لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

شیرکو معارفی، زندانی کرد،‌ در زندان سقز اعدام شد


شيرکو (بهمن) معارفی، زندانی اعدام‌شده کُرد.
شيرکو (بهمن) معارفی، زندانی اعدام‌شده کُرد.
حکم اعدام شیرکو معارفی، زندانی کرد، بامداد روز دوشنبه در زندان شهر سقز به اجرا در آمد.

احمد سعید شیخی، یکی از وکلای مدافع شیرکو معارفی، در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید: «توانستم با یکی از بستگان آقای معارفی صحبت کنم و او خبر اعدام را تایید کرد.»

آقای شیخی در عین حال، اشاره می‌کند که او در جریان اجرای حکم اعدام قرار نداشته است و می‌افزاید: «طبق مقررات قانونی و آئین دادرسی کیفری، از ابتدای رسیدگی به اتهام تا صدور حکم برای متهم، به خصوص در مرحله اجرای حکم نیز باید وکیل پرونده یا وکلای پرونده متهم یا شاکی در جریان قرار بگیرند.»

شیرکو معارفی، اهل بانه، در مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در یکی از روستاهای مرزی ایران و عراق توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شده بود.

دادگاه انقلاب در شهر سقز، اتهام شیرکو معارفی را «محاربه از طریق عضویت در احزاب کُرد مخالف» اعلام و او را به اعدام محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر استان کردستان و همچنین دیوان عالی کشور نیز تایید شد.

جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق و معاون وی عادل عبدالمهدی، در سال ۸۸ در سفری که به ایران داشتند در دیدار با رییس قوه قضاییه ایران خواستار لغو حکم اعدام شیرکو معارفی شده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی‌ خواسته بود که اعدام شیرکو معارفی را متوقف کنند.

پدر شیرکو معارفی پیش از این در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود که فرزندش به خاطر بی‌کاری و بی آنکه بخواهد، به تبلیغ گروه کومله پرداخته است. به گفته یکی از وکلای او، حزب کومله مدت‌هاست که خط مشی مسلحانه خود را کنار گذاشته است و تنها کارهای تبلیغاتی انجام می‌دهد.

پیش از شیرکو معارفی، حبیب الله گلپری‌پور و رضا اسماعیلی مامدی، دو زندانی دیگر کرد در روزهای نخست آبان امسال در زندان‌های ارومیه و سلماس اعدام شدند.

به نوشته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، اعدام این دو زندانی همانند اعدام شیرکو معارفی بدون اطلاع قبلی وکیل پرونده و خانواده آنها و با نظارت نمایندگان وزارت اطلاعات و قوه قضائیه اجرا شد.

این سازمان حقوق بشری اشاره کرد که بر اساس گزارش‌های معتبر، این دو در زمان بازجویی و حبس، شکنجه شده بودند.

در همین ماه، مقام‌های قضایی استان سیستان و بلوچستان از اجرای حکم ۱۶ زندانی محکوم به اعدام خبر دادند که به گفتهٔ آنان، در پاسخ به حمله گروهی از اعضای گروه جیش‌العدل به یک ایستگاه مرزی در منطقه سراوان بود. در این حمله ۱۴ سرباز ایرانی کشته شدند.

به گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، از سه ماه گذشته تاکنون، حدود ۱۳۰ حکم اعدام در ایران اجرا شده است و ده‌ها زندانی دیگر نیز محکوم به اعدام شده‌اند و یا در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می‌برند.

این سازمان اشاره کرد که در ایران تعداد سرانه اعدام سالیانه بیش از هر کشور دیگری در جهان است.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران نیز هفته پیش در بیانیه مشترکی درباره افزایش اجرای مجازات اعدام زندانیان در روزهای اخیر گفته بودند: «با آهنگ کنونی، تعداد اعدام‌ها تا پایان سال جاری میلادی مسلما به مراتب فراتر از ۶۰۰ مورد خواهد رفت.»
XS
SM
MD
LG