرند.

محسن پيرهادی، عضو شورای شهر تهران نیز در مصاحبه با خبرآنلاين گفته بود که «تعدادی از تشکل‌های خودجوش مردمی اين پوسترها را طراحی و نصب کرده‌اند و پيش از اين‌که نصب کنند به ما اطلاع داده بودند.»

اين عضو شورای شهر تهران گفته بود «طرح اين پوسترها در راستای منافع نظام بود و من هم مانع نصب آن‌ها نشدم. ما در شهرداری تهران اطلاع داشتيم و مانع از نصب اين پوسترها و تصاوير نشديم چون محتوای آن‌ها را خارج از سياست‌های نظام نديديم. من هم روند کلی کار را در راستای فرموده‌های مقام معظم رهبری ديدم و مانع نشدم.»


مجتبی شاکری، عضو شورای شهر تهران نيز با انتقاد از جمع کردن این بنرها به «تسنیم» گفته است: « بنده از اينکه اين بيلبوردها را چه کسی نصب کرده مطلع نيستم، اما پيامی که بر روی اين بيلبورد نوشته شده بود، که حق مردم ايران است .»

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وی کوشیده است تا رویکرد تازه ای را در عرصه سیاست خارجی ایران دنبال کند. وی هفته گذشته تصریح کرده بود که رويکرد تازه ديپلماتيک ايران برای «تعامل سازنده با جهان» باعث توقف روند تشديد تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی شده است.

در همین راستای در جریان حضور هیئت ایرانی در نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت‌و‌گوهای دو جانبه‌ای میان مقام‌های آمریکایی و ایرانی صورت گرفت.

هنگام حرکت روحانی به سمت فرودگاه نیویورک برای بازگشت به ایران، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا طی تماسی تلفنی با او گفت‌و‌گو کرد. این اولین گفت‌و‌گوی روسای جمهوری دو کشور پس از ۳۴ سال قطع رابطه بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در جلسه وزرای امور خارجه گروه ۱+۵ در نیویورک که برای بحث بر سر پرونده هسته‌ای ایران برگزار شده بود، شرکت کرد؛ جلسه‌ای که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم در آن حضور داشت. پس از جلسه ظریف و کری، گفت‌و‌گوی در جانبه کوتاهی داشند.

در جریان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو هیات های ایرانی و آمریکایی مجددا با یکدیگر مذاکره کردند.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه پنج بعلاوه یک قرار است پانزدهم و شانزدهم آبان در ژنو برگزار شود. دو روز قبل از این مذاکرات، قرار است به مناسبت ۱۳ آبان، سالگرد اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸، یک راهپیمایی و تجمع ضد آمریکایی در تهران برگزار شود.
XS
SM
MD
LG