لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

معصومه ابتکار:‌ انتقال آب نباید به رود کارون آسیب بزند


 اهواز
اهواز
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران،‌ روز سه‌شنبه در جلسه شورای عالی آب اعلام کرد که دولت او به طور جدی، حل معضل آب در کشور را دنبال خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آقای روحانی همه دستگاه‌های مسئول را موظف به اجرا و پیگیری مصوبات شورای عالی آب دانست.
پیشتر معصومه ابتکار،‌ معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روز دوشنبه از بررسی مشکلات رود کارون در جلسه شورای عالی آب خبر داده بود.
او که در اهواز سخن می‌گفت،‌ ابراز امیدواری کرد که در جلسه شورای عالی آب تصمیمات صحیحی درباره بحث انتقال آب از سرشاخه‌های کارون اتخاذ شود و افزود:‌ حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، توجه ویژه ای به استان خوزستان دارد و مطمئناً مسئله آب استان با حساسیت بسیار زیاد در دولت بررسی می‌شود.
سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اهواز پس از تشکیل دو زنجیره انسانی در حمایت از رود کارون در این شهر انجام شد.
معصومه ابتکار پیشتر از تشکیل این زنجیره‌های انسانی حمایت کرده بود.
او روز دوشنبه در واکنش به اعتراض‌ها علیه انتقال سرشاخه‌های رود کارون به زاینده رود که از سال‌های گذشته آغاز شده و در ماه‌های اخیر شدت گرفته است، ‌گفت:‌ مساله انتقال آب کارون باید به صورت ریشه‌ای حل شود.
وی تاکید کرد:‌ انتقال آب نباید به رود کارون آسیب بزند و حوزه‌های آب را تحت تأثیر قرار بگیرد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره موضوع انتقال آب کارون گفت: اگر ارزیابی در طرح انتقال آب وجود عوارض منفی برای کارون را نشان دهند، قطعاً سازمان منع خواهد کرد. نظر وزارت نیرو این است که انتقال آب تنها برای تأمین آب شرب است که باید در رابطه با این مسئله یک کار کارشناسی دقیق انجام شود که سازمان حفاظت محیط زیست این اقدام را انجام خواهد داد.
البته وی اضافه کرد:‌ مدیریت منابع آب باید ملی باشد و نباید مسایل را صرفاً منطقه‌ای نگاه کرد. کما اینکه بحران آب در کل ایران فراگیر است و همه حوزه‌ها این مشکل را دارند و لذا لازم است در این مسئله اولویت‌های ملی دیده شود.
در سالیان اخیر،‌ سه طرح کوهرنگ یک، دو و سه برای انتقال ۲۵۰ میلیون متر مکعب اجرا شده و قرار است طرح بهشت آباد نیز اجرا شود. در این طرح جدید،‌ انتقال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب برنامه‌ریزی شده که تا چهار میلیارد مترمکعب نیز قابل افزایش است.
اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست با اشاره به آنچه تجربه‌های ناموفق در طرح‌های مشابه انتقال در ایران می‌نامد،‌ در این باره می‌گوید:‌ «تنها منبع آب دشت خوزستان، سرچشمه رود کارون است که برای مصارف کشاورزی در این دشت وسیع از آن استفاده می‌شود. حال اگر قرار باشد میلیاردها متر مکعب آب کارون به جای دیگر منتقل شود، به طور حتم کشاورزی و صنعت ما لطمه خواهد دید.»
او اشاره می‌کند که رود کارون موجب غنای سفره‌های زیر زمینی آب می‌شود و می‌گوید:«‌کارون تنها رود قابل کشتیرانی ایران بوده و در عین حال در تلطیف هوای استان خوزستان نقش دارد.»
به گفته این کارشناس محیط زیست،‌ با وضعیت فعلی نخلستان‌های خوزستان خشک خواهند شد.
معصومه ابیتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره سدسازی در حوزه کرخه نیز گفت: هرگونه سدسازی باید با انجام ارزیابی و ملاحظات زیست محیطی صورت بگیرد.
معاون رئیس جمهور افزود: با وجود گروه‌های فشاری که به هر دلیل برای کسب منافع وارد می‌شوند، تصمیم برای ایجاد سد فقط و فقط باید با انجام ملاحظات زیست‌محیطی همراه باشد.
او اشاره کرد که در موارد زیادی،‌ سدها بدون ملاحظات، ارزیابی‌های زیست محیطی و عدم توجه به عوارض بلندمدت و رودخانه‌های پایین دست، منابع طبیعی و تنوع زیستی پایین دست، ایجاد شده و عوارضی بسیار منفی داشته‌اند.
سد گتوند یکی از سدهایی بود که معصومه ابتکار به آن اشاره کرد و افزود:‌ این سد به منابع آبی پایین دست لطمه وارد کرده است.
او خواستار آن شد که وزارت نیرو برای حل این مسئله راه‌حلی پیدا کند و گفت:‌ هر راه‌حلی که بخواهد تغییری در وضعیت آنجا به وجود آورد، باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست تأیید شود و لازمه ارائه این راه‌حل‌ها، انجام مطالعه اثرات زیست‌محیطی است.
اسماعیل کهرم،‌ کارشناس محیط زیست در تهران،‌ به رادیو فردا می‌گوید: «سد گتوند موجب شوری آب کارون شده است... احداث این سد بسیاری از زمین‌های کشاورزی در استان خوزستان را بدون استفاده و نابود کرد.»
مدافعان این پروژه معتقدند که انتقال آب سر شاخه‌های کارون برای کشاورزی مناطق دیگر، از جمله استان اصفهان سودمند خواهد بود. اما مخالفان عقیده دیگری دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، عباس پاپی‌زاده،‌ نماینده مجلس از دزفول،‌ گفته که وقتی در کنار سدهای استان خوزستان،‌ مانند سد دز، روستاها آب آشامیدنی ندارند چگونه طرح انتقال آب کارون به استان‌های دیگر را برای مردم توجیه کنیم؟
حمیدرضا خدابخشی،‌ رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان، هم به خبرگزاری مهر گفته که شوری آب کارون بسیار بالا رفته است و به شرایط بحرانی و «خط قرمز» رسیده است.
حسین دهدشتی،‌ نماینده مجلس از آبادان،‌ نیز به فارس گفته که‌ وضعیت بالادست کارون خشک و تبدیل به فاضلاب شده و وضعیت پائین دست و شهرهایی مثل آبادان،‌ خرمشهر و شادگان بسیار اسف‌بار است.
بحث‌ها در مورد انتقال آب کارون در شرایطی ادامه دارد که در جریان سفر سال ۱۳۷۵ آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی به استان خوزستان،‌ قرار شد طرح ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان به اجرا درآید؛ ‌طرحی که آینده آن فعلا نامعلوم است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG