لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

ایران و سوریه از محورهای کنفرانس خبری وزیران خارجه آمریکا و سعودی


‌جان کری و سعودالفیصل وزیران خارجه آمریکا و عربستان
‌جان کری و سعودالفیصل وزیران خارجه آمریکا و عربستان
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری با همتای‌ سعودی‌اش تاکید کرد که واشینگتن به ایران اجازه دستیابی به جنگ‌افزارهای اتمی نمی‌دهد. طرف سعودی نیز نگرانی خود را از حضور ایران در سوریه ابراز کرد.

این سخنان کری در کنفرانس مطبوعاتی مشترکش با سعود‌الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ریاض پایتخت این کشور مطرح شد.

در این کنفرانس خبری همچنین سعود الفیصل از ایران خواست، نیروهای خود را از سوریه، خارج کند.

سفر جان کری به ریاض در حالی صورت گرفته است که در هفته‌های اخیر، خبرهایی درباره تنش در روابط میان عربستان سعودی و آمریکا بر سر موضوعاتی همچون بحران سوریه، مساله اتمی ایران و نا‌آرامی‌ها در مصر، منتشر شده بود.

همچنین برخی از منابع دپیلماتیک غربی به نقل از بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی گفته بودند که ریاض در پی کاهش روابط خود با واشینگتن است.

پرونده اتمی ایران

جان کری در این کنفرانس خبری تاکید کرد که ایالات متحده به ایران اجازه دستیابی به جنگ افزارهای اتمی نمی‌دهد.

او در عین حال یادآور شد همانگونه که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بار‌ها تاکید کرده است، این کشور می‌خواهد به دیپلماسی فرصت دهد.

او با اشاره به مذاکرات اخیر با ایران، گفت که آمریکا می‌خواهد به دیپلماسی فرصت دهد، «ایران اکنون باید صدافت خود را نشان دهد، توپ اکنون در زمین ایران است و باید ثابت کند برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.»

اشاره کری به دور جدید مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

جان کری تاکید کرد که ایران باید در عمل، درستی گفته‌های خود را ثابت کند چرا که به گفته او «نبود توافق بهتر از توافق بد است.»

او افزود که باراک اوباما هیچ گزینه‌ای را در مورد ایران کنار نگذاشته است.

سعود الفیصل هم در این باره گفت که آمریکا و عربستان سعودی خواهان آن هستند که منطقه، خالی از جنگ افزارهای اتمی باشند چرا که این سلا‌ح‌ها، کل منطقه را تهدید می‌کند.


ایران از سوریه خارج شود

سعود الفیصل در کنفرانس خبری مشترک با جان کری، با اشاره به بحران سوریه گفت، ایران تنها برای کمک به نظام سوریه در «قلع و قمع مردم» به این کشور رفته است.

او همچنین سوریه را «کشوری اشغال شده» توسط ایران توسط ایران توصیف کرد.

الفیصل پایه هرگونه مذاکرات را «حسن نیت» دو طرف دانست و با اشاره به مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ گفت که این مذاکرات هم باید بر پایه حسن نیت دو طرف باشد و «مهم‌ترین گام ایران» برای نشان دادن حسن نیت خود در مسائل بین‌المللی «خارج کردن نیروهای خود از سوریه و خارج کردن همپیمانی لبنانی‌اش، حزب‌الله از این کشور» است.

او افزود که حضور نیروهای ایرانی در سوریه، بر خلاف روابط حسن همجواری است.
یکشنبه احمد جربا رئیس ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه هم خواستار آن شد که ایران به عنوان کشور «اشغالگر سوریه» شناخته شود.

برخلاف تاکیدهای همیشه مقام‌های جمهوری اسلامی، مبنی بر حضور نداشتن نیروهای ایرانی در سوریه، جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران شامگاه یکشنبه در مراسمی به عنوان «مبارزه با استکبار» گفت: «صد‌ها گردان از ایران در سوریه وجود دارد، هر چند خبر پیروزی‌های ارتش سرویه را از زبان یک فرمانده سوری می‌شنوید، اما پشت پرده آن نیروهای ایرانی قرار دارند.»

این سخنان البته از سوی رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران تکذیب شد که اظهار داشت ایران هیچگونه گردان سازمانی در سوریه نداشته و تنها برای انتقال تجارب دفاعی خود به مدافعان این کشور حضور مستشاری دارند.

بحران سوریه

بحران سوریه بخش دیگری از کنفرانس کری و سعودالفیصل را به خود اختصاص داد.
جان کری با بیان اینکه آمریکا، به حمایت عربستان سعودی از ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه ارج می‌نهد، تاکید کرد که بحران سوریه، راه حل نظامی ندارد.

او با بیان اینکه آمریکا و عربستان سعودی بر این مساله، اتفاق نظر دارند، بر ضرورت برگزاری هرچه سریعتری کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه، موسوم به ژنو-۲ تاکید کرد.

آمریکا و روسیه بر سر برگزاری این کنفرانس توافق کرده‌اند. این توافق با حمایت غرب و کشورهای عربی هم روبرو شد. اما ابهام در حضور دولت و مخالفان سوریه در این کنفرانس، زمان آن را نامشخص کرده است.

سعود الفیصل با بیان اینکه عربستان سعودی از مذاکرات، استقبال می‌کند، گفت که مذاکرات نباید تا «بی‌‌‌نهایت» ادامه داشته باشد. او افزود که برخی بحران‌ها برای پایان یافتن، نیازمند «دخالت قاطع» است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی با اشاره به کشته شدن بیش از ۱۰۰هزار نفر در جنگ‌های داخلی سوریه اظهار داشت: «اگر این وضعیت دلیل کافی برای دخالت و متوقف کردن خونریزی نباشد، نمی‌دانم دیگر چه چیزی می‌تواند باعث دخالت شود، آیا باید اجازه داد که این بحران و بلایای آن ادامه یابد؟»

او تاکید کرد «اگر این بحران را‌‌ رها کنیم، نمی‌توانیم دیگر درباره انسانیت سخن بگوییم.»
عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین پشتیبانان مخالفان حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است. گزارش‌ها حاکی از آن است عربستان سعودی علاوه بر کمک مالی به مخالفان، از آنها پشتیبانی تسلیحاتی هم می‌کند.


روابط آمریکا و عربستان سعودی

اکنون اما کری پس از دیدار با ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه و سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی می‌گوید که روابط میان دو کشور، استراتژیک و مستحکم است و مجموعه بزرگی از مسائل منطقه‌ای و بین المللی را در بر می‌گیرد.

کری تاکید کرد که آمریکا از همپیمانان خود در منطقه دفاع می‌کند، به طرفی اجازه دستیابی به جنگ افزارهای اتمی نمی‌دهد و راه‌های صادرات انرژی منطقه به جهان را امن نگاه می‌دارد.

سعودالفیصل هم با اشاره به گزارش‌های منتشره درباره اختلاف میان آمریکا و عربستان سعودی گفت که روابط دو طرف تاریخی و بر پایه احترام متقابل است.

او اختلاف را طبیعی خواند و گفت‌و‌گوی صریح را تنها راه حل این اختلاف‌ها در سایه این روابط تاریخی دانست.

او همچنین افزود که واشینگتن و ریاض بر سر اینکه تنها راه حل بحران سوریه مذاکرات است، توافق نظر دارند اما بر سر تاکتیک‌ها، با یکدیگر اختلاف دارند.
XS
SM
MD
LG