لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

روزنامه «بهار» توسط هيات نظارت بر مطبوعات توقيف شد


آخرین شماره روزنامه بهار تا پیش از توقیف، روز شنبه، چهارم آبان، منتشر شد.
آخرین شماره روزنامه بهار تا پیش از توقیف، روز شنبه، چهارم آبان، منتشر شد.
خبرگزاری‌های ايران خبر داده‌اند که روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» از سوی هيات نظارت بر مطبوعات توقيف و پرونده آن برای رسيدگی به دادگاه فرستاده شده است. اين نخستين توقيف مطبوعات در دولت حسن روحانی است.

خبرگزاری‌های مهر و ايلنا به نقل از دبيرخانه هيات نظارت نوشته‌اند که در جلسه روز دوشنبه، ششم آبان اين هيات، روزنامه بهار با استناد به تبصره ذيل ماده ۱۲ قانون مطبوعات توقيف و پرونده آن جهت رسيدگی به دادگاه ارجاع می‌شود.

هيات نظارت بر مطبوعات متشکل از يک قاضی به انتخاب رييس قوه قضاييه، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی يا نماينده تام الاختيار وی، يک نماينده مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس، يک استاد دانشگاه به انتخاب وزير علوم، تحقیقات و فناوری، يک مدير مسئول مطبوعات به انتخاب آنان، يک استاد حوزه علميه به انتخاب شورای عالی حوزه علميه قم و يک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب اين شورا است.

دبيرخانه اين هيات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر شده است. اين نخستين توقيف مطبوعات در دولت حسن روحانی است که اواسط مرداد ماه کار خود را آغاز کرد.

روزنامه «بهار» روز چهارشنبه، يکم آبان، مقاله‌ای با عنوان «امام، پيشوای سياسی يا الگوی ايمانی؟» به قلم علی اصغر غروی، نماينده نهضت آزادی در اصفهان، به چاپ رساند که نويسنده آن، با زير سوال بردن واقعه «غدير خم» به عنوان روز تعيين علی ابن ابيطالب به عنوان «جانشين پيامبر اسلام» نوشته بود که کلمات امام اول شيعيان در کتاب نهج البلاغه، «آشکارا بيانگر اين حقيقت است که خلافت، امری انتصابی از جانب خداوند نيست و جانشين سياسی رسول خدا بايد توسط مردم انتخاب شود».

انتشار اين مقاله با واکنش تند رسانه‌های تندرو از جمله خبرگزاری فارس و روزنامه کيهان روبرو شد و کیهان در يادداشتی مدعی شد که «اصلاح‌طلبان حمله به ولايت ائمه اطهار را از سر گرفتند».

مديريت «بهار» روز چهارم آبان در نامه‌ای اعلام کرد که اين مقاله به دور از «مشی بهار»، مديران و روزنامه‌نگاران آن بوده و علاوه بر عذرخواهی در اين زمينه، اقدام به انتشار چند يادداشت در نقد اين مطلب کرد.

اين روزنامه همچنين اعلام کرده بود که «در راستای تلطيف فضای جامعه و به دست آوردن دل مومنين راستين و واقعی» تصميم گرفته است تا به طور «موقت و چند روزه» انتشار بهار را به تعويق بياندازد.

با این حال، هیات نظارت بر مطبوعات روز دوشنبه حکم به توقیف این روزنامه داد. این سومین بار است که بهار از ابتدای انتشار خود توقیف می‌شود.

قوقه قضاييه ايران از ابتدای دهه ۱۳۸۰ تا کنون بيش از ۱۲۰ نشريه را به اتهام‌های مختلف تعطيل کرده و شماری از روزنامه‌نگاران نيز با احکام زندان روبرو شده‌اند.

توقیف روزنامه بهار در حالی صورت می‌گیرد که حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود که آزادی‌های سیاسی و مطبوعاتی را تضمین خواهد کرد و گفته بود که «باید به رسانه‌ها و مطبوعات آزادی بدهیم».

واکنش چهره‌های سیاسی

برخی از چهره‌های سیاسی نسبت به انتشار مقاله «امام، پيشوای سياسی يا الگوی ايمانی؟» واکنش نشان داده‌اند.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقاله چاپ شده در روزنامه بهار را «نوعی تحریف تاریخ اسلام» دانسته که به گفته وی، «در ایجاد اختلاف‌های مذهبی نیز نقش داشته است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی افزوده است: «متاسفانه روزنامه بهار در یک‌ و نیم سال گذشته، چند مورد تخلف داشته و در این رابطه، تذکرات کتبی به آن داده شده، اما این روزنامه توجهی نکرده است. بنابراین مجموع نظرات اعضای هیات نظارت بر مطبوعات، به توقیف این روزنامه انجامید».

محمدرضا صادق، رییش مشاور رسانه‌ای رییس جمهوری ایران، نیز به خبرگزاری «خانه ملت» گفته که «در صورت اثبات اهداف مغرضانه از سوی روزنامه مذکور طبق قانون اساسی برخوردهای لازم با این روزنامه صورت خواهد گرفت».

وی افزوده است: «دولت متعهد به رعایت قانون است و در برخورد با روزنامه مذکور نیز قانون اساسی رعایت می‌شود».

محمدرضا عارف که روزنامه «بهار» در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از نامزدی وی حمابت کرده بود، نیز به انتشار مقاله یاد شده انتقاد کرده و گفته است که «نباید با انتشار مطالبی در رسانه‌های اصلاح‌طلب که با اصول عقیدتی شیعیان در تناقض است، زمینه را برای بهره‌برداری مخالفان اصلاحات فراهم کنیم».

به گزارش ایسنا، وی می‌گوید که انتشار این مقاله «به دلیل سهل‌انگاری متولیان این رسانه موجب ناراحتی جامعه متدینین و شیفتگان امام علی» شده است و «اینجانب هم بعد از خواندن این مقاله بسیار متاثر شدم».
XS
SM
MD
LG