لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

محمد مرسی در دادگاه: من رییس جمهور مصر هستم


محاکمه محمد مرسی، رییس جمهوری برکنارشده مصر، روز دوشنبه در قاهره برگزار شد و وی در نخستین جلسه محاکمه‌اش، خود را همچنان رییس جمهوری این کشور دانست.

بنا بر گزارش‌های رسیده، ادامه جلسه دادگاه آقای مرسی به ۱۸ دی‌ماه ۹۲ (هشتم ژانویه ۲۰۱۴) موکول شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس، محمد مرسی در نخستین حضورش در انظار عمومی از زمان برکناری، در جلسه روز دوشنبه دادگاه گفت: «من دکتر محمد مرسی، رییس جمهور مصر هستم و این دادگاه را غیرقانونی می‌دانم.»

وی در ادامه گفت: «من رییس جمهور مشروع مصر هستم و محاکمه توسط این دادگاه را رد می‌کنم.»

محمد مرسی در ادامه در مورد برکناری‌اش توسط ارتش گفت: «این یک کودتای نظامی بود و رهبران کودتا هستند که باید محاکمه شوند. کودتا خیانت است، کودتا جرم است.»

وی هم‌چنین افزود: «نمی‌خواهم که قضات این دادگاه هم جزئی از عوامل کودتا بشوند» و افزود که «مرا این طور به این دادگاه آورده‌اند.»

آغاز جلسه روز دوشنبه دادگاه مرسی با حدود دو ساعت تاخیر انجام شد زیرا وی از پوشیدن لباس سفیدرنگ زندانیان در دادگاه سر باز زد و بنا بر گزارش‌ها، او سرانجام با لباس شخصی در دادگاه حضور یافت.

دادگاه روز دوشنبه لحظاتی پس از آغاز، به خاطر سر دادن شعارهایی توسط برخی حاضران با تاخیری یک‌ساعته روبه‌رو شد و سپس از سر گرفته شد.

رییس جمهوری سابق مصر قرار است همراه با ۱۴ عضو ارشد گروه اخوان المسلمین به اتهاماتی از جمله تحریک به قتل در تظاهرات مقابل کاخ ریاست جمهوری در آذر ماه گذشته، محاکمه شوند.

بنا بر گزارش‌ها، نزدیک به ۲۰ هزار مامور، پلیس و سرباز مسئول کنترل اوضاع امنیتی در قاهره طی روز دوشنبه بودند.

محل دادگاه آقای مرسی همان جایی است که پیشتر حسنی مبارک، دیکتاتور پیشین مصر، آنجا محاکمه شده بود.

محمد مرسی از زمان برکناری‌اش توسط ارتش مصر در روز ۱۲ تیر گذشته، در یکی از مراکز نظامی نگهداری می‌شود.

بحران مصر پس از آن آغاز شد که ارتش مصر، آقای مرسی را از سمت ریاست جمهوری برکنار کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفته که صدها هزار نفر از مخالفان وی برای تحت فشار قرار دادن وی به استعفای دست به تظاهرات زدند.

محمد مرسی نخستین رییس جمهوری منتخب مصر از راه انتخابات آزاد پس از انقلاب دو سال و نیم پیش این کشور است.
XS
SM
MD
LG